rötter och sand

#1 - 3 februari 2006 10:04
Har köpt en mangroverot som ligger i blöt. Har läst en del här på forumet om att vissa rötter färgar vattnet även efter flera år. Undrar om det är skillnad på olika rötter? Det fissa ju olika sorter. Denna mangrove verkar lite porös och om jag skrapar med fingret/nageln lossnar det, som smulor speciellt i håligheterna. Har funderat på att ta och borsta den med en tandborste.
Vår bottensand är svart/mörkbrun melerad och verkar något vassare än vanlig sand. Har det någon betydelse vad gäller fisk som vill gräva och rafsa runt i sanden?:confused:
#2 - 3 februari 2006 14:32
Stor skillnad på olika rötter, jag skulle ha tagit bort det "lösa" på något sätt, nog att skrapa bort med nagel, men om du tror att det funkar med en tandborste så är det lättare förstås =)

Man ska inte ha botior, pansarmalar, andra malar i grus/sand med vassa kanter, men vilken sorts sand har du?
Jag har botia och kuhlii med råda sand 0,8-1,2mm, svart om ni undrar ;)
#3 - 3 februari 2006 16:49
Har lyckats hyfsat med tandborsten, får väl se om den fäller för mycket i akvariet, har stoppat ner den nu. Förresten så ar jag på akvarielagret idag och pratade lite med dom, dom verkar väldigt kunniga där. Dom sa att mangrove inte finns längre till försäljning. I så fall är det vilseledande om det står mangroverot på den när man köper den. Vet inte hur stor skillnad det är på de olika rötterna.[;)]
#4 - 3 februari 2006 17:01
Vad gäller grävande fiskar och vass sand så är det som Leonard säger. Pansarmalar och andra grävande fiskars munnar skadas av de vassa kanterna. Men är inte rådasand lite vass också? Den svarta iaf?

Beroende på vad du har för fiskar så kan det tom vara nyttigt med hummusämnen som färgar vattnet. Själv tycker jag att det är snyggt med te-färgat vatten, men det beror förstås på vad man har för bakgrund och sånt.
#5 - 4 februari 2006 21:30
Aqua-colisa står det på påsen, och det ska vara en akvariesand. Den är 1-3 mm i storlek. Har redan tre kuhliiålar däri, (förutom 6 neontetra och en kampfiskhane,) och det var med tanke på dom som jag hade lite funderingar. :)
#6 - 5 februari 2006 08:06
Det fungerar

Annons