Rötter?

#1 - 1 september 2009 18:28
"Fönstershoppar" rötter på guldfisken.se och undrar om de olika sorterna? Finns det fördelar och nackdelar, eller är det bara en fråga om estetik?
#2 - 3 september 2009 12:06
Mopanirötter färgar vattnet ganska starkt, åtminstone i början. Mangroverötter lite mindre så, och Red Moore minst.
Guest
#3 - 3 september 2009 12:56
Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
#4 - 3 september 2009 13:44
Tyvärr finns det knappast äkta Mangroverötter att få tag i längre, utan dessa "mangroverötter" är andra lite mörkare träslag såsom valnöt, teak och liknande.
#5 - 3 september 2009 15:06
Hur är det, hört de sänker PHt? Gör någon det mindre än andra?
#6 - 3 september 2009 22:08
ansjo skrev:
Tyvärr finns det knappast äkta Mangroverötter att få tag i längre, utan dessa "mangroverötter" är andra lite mörkare träslag såsom valnöt, teak och liknande.

http://www.zooplanet.se/mangroverot-p-4954.html

Kan man lita på att dom är äkta? [:-100]
#7 - 3 september 2009 22:15
Ärligt talat så vet jag inte. Skulle det inte vara äkta Mangrove så är det falsk marknadsföring, och hur det ligger till med äkta Mangroverötter numera är lite dunkelt och man hör både det ena och det andra.
Men faktum kvarstår att de flesta rötter som säljs i affärerna inte är äkta Mangrove, utan bara är ett samlingsnamn på rötter ungefär som frigolit och BTN är på andra varor;).
#8 - 3 september 2009 22:20
är tveksam? rötterna från mangrove är fridlysta så vitt jag vet, men det är tillåtet att plocka driv-ved på ett fåtal ställen. men självklart finns det en svart marknad, jag avstår hälst från att handla mangrove.
har heldre en jevla fin natur än ett fint akvarium^^
#9 - 3 september 2009 22:34
[FONT=Arial][COLOR=#00008b] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#00008b]Ok, har en gibbiceps och undrar om Mangroverötter [COLOR=#000000]är det enda som tillfredställer[/COLOR] hennes cellulosabehov eller vad det nu heter?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#00008b]Eller funkar andra rötter också?[/COLOR][/FONT]
#10 - 3 september 2009 22:37
Andra rötter funkar utmärkt till malar, men undvik Mopanirötter om du bara ska ha en rot. Den är lite för hård för dem att gnaga på;).
#11 - 3 september 2009 22:56
Ok. Men så mangroverötter är rötternas rolls royce?
Måste väl ändå vara stora fördelar med dessa rötter eftersom djuraffärerna förväntar sig att folk ska köpa dom mer om dom kallar dom just mangroverötter?
Är det magiska rötter?
Är Gandalf´s trollstav gjord av mangroverot?
Vad bär dessa rötter för djupa hemligheter?
#12 - 4 september 2009 06:53
Som sagt... PH?
#13 - 4 september 2009 07:18
Beror väl till största delen på rotens volym och avsöndring i förhållande till akvariets vattenvolym. Rötter innehåller humusämnen som sänker ph, men samtidigt kan "köperötter" ha legat i soda, så det faktiskt orsakar att det höjer ph. Lägg den i badkaret en vecka innan, så är ett eventuellt problem ur världen.

Annons