rötter

#1 - 27 juli 2007 17:04
Idag var vi ute på landet och hittade några fina barkfria-rötter vid sjökanten.
Är nästan säker på att det är pilrötter och de ser ut att ha varit döda en längre tid.
Våra frågor är; går pilrötter bra att ha i akvariet? Ska vi koka dom och sedan låta dom torka innan vi lägger i dom, eller ska vi lägga i dom direkt efter att vi kokat dom? (självklart ska dom ju svalna innan) ska man skrubba och i såfall med något speciellt, eller bara med en ren/ny skrubborste?

Tack på förhand! :) /ELiN & OsCaR
#2 - 27 juli 2007 17:26
får jag klämma in min fråga här också? liknande. Jag har en stor rot-knut från en gammal En eller liknande som jag har fått av min mormor. den har stått i hennes öppna spis ganska många år nu. kan man ha den i akvariet??
#3 - 27 juli 2007 21:41
ingen som vet?
#4 - 27 juli 2007 23:41
Rötter från barrträd bör man undvika pga ämnen som finns i dessa rötter kan vara skadligt i akvariet.
Pilrötter funkar säkert (om du är säker)och kokar du dem utan att torka dessa efteråt så sjunker de fortare med.
#5 - 29 juli 2007 08:20
ansjo skrev:
Rötter från barrträd bör man undvika pga ämnen som finns i dessa rötter kan vara skadligt i akvariet.

En sanning med modifikation.

Jag har två stora granrötter i mitt 720 litersakvarium som jag plockade vid en torvmosse på en av Malmö Akvarieförenings rotplockarutflykter. Det är nästan hela stubbar, båda med drygt en meter spretande rötter. Jag lät dem ligga i akvariet i två veckor innan jag la i fiskarna och bytte under denna tid hela vattenvolymen varannan dag. Nu, några månader sedan stortrivs fiskarna. Ett ciklidpar vaktar för närvarande en romkaka på en av rötterna.

Jag förvånades över hur fort rötterna sjönk, efter bara tre veckor var deras flytkraft borta.

Nackdelen med dessa rötter är att de inte är lika hårda som en del köpta rötter, så om man har gnagande malar kan de slitas lite fortare.
#6 - 29 juli 2007 08:34
Och de kan fälla ut terpentin i vattnet.
Ingen risk jag skulle ta i mitt kar, men som tur är att alla gör som den vill;).
#7 - 29 juli 2007 08:58
ansjo skrev:
Och de kan fälla ut terpentin i vattnet.

Ingen risk jag skulle ta i mitt kar, men som tur är att alla gör som den vill;).

Ja, och jag låter min och andras praktiska erfarenhet styra. Som sagt var, fiskarna stortrivs.

Vi är många i Malmö Akvarieförening som i många år plockat rötter vid denna torvmosse. Ingen har haft några problem. Poängen är just att dessa rötter legat i torvmossen, de är uppgrävda i samband med torvbrytning. Eventuella obehagliga ämnen har därför antagligen lakats ur.

Annons