Rötter

#1 - 22 juli 2012 19:01
Jag har några neontetror i ett 30liters och tänkte köpa en rot
har ni några tips till mig som är ny inom rötter
#2 - 22 juli 2012 19:02
Lägg gärna upp bilder för jag kan inte namn*
#3 - 22 juli 2012 19:59
Köp en som passar till akvariet. Kolla måtten på akvariet och sen på hur du vill att det ska se ut. Finns massor av olika rötter och ingen ser lika ut. Så gå ner till akvariebutiken eller kolla på nätet efter nån fin rot :)
#4 - 22 juli 2012 22:02
bara kolla i en zooaffär. där finns massa olika typer av rötter som passar som sagt.
#5 - 22 juli 2012 22:07
Sen finns det ju en hel del rötter ute i naturen också som är fina :)
#6 - 22 juli 2012 22:50
Om man inte vet vad man plockar i naturen så undvik rötterna därifrån.
Det finns vissa som inte är någe vidare bra att stoppa i ett kar.
Tyvärr kan jag inte ge dej några namn då jag själv inte vill ha dom utan skaffar från Djurbutik istället...
#7 - 23 juli 2012 00:11
Jak_99 skrev:
Jag har några neontetror i ett 30liters och tänkte köpa en rot

har ni några tips till mig som är ny inom rötter
No:1 https://www.google.se/search?q=red+moor&hl=sv&client=opera&hs=omm&rls=sv&channel=suggest&prmd=imvnsfd&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=cpYMUKmeGYSo4gTe4_DsCg&ved=0CF0QsAQ&biw=1024&bih=687
#8 - 23 juli 2012 07:01
Okej ska iväg nu men ska till djuraffären sen
ämne jag tänker inte ta från naturen för jag vet inte så mycket om dom...
den var fin (red moor) men ska man ha typ stenar under och mossa på?
#9 - 23 juli 2012 07:30
Jak_99 skrev:

Förståndigt att hellre köpa rot i butik än att plocka ute. Redmoor är fina rötter. Men måste blötläggas rätt länge för att kunna sjunka till botten i karet. De vanliga driftwood, mangroverot eller vad de nu kallas i butiken räcker med att blötlägga för att avfärga det mesta innan man lägger ner den.
#10 - 23 juli 2012 10:28
Jak_99 skrev:

Ja väldigt snyggt att binda lite mossa på grenarna och lite sten tillsammans är klockrent. Tips när du ska binda mossa (jag har provat fiskelina och lite annat) är att använda svart eller mörkgrön sytråd. linda ganska rikligt och jag har märkt att man böver inte knyta, utan linda på bara, efter en tid löser tråden upp sig och försvinner och då sitter mossan av sig själv:) Red moore har en tendens att flyta men jag håller aldrig på och blötlägger först, duschar bara av den och i med den. Om jag vill placera den med rotknölen mot botten så lägger jag en sten som håller ner den, men ofta kan det vara snyggt att ha rotknölen uppåt så grenarana pekar neråt och då gör det inget att den flyter lite! Jag har själv ett litet "30" kar och i det har jag en ganska stor rot som jag tryckt ner och den går även upp och ut ur akvariet:)

som du kan se här:
" target="_blank">
#11 - 23 juli 2012 12:05
Tack för all hjälp jag uppskattar det verkligen
speciellt filmen och bilder (en bild säger mer än 1000ord)
Men jag vet inte riktigt...
På filmen så är rotten ovanför akvarie kanten och jag har bara en glasskiva på (zolux) och en gång tog jag bort den och då dundsade mycket vatten tips?
#12 - 23 juli 2012 13:44
Det är bara att fylla på med nytt vatten istället för det som dunstar bort.
#13 - 23 juli 2012 16:14
Eller så kapar du roten så att den inte sticker ur karet.
#14 - 24 juli 2012 07:52
robidobban skrev:
Eller så kapar du roten så att den inte sticker ur karet.

Är det bara att Såga av den?
#15 - 24 juli 2012 09:40
Jak_99 skrev:
Är det bara att Såga av den?
Ja om det är nån gren som tar i täckglaset så är det bara att bryta eller såga av.

Annons