Rötter

#1 - 4 januari 2008 19:41
Det finns en mängd olika sorters rötter att välja på i handeln men dom två vanligaste just nu är väl ändå redmore och mangroverot.

Allt trä ruttnar förr eller senare i vatten och så även ovanstående rötter. När trä ruttnar bildas väl nitrit på samma vis som det bildas när andra växtdelar ruttnar i karet vilket ju sällan är bra... Hur länge (mellan tumme och pekfinger) kan man ha en och samma rot i ett akvarie innan den börjar bli allt för dålig?

Finns det olika kvalité på mangroverötter?

Har någon av er hört talas om kar som får på tok för hög nitrithalt på grund av för många eller för stora rötter i ett kar?
#2 - 4 januari 2008 21:18
Det finns knappast några äkta Mangroverötter att köpa i affärerna längre utan det är andra liknande träslag som får samma namn. Annars är Mopani ganska vanlig med, och kan vara riktigt snyggt men den färgar av sig "lite" mer;).

Det tar lång tid innan roten börjar ruttna, men när den börjar kännas mjuk när du klämmer på den så kan det vara läge att byta ut roten.
Det finns säkert olika kvalité på rötterna och tror heller inte att de bästa kommer innanför Sveriges gränser, men detta är bara en gissning.
Att karet skulle få hög nitrit har jag inte varit med om, däremot ett fruktansvärt lågt pH. Jag hade en bamserot i karet på jobbet och helt plötsligt slutade det växa i karet. Jag kollade vad det var för pH och det låg på, hör och häpna 3,8. Vad jag än gjorde så sjönk det ner dit, efter vattenbyte var det lågt igen efter några dagar och innan jag fattade att det var roten...
#3 - 4 januari 2008 21:52
Vad var det för rot Ansjo? Jag har hört att "vanliga" rötter inte har någon större påverkan på pH utan att det mest är en skröna.
#4 - 4 januari 2008 21:55
Den var köpt som Mangrove, men vad det exakt var har jag inte en aning om. Det var säkerligen något fel på den kanske den var rutten eller något. Ut åkte den iaf och sedan var det lugnt igen:).
#5 - 4 januari 2008 22:03
Så här kan det se ut med sånna där Redmoore-rötter eller vad de heter.
#6 - 4 januari 2008 22:10
Fy vad fult kar!

Not;)! Det ser riktigt bra ut och är ett kar du kan vara stolt över:)! Vad har du för fisk i det?
Nu snor vi tråden lite men där ser man hur snyggt man kan få det i karet med rätt rötter på rätt ställe.
#7 - 5 januari 2008 12:44
Konsigt nog verkar det vara så att när en rot mjuknar så dyker det upp tofsalger direkt...så fosfat o nitrat har höjts...man kan givetvis fila/skrubba bort det mjuka alternativt låta hela roten ligga på tork en längre tid.
Mopani är faktiskt betydligt hållbarare än mangrove rötter(lr så kallade).
Har själv väldigt mycket mopani och visst de färgar vattnet lite...men kör man med crystalwater preparat så försvinner det.
#8 - 5 januari 2008 18:51
Eller som jag tycker man det är snyggt och då är det bara att gilla läget;)!
#9 - 5 januari 2008 19:10
En fördel med att trä mjuknar är väl att L-malar som äter mycket trä får enklare att gnaga i sig det... men jag undrar ju lite om det är lika mycket näring i mjukt trä jämfört med det som är hårdare.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 5 januari 2008 20:02
ansjo skrev:
Det finns knappast några äkta Mangroverötter att köpa i affärerna längre utan det är andra liknande träslag som får samma namn. Annars är Mopani ganska vanlig med, och kan vara riktigt snyggt men den färgar av sig "lite" mer;)..

"Inte längre" - när fanns det äkta mangrove i handeln. Det är åtminstone 15 år sedan som jag såg äkta mangrove i handeln och då var det i Tyskland.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 5 januari 2008 20:05
patdah skrev:
Det finns en mängd olika sorters rötter att välja på i handeln men dom två vanligaste just nu är väl ändå redmore och mangroverot.

Allt trä ruttnar förr eller senare i vatten och så även ovanstående rötter. När trä ruttnar bildas väl nitrit på samma vis som det bildas när andra växtdelar ruttnar i karet vilket ju sällan är bra... Hur länge (mellan tumme och pekfinger) kan man ha en och samma rot i ett akvarie innan den börjar bli allt för dålig?

Finns det olika kvalité på mangroverötter?

Har någon av er hört talas om kar som får på tok för hög nitrithalt på grund av för många eller för stora rötter i ett kar?

Som sagt, äkta mangove säljs inte alls i Sverige - däremot en massa andra slags rötter.
Sedan menar jag nog att de hårda rötter som finns i handeln tar oerhört många år på sig innan de börjar mjukna - om de alls gör det.
Jag har haft sådana i minst 15 år och de är fortfarande lika hårda.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 5 januari 2008 20:06
Vad var det för rot Ansjo? Jag har hört att "vanliga" rötter inte har någon större påverkan på pH utan att det mest är en skröna.

Jag vet inte vad du menar med "vanliga" rötter. Vissa rötter sänker pH rätt rejält, andra en del, andra ytterst lite eller inte alls.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 5 januari 2008 20:08
patdah skrev:
En fördel med att trä mjuknar är väl att L-malar som äter mycket trä får enklare att gnaga i sig det... men jag undrar ju lite om det är lika mycket näring i mjukt trä jämfört med det som är hårdare.

Hårt trä kan det inte alls gnaga på så där får de knappast i sig något;)
Nej malarna skall inte ha alltför hårt trä men det skiter ju också ner vattnet rejält så man skall bara ha lite av detta.
#14 - 5 januari 2008 20:17
Hårt trä kan det inte alls gnaga på så där får de knappast i sig något;)

Nej malarna skall inte ha alltför hårt trä men det skiter ju också ner vattnet rejält så man skall bara ha lite av detta.

Vissa arter äter ju nästan enbart trä så då får man stå ut med lite skit i hörnen... eller täta vattenbyten med bottensugning :) Dessutom har man ju hyffsad genomströmning till filtret om man håller malar...
#15 - 5 januari 2008 20:44
Jag vet inte vad du menar med "vanliga" rötter. Vissa rötter sänker pH rätt rejält, andra en del, andra ytterst lite eller inte alls.

Jag vet inte vilken sort jag menar, det är jag för okunnig för. :)

ansjo skrev:
Fy vad fult kar!

Not;)! Det ser riktigt bra ut och är ett kar du kan vara stolt över:)! Vad har du för fisk i det?

Nu snor vi tråden lite men där ser man hur snyggt man kan få det i karet med rätt rötter på rätt ställe.

Tack, vi är nöjda med det här hemma. Vad jag har för fiskar i går jag igenom på min blogg här på zoopet. Idag är jag på fiskart nr. 3.
#16 - 8 januari 2008 13:45

---> Unga snillen spekulerar :)
Om ett speciellt trä påverkar vattnets ph så måste det nog ha en väldigt hög eller låg ph-nivå, alternativt att det finns väldigt mycket trä i akvariumet. Det jag tänker på är volymen trä kontra volymen vatten. Som jag har förstått det så är det den organiska massan i akvariumet som sänker ph. Detta har att göra med kvävecirkeln. Så, mjukt/ruttet trä, slam, matrester, avföring och alger sänker alltså ph om det finns för mycket av dem som inte kvävecirkeln hinner med att bryta ner. Det skulle därför vara intressant att veta ph för olika träslag.

Annons