[QUOTE=defdac]Artikeln visar att dom förstått att gröna växter främst använder blått och rött ljus, men varför dom inte nämner blått är konstigt[/QUOTE]
Om det är så att det är mer eller mindre likvärdigt med rött och blått så är ju röda dioder en hel del billigare.
Det här är inbyggt i beräkningarna av PUR-effektivitet eftersom fotosyntesaction-spektrat är viktat mot blått och rött ljus, dvs hög PUR-effektiviteten innebär att lampan producerar maximalt med blått och rött ljus i förhållande till hur mycket watt man trycker in.
Kan det innebära något problem att enbart köra en färg, artikeln motsäger väl i och för sig detta.
En högkelvinlampa innebär inte att det bara är blått ljus, speciellt inte om det har bra PUR-effektivitet och innebär att ljuset är någorlunda njutbart i akvariet.
I mitt fall så ger lampan extremt mycket i det blåa området, det syns tydligt på spectrat och det är en lampa som är gjord från början för saltvatten så det är inte så konstigt.
PUR-effektiviteten ställer jag mig fortfarande lite frågande till på denna lampa (AB10000).