Rött lysrör?

#1 - 1 december 2007 19:28
Hej, nån som kan tipsa om ett lysrör som är starkt i det röda spektrat?
Har i dagsläget ett biltema daylightrör i bakkant och ett osram coolwhite i framkant och båda är lite svaga i på rött ljus men ger annars snyggt ljus, nu funderar jag då på att byta ut osram-röret då det gör att mina röda fiskar ser mera oranga ut, har inget biltema i närheten för annars hade jag bara satt in ett till av deras rör så det är postorder som gäller och jag funderar på ett aquarelle rör men tänkte kolla om nån kan tipsa om nåt annat som kanske är starkare rött, gärna billiga rör då jag inte behöver mer ljus för växterna utan det är bara för att framhäva fiskarna.
Har 18watts ramp så hagen-rören faller direkt bort.
Alla tips välkommna :)
#2 - 1 december 2007 20:29
Ett grolux rör kan jag rekomendera. Framhäver verkligen det röda.
//Camilla
Guest
#3 - 1 december 2007 21:01
Tror Hagen har någon billigare rödaktig med...
#4 - 1 december 2007 21:11
Tackar för tipset, sökte runt lite på grolux och fick lite se lite blandade känslor runt detta rör, men dom som va mest negativa tyckte att ljuset blev för svagt och lila-aktigt, tror dock att det kan bli riktigt snyggt ihop med ett daylightrör och jag skulle nog klara mig med ett rör så om det ser lite svagt ut oroar mig inte, sen alla positiva har det just för dess styrka i det röda spektrat så låter som det är dax att beställa ett :)
#5 - 1 december 2007 21:12
Anettejt skrev:
Tror Hagen har någon billigare rödaktig med...

Hagen har inga 18watts rör ju :(
#6 - 2 december 2007 07:00
Fuzzop skrev:
Hagen har inga 18watts rör ju :(

det är inte watten som é avgörande det é längden på rören.

i ditt fall passar alla 20w hagen rör (som är 60cm långa)
#7 - 2 december 2007 09:06
Jag har kombinerat ett grolux (99:-) med ett aquastar (132:-) till mitt akvarium och tycker det är ett fint ljus som framhäver både det röda och blåa spektrat. Nu är ljusrören över året och tappat lite av sin kapacitet, men de är klart värda pengarna. Man får inte vara för snål. ;) Trots allt tycker inte jag det är så gräsligt mycket pengar...

//Camilla
#8 - 2 december 2007 09:15
det är inte watten som é avgörande det é längden på rören.

i ditt fall passar alla 20w hagen rör (som är 60cm långa)

Jo det kanske funkar, men skulle inte det påverka livslängden hos min reaktor som är gjord för 18watts rör?
#9 - 2 december 2007 09:54
C.Ciklid skrev:
Jag har kombinerat ett grolux (99:-) med ett aquastar (132:-) till mitt akvarium och tycker det är ett fint ljus som framhäver både det röda och blåa spektrat. Nu är ljusrören över året och tappat lite av sin kapacitet, men de är klart värda pengarna. Man får inte vara för snål. ;) Trots allt tycker inte jag det är så gräsligt mycket pengar...

//Camilla

Tack, ska ha ett aquastar i åtanke när biltema-röret ger upp, biltemas rör har ju lite kortare livslängd men annars är dom faktiskt inte så dumma som man skulle tro så om ditt aquastar ger upp kan du ju prova ett, dom kostar ju bara 25kr så man blir inte ruinerad på att exprimentera lite :)
Själv skaffade jag sånna här budgetrör för att min plånbok då egentligen inte tillät ett akvarium överhuvudtaget, men hittade ett akvarium i en secondhandbutik för 250kr med tillbehör, sålde en del av tillbehören för 200kr så jag har kanske investerat ett par hundringar för ett komplett akvarium, dyrast va fisken.
Så nu är det dax att lägga till nån hundring för bättre lysrör :)

Annons