Rötter från torvmosse ?

#1 - 25 november 2012 15:55
Satt och tittade lite på plantswap och efter att ha läst en av trådarna blev jag lite fundersam .
Normalt sett ska man ju se till att om man plockar egna rötter i naturen ska de inte vara från barrträd , i den tråden jag läste rekommenderar dom att man ska plocka gamla rötter från en gammal torvmosse om man har någon i närheten men hur kan man säkerställa att det inte är från ett barrträd ?
Är det så att rötterna från barrträden förmultnat eller har de inte kvar några giftiga ämnen ?

Skälet till min fråga är ju att jag har en gammal torvmosse mindre än 20 minuter bort :)
#2 - 25 november 2012 18:53
De är efterett par tusen år i mossen inte längre giftiga. säljs i affären som 'bogwood'.
Men det ska alltså vara rötter från långt ner i mossen, och om man inte utvinner torv i mossen nära dig, så får du inte börja gräva själv.
#3 - 25 november 2012 19:15
[QUOTE=Mumin;1623027]De är efterett par tusen år i mossen inte längre giftiga. säljs i affären som 'bogwood'.
Men det ska alltså vara rötter från långt ner i mossen, och om man inte utvinner torv i mossen nära dig, så får du inte börja gräva själv.[/QUOTE]
Jo det utvinns torv där nu , men hur menar du att jag inte kan gräva själv om det inte hade utvunnits där längre ?
#4 - 26 november 2012 15:03
Jo, har det utvunnits så är det okej att gräva, men inte en orörd mosse, det var det jag menade. Kolla med företaget som utvinner, om de slänger rötter nånstans så kanske du slipper gräva själv. Dessutom ingår inte mossgrävande i allemansrätten så det är alltid bäst att kolla först.
#5 - 26 november 2012 16:45
[QUOTE=Mumin;1623223]Jo, har det utvunnits så är det okej att gräva, men inte en orörd mosse, det var det jag menade. Kolla med företaget som utvinner, om de slänger rötter nånstans så kanske du slipper gräva själv. Dessutom ingår inte mossgrävande i allemansrätten så det är alltid bäst att kolla först.[/QUOTE]
Ok då förstår jag hur du menade , skälet till min fråga var att jag vet om ytterligare en mosse men den har inte varit i bruk de senaste 45 åren och den finns på en mark som en kompis äger , tack för att du klargjorde hur du menade Mumin :)

Annons