Rötter och Stenar utifrån

#1 - 28 mars 2010 15:22
Kan man plocka rötter, stenar och sånt utifrån ?
Hur gör man för att rengöra dem ?
Rötter och sånt, hur gör man för att de verkligen ska passa i akvariet. Så att de inte blir några farliga gifter eller nått ?
#2 - 28 mars 2010 16:38
Hej!
Tror inte det är så bra med rötter eftersom dom kan ruttna,men därimot kan du säket ha i stenar från naturen.Har själv en alldeles rund vanlig sten i ett utav mina akvarier.
Jag skurade bara av den under ljummet rinnande vatten.Är man osäker kan man ju koka stenarna en stund.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 mars 2010 16:44
Stenar plockar jag nästan alltid ute, men ytterst sällan rötter.
#4 - 28 mars 2010 17:47
Rötter du själv plockar i naturen kan gå alldeles utmärkt. Jag har ett 960 liters akvarium proppfullt med rötter jag själv plockat ute.

En gång har jag haft problem med en rot som gav infusioriebildning i några veckor, men annars har det fungerat helt smärtfritt. Sammanlagt har jag nog 10 rötter i karet, den största är en stubbe med 1,5 meter i 'vingspann'.

Det finns så klart en risk att du får tag i en rotbit som inte funkar bra, men själv har jag varit besparad från sådant.

I Malmö Akvarieförening har vi varje vår en utflykt där vi plockar rötter, och vi är säkert ett tjugotal personer som nu har dessa rötter i sina akvarium, och jag har inte hört någon som haft några större problem.
#5 - 28 mars 2010 18:50
Daniel: Vad ska man tänka på när man plockar rötter utifrån då. Något spec.
ska man koka dem innan man lägger ner dem i karet eller nått sånt ?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 mars 2010 19:37
Mathce skrev:
Daniel: Vad ska man tänka på när man plockar rötter utifrån då. Något spec.

ska man koka dem innan man lägger ner dem i karet eller nått sånt ?

Rötterna bör vara döda och får inte komma från barrträd (innehåller terpentin).
Jag är dock lite avvaktande för rötter eftersom jag genom åren åkt på en del smällar pga rötter.
Tunna kvistar är dock inte några problem (om inte akvariet är pyttelitet)
#7 - 28 mars 2010 20:31
har för mig att om du tar sand / stenar ute i naturen ska du tillsätta ättika för att se om det innehåller mycket kalk. någon som vet bättre?
#8 - 28 mars 2010 21:47
När man kokar stenar eller värmer dom i ugnen, är det då ingen risk att de exploderar?
#9 - 28 mars 2010 22:03
fesoj skrev:
När man kokar stenar eller värmer dom i ugnen, är det då ingen risk att de exploderar?

Högst troligt.
#10 - 1 april 2010 22:05
Jag skrubbar ordentligt med rinnande vatten och en rotborste, har funkat hittills.
#11 - 1 april 2010 22:22
fesoj skrev:

nejdå..jag kokar alltid mina stenar jag plockat från marken. i typ en halvtimme kanske.
#12 - 1 april 2010 23:29
fesoj skrev:

Har aldrig hänt mig!
#13 - 1 april 2010 23:55
Oroa dig inte, de kommer inte att explodera.
#14 - 2 april 2010 09:07
Det ska ganska mycket värme till för stenar vid en eldstad att explodera och där snackar vi en temperatur ganska högt över kokpunkten. Har aldrig ens hört att en sten skulle explodera vid kokning. Någon som har varit med om det?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 2 april 2010 09:15
phreak skrev:
har för mig att om du tar sand / stenar ute i naturen ska du tillsätta ättika för att se om det innehåller mycket kalk. någon som vet bättre?

Använd heller avkalkningsmedel för kaffebryggare - ättikan som säljs är för utspädd.
Sedan är det som sagt bara bra om gruset/stenarna är kalkrika
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 2 april 2010 09:15
fesoj skrev:

Nej
#17 - 2 april 2010 09:21
Enda explosionsfaran är väl markägaren där man plockar sånt här.
#18 - 2 april 2010 10:04
bygert skrev:
enda explosionsfaran är väl markägaren där man plockar sånt här.
:d
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 2 april 2010 10:37
Bygert skrev:
Enda explosionsfaran är väl markägaren där man plockar sånt här.

Fast då har man ju stenarna att försvara sig med:p
#20 - 2 april 2010 12:14
haha jag tror att vilken bonde som helst skulle bli överlycklig om nån ville gå på hans åker och plocka sten ;) det är inte allt för skoj jobb :P har hjälpt pappa med det när man var liten :p
#21 - 2 april 2010 12:32
hult87 skrev:
haha jag tror att vilken bonde som helst skulle bli överlycklig om nån ville gå på hans åker och plocka sten ;) det är inte allt för skoj jobb :P har hjälpt pappa med det när man var liten :p

Få sten + kanske en liiiten slant för jobbet, jag känner lockelsen!
Akvarister måste vara galna som kan ta betalt i sten. ;)
#22 - 2 april 2010 12:37
haha ja precis :p jag blir lite sugen att sticka till farsan och springa omkring på åkern :p

Annons