Rotproblem

#1 - 25 juli 2013 21:07
Hej! har precis kört igång ett 110l akvarium, allt är nytt och så även akvariet. Köpte en snygg och väldigt dyr rot på akvarieaffären och har nu kört igång akvariet för att låta det stå under en längre tid utan fiskar så att det blir stabilt med allt. Men 3 dygn efter så såg jag att roten avger ett vitt slem och att hela akvariet blir fyllt utav det. Jag bytte allt vatten en gång till och rengjorde roten men efter bara ett dygn blir den likadan... så jag måste ju rengöra den varje dag för att den inte ska slemma igen akvariet och göra vattnet dåligt. vet inte vilken sorts rot det är men den flyter hemskt i från början så jag är tvungen att ha en sten som tynger ner den lite.

Slemmet är genomskinligt men syns som en vit hinna när roten är i vattnet. När man tar i roten är den hal som en slemboll och händerna blir alldeles slemmiga så min fråga är, har jag gjort något fel och ska man kanske koka roten först? Vad kan det bero på?
#2 - 25 juli 2013 21:54
Låt det va. Har du en mal så kommer den mumsa på det, annars så kommer det försvinna med tiden.
#3 - 26 juli 2013 09:07
som sagt. ha tålamod. det är fullt normalt. det försvinner med tiden. det är inget farligt.
#4 - 26 juli 2013 14:02
Okej, då får den vara ett längre tag så får jag väl se, har aldrig sett nått liknande förut men det kanske blir så med rötter som är helt nya! =) Tack för svaren! =)
#5 - 26 juli 2013 16:53
Lite vitt slem brukar det bli på dem, men kanske inte hela karet....
#6 - 26 juli 2013 17:07
Hade samma problem när jag startade mitt 54 liters för några år sedan, när jag släppte körsbärsräkorna så åt de rent roten på några timmar.

Annons