Jag har plockat 2 jätte fina rötter:D , men hur länge ska dom koka, å hur lång tid tar det för dom att sjunka??
Nån som har lite tips och trix för att få det att funka??:)
smurfmats skrev:en fråga till de två ovanstående då... var får affärerna sina rötter ifrån?
Jag tycker du ska slänga i dem, billigt o snyggt! bara det inte är barrträdsrötter eller rötter från nån större väg eller så ska det vara lugnt...
jag hade mina rötter i en balja tills de sjönk...
eriahl skrev:Du har inte så du kommer åt rötter som ligger i vatten någonstans? Då är det bara att hoppa i vadarstövlar, ta med dig en diskborste och plastsäck/balja sedan ut och plumsa runt i strandkanten. Hittar du en lagom stor/fin, känn efter att den inte är mjuk, så fram med borsten och borsta bort gegga och bös mm. Känn efter igen att den inte var mjuk under skiten. Kommer folk förbi när du står där får dom antingen något att berätta för sina vänner om en knäpp typ som borstar rötter i vattnet. Eller så frågar dom: VAD gör du?? Har dom själva akvarium förstår dom såklart direkt. Sedan bara hem och stoppa i akvariet
chalmeristen skrev:Jag håller helt med ovanstående....Problemet med många rötter plockade ute i naturen är att dom mycket troligt är fulla av gifter å annat bös som vi människor så snällt har släppt ut i naturen.....
Kjell Fohrman skrev:De som importeras är ofta rätt hårda rötter som har varit döda en väldigt lång tid (många hundra år).
Jag själv plockar inte gärna döda rötter i Sverige om de inte legat i en sjö eller torvmosse en väldigt lång tid. Barrträd skall man definitivt inte använda.
Däremot använda jag ofta en del tunna döda kvistar från lövträd som dekoration i mina akvarier.
Jessica_1985 skrev:Men hur vet man att dom inte är från barrträd????
Jessica_1985 skrev:Men hur vet man att dom inte är från barrträd????