rött vatten?

#1 - 8 april 2011 18:20
Var hemma hos min syster idag.Hennes akvarium som för tillfället bara innehåller en stor mängd med malar (glömmer alltid namnet..börjar på A)var lite röd/rosa skimrat,hon hade bytt ut nästan hälften av vattnet häromveckan men vattnet hade fortfarande samma färgskimmer.Vet någon vad kan det bero på?:confused:
#2 - 8 april 2011 18:24
Har hon rötter i karet ? det kan ge ett brun/guld färgat vatten
#3 - 8 april 2011 18:52
Kisekatten skrev:
(glömmer alltid namnet..börjar på A):

Kan det vara Ancistrus?
#4 - 8 april 2011 18:59
Hon har inte lagt i någon ny inredning i akvariet på mycket länge..det är det som är det underliga :confused:

Jaaaa så heter den :)
#5 - 8 april 2011 19:02
Är du säker? inget matbyte eller en fisk som har dött?
#6 - 8 april 2011 19:10
Då har jag heller ingen aning, sorry. Hoppas någon annan har svar på vad det kan vara..
#7 - 8 april 2011 19:16
Jag gissade också på att det kunde vara nån fisk som dött..hon har nämligen väldigt tätt med låga växter på botten just då hon i nuläget har endast malar..och därför är det svårt att se om där ligger någon..Äter malar varandra?Tänkte om det är blod...Hade för mig att dom endast äter alger o grönsaker..men det är ju bara som jag gissar...
#8 - 8 april 2011 19:18
Glömde ju svara på matbyte..hon ger samma fiskmat som innan..men har börjat sänka ner en gurka då o då med en sked som sänke..kan en sked avge något som färgar vattnet?
#9 - 8 april 2011 19:22
Kisekatten skrev:
Glömde ju svara på matbyte..hon ger samma fiskmat som innan..men har börjat sänka ner en gurka då o då med en sked som sänke..kan en sked avge något som färgar vattnet?

i så fall skulle det vara skeden men det är ju inte så troligt.
#10 - 8 april 2011 19:26
Tycker också att det vore konstigt om det vore det..Har själv sänkt ner sådana med gurka som jag fått tips om här..tänkte mer om det var tex en silversked..men det borde inte göra nån skillnad väl?
#11 - 8 april 2011 19:31
näe tror inte det.
#12 - 8 april 2011 19:51
en tanke, kanske helt uppåt väggarna fel men ändå en tanke...kan det vara nåt med lysrören?
#13 - 8 april 2011 19:52
Kan ju vara det..ska fråga henne..:)
#14 - 8 april 2011 21:36
Faktiskt sett nått liknande förr, men i det fallet var det en sten som var köpt i en zoo butik under namnet "dekorationssten för akvarium" eller liknande

Som helt plötsligt började fälla (efter ca en månad i karet) Verkade inte vara giftigt, men vattnet blev lite rosa/rött.
Han tog ut den stenen och gjorde ett vattenbyte , sen var problemet borta.
#15 - 9 april 2011 08:41
Hon har en sten som jag tycker ser liknande ut i färgen som fäller i vattnet..men den har legat där i flera år..Kan den fälla så lång tid efter?Hon skulle ju iof kunna göra den enkla kollen..:)
#16 - 9 april 2011 08:51
Har den legat i karet flera år är det kanske lite långsökt, men är ju väldigt enkelt att kolla. Tar ju säkert inte många sekunder att plocka ur den.
Gärna i samband med ett vattenbyte direkt efter att den plockats bort, och sen vänta och se om problemet försvinner.
#17 - 24 april 2011 09:43
Hon har fortfarande bekymmer med rött vatten,igår såg hon att en av hennes malar (Ancistrus) är rosa o nästan alldeles genomskinlig!Men den ser ut att äta o bete sig som vanlgi.t :eek::eek::eek: Jag sa att hon måste gå o få testat vattnet i nästa vecka..nåt måste vara väldigt galet [:-84]
#18 - 24 april 2011 09:53
hmm det finna en del alger som är röda i färgen om man byt ljusrör kanske syrran din fått igång tillväxten av dem - är de i plankton modell så kan vattnet bli rödskimrande. Alger har nämligen olika färg efter vilken ljusvåglängd som når ner till de djup de brukar vara i. Om hennes vatten kommer från en sjö och ljusröret ger i från sig rätt våglängd så skulle det i varje fall teoretiskt möjlig orsak till färgen på vattnet. Kolla om var vattnet kommer ifrån - om hon har egen brun kan rödaktig ljusbrytning ske om vattnet innehåller mycket järn. Men det borde man se på fiskarna oxå för de brukar inte må så bra om järnhalten ökar för mkt.
Men min erfarenhet är att det är de enkla lösningar som är svaren på de konstigaste frågor så jag skulle börja med inredningen..
#19 - 24 april 2011 19:18
Kisekatten skrev:
Hon har en sten som jag tycker ser liknande ut i färgen som fäller i vattnet..men den har legat där i flera år..Kan den fälla så lång tid efter?Hon skulle ju iof kunna göra den enkla kollen..:)
Ja det är ju sannolikt det färgade gruset som ger vattnet den röda färgen, känns konstigt att leta andra orsaker till färgningen! Kan vara en god idé att byta ut den mot riktig sand eller grus!
#20 - 25 april 2011 07:03
Ska fråga henne om hon bytt lysrör nyligen,men hon brukar använda sig av samma sort..hon har haft akvarium i många år o aldrig drabbats av detta förut..underligt..stenen är en sån dekorationssten..alltså 1 stor,nog jag som var oklar :),men den har hon haft i flera år..hon bor i hyreshus utanför Malmö,vet inte var vattnet kommer ifrån.Men kanske provet som hon kommer lämna till djuraffären ge resultat..hoppas det...:eek:Tack för era ideer om vad det kan tänkas vara...
#21 - 25 april 2011 07:26
Att det skulle vara rödalger i ett akvarium är nog inte särskilt troligt eftersom de lever på större djup dit endast det röda ljuset når. Men har inte Malmö bytt tillbaka till Bolmenvatten nu efter reparation av Bolmen-tunneln?
#22 - 25 april 2011 12:01
Vet inte ,men kan ju vara så...Kanske har med det att göra?Malarna verkar må bra,förutom den lustiga färgen på den här ena malen då..som är nästan helt genomskinlig :eek:,men det ska ju inte vara rött..
#23 - 26 april 2011 20:31
Mysteriet verkar vara löst!Hon hittade lite nerbökat under en växt rester av hundmat (frolic),som dottern i ett obevakat ögonblick har slängt ner :eek: Malen har återfått färgen och det verkar vara frid o fröjd...:d

Annons