Jag har ett helt gäng med rötter(4 stora och 3 mindre ) i mitt 375liters och det verkar fungera bra för mig. Se bilden på den här sidan: http://w1.920.telia.com/~u92020933/akvariesidan/akvariet.html
Mina Sajicaciklider är centralamerikanare, de förökar sig som kaniner, eller rättare sagt, de försöker föröka sig men så snart de har lagt äggen så kommer malarna och "städar rent". Taskigt värre!
Hur som helst, om vattenvärdena vore helt fel så borde de väl inte leka hela tiden?
Om du har VÄLDIGT många rötter och pH-värdet sjunker mycket mellan vattenbytena så kan du prova lägga ner en kalksten, den höjer pH-värdet en aning och håller på så sätt pH-värdet ganska konstant.
En stor nackdel med för mycket rötter är att vattnet blir pissfärgat... även när rötterna egentligen borde ha slutat färga av sig(!) Vattnet i mitt akvarium är alltid aningen pissfärgat och rötterna borde ha slutat färga av sig för länge sedan. Men jag byter ungefär 80liter vatten i veckan och då skenar det i alla fall inte iväg totalt.
Mvh Fredrik Isaksson