Rötter = färgat vatten?

#1 - 2 mars 2008 17:43
Att rötter färgar akvarievattnet är jag medveten om, men HUR mycket färgar de av sig? :p Jag köpte en rot för några veckor sedan, och tycker att vattnet har fått en ful gul-aktig färg, trots regelbundna vattenbyten.

Men sen var det en annan sak... På framrutan av akvariet så har det blivit bruna fläckar av nåt slag, ser ut som bruna alger eller nåt. Nån som vet vad det beror på? Hör det ihop med ovanstående problem? Det är ett nytt akvarium, by the way.:D
#2 - 2 mars 2008 17:54
färgningen från roter kommer försvinna med tiden och de bruna algerna har inget med roten att göra utan är ett tecken på att akvariet inte uppnåt jämnvikt ännu!
#3 - 2 mars 2008 17:59
åheim skrev:
färgningen från roter kommer försvinna med tiden och de bruna algerna har inget med roten att göra utan är ett tecken på att akvariet inte uppnåt jämnvikt ännu!

Okej, fast nu drog jag upp roten iallafall, för jag såg massor med trådliknande (vad jag antar är någon typ av svamp) som satt på roten. Lukta fan gjorde också:p Känner mig lite tveksam till detta, så jag tror jag ska leta efter någon dekorativ sten istället:D Apropå det, kan man fästa dammlevermossa på stenar?
#4 - 2 mars 2008 18:07
Olfi skrev:
Okej, fast nu drog jag upp roten iallafall, för jag såg massor med trådliknande (vad jag antar är någon typ av svamp) som satt på roten. Lukta fan gjorde också:p Känner mig lite tveksam till detta, så jag tror jag ska leta efter någon dekorativ sten istället:D Apropå det, kan man fästa dammlevermossa på stenar?
Set går alltid att koka den ett antal omgångar innan så försvinner det mesta av färgningen av vattnet.
#5 - 2 mars 2008 18:36
Går det att snabba på "stabiliseringen" av akvariet? Vattenkvalitet, bakterier, osv... Är ju såååå mycket lättare då allt är stabilt och bra :D
#6 - 2 mars 2008 18:41
Ja, tillsätter man någon form av bakterikultur (Sera Nitrivec, t.ex.) så hjälper det till att påskynda processen. Om jag har fattat det hela rätt, men det tror jag att jag har gjort.
#7 - 3 mars 2008 08:17
Personligen tillsätter jag medel för att få det vackra the-färgade vattnet 
#8 - 3 mars 2008 08:55
Olfi skrev:

Blää... De ska ju inte lukta illa!!! Jag har 5 stycken i mina kar och ingen av dem luktar illa. De luktar ingenting, jag har iofs inte stuckit upp näsan i dem men inte som jag har märkt iaf och jag har känsligt luktsinne.. Bläää vad äckligt att ha en sådan i karet...

Men om du tycker att det är fint med rötter så gör som Stene sa och koka dem men jag skulle aldrig koka den stinkande utan köpa nya och koka isf... [xx(]
#9 - 3 mars 2008 09:01
Katharina skrev:
Blää... De ska ju inte lukta illa!!! Jag har 5 stycken i mina kar och ingen av dem luktar illa. De luktar ingenting, jag har iofs inte stuckit upp näsan i dem men inte som jag har märkt iaf och jag har känsligt luktsinne.. Bläää vad äckligt att ha en sådan i karet...

Precis!!:D Men lukten berodde nog på de där svamp-liknande skapelsen som var på roten. Jag slängde ut roten igår, ska leta nån fin sten istället ;)
#10 - 3 mars 2008 09:12
Olfi skrev:
Precis!!:D Men lukten berodde nog på de där svamp-liknande skapelsen som var på roten. Jag slängde ut roten igår, ska leta nån fin sten istället ;)

Ja, man kan ju ge upp för mindre.. men om du vill ha en rot så tror jag knappast att det händer igen för det har aldrig hänt mig.. jag har aldrig kokat mina rötter utan bara sköljt av dem i varmvatten... men jag håller med om att de färgar vattnet så nästa gång ska jag nog koka... ;)

De där redmoore rötterna ska ju bli ganska äckliga har jag hört... med någon gegga på i början som fiskarna och räkorna käkar.. Blää vad äckligt... och de är ju oftast för stora att koka.. Du vet, de där som ser ut som smala grenar..
#11 - 3 mars 2008 09:23
[quote=Katharina;1103676
De där redmoore rötterna ska ju bli ganska äckliga har jag hört... med någon gegga på i början som fiskarna och räkorna käkar.. Blää vad äckligt... och de är ju oftast för stora att koka.. Du vet, de där som ser ut som smala grenar..[/quote]

Ånej.. såna som jag hade tänkt ha.. Jag som tänkte att de var så smala så de inte skulle ha så stor påverkan på vattnet :p

Annons