Rotnäring för vattenväxter

#1 - 12 november 2008 10:58
Jag har en gammal näring till växterna hemma. Märket är JBL och den heter PROFLORA. Jag har växter som Svärdplanta och Vallisneria + någon till som jag inte vet namnet på :rolleyes:
Nu undrar jag om den här näringen kommer fungera eller om jag måste köpa någon annan. Är det nödvändigt att ha växtnäring i huvudtaget? Kan tillägga att akvariet är 60 liter.
#2 - 12 november 2008 15:49
JBLs rotnäring är vanliga lerkulor. Lera innehåller mycket mineraler som bakterier kan göra tillgängliga för växternas rötter.

Om växterna växer på bra och ser friska ut behövder dom inte näring.
#3 - 12 november 2008 15:54
Planterade växterna i måndags så de har inte börjat växa än. Tror desvärre att vissa blad håller på att ruttna? :S
Bilagor:
#4 - 12 november 2008 15:58
Cryptocorynes har en tendens att snabbt ruttna ner till enbart rotsystemet när man radikalt ändrar deras förhållanden.
#5 - 12 november 2008 16:12
Jag har ingen aning om jag har någon Cryptocorone men jag kan gissa att det är en sån jag har. Den är ganska tunn kan man säga ;)
#6 - 12 november 2008 16:14
http://tropiq.bilddagboken.se/p/show...4&directlink=1

Växten till vänster i akvariet kan det vara en sån?
#7 - 12 november 2008 16:28
"Filen kan inte hittas..."
#8 - 12 november 2008 16:39
dancehall skrev:
http://tropiq.bilddagboken.se/p/show...4&directlink=1

Växten till vänster i akvariet kan det vara en sån?

http://tropiq.bilddagboken.se/p/show.html?id=294067174&directlink=1

Jag rekommenderar Pmdd, som är en fullständig näringskälla för akvarieväxter. Info om näringsbrister etc. hittar du här : http://www.haack.se/pmdd/ .
#9 - 12 november 2008 17:30
http://tropiq.bilddagboken.se/p/main.html?
Tryck på 12 november så kommer den upp!
Vad kan det vara för växt, den till vänster?
#10 - 12 november 2008 17:41
Kan det vara så svårt att lägga upp ett konto på photobucket eller liknande när man vill länka till en bild, lite OT jag vet men det händer alltför ofta att man klickar på en idiotlänk som antingen hävdar att man är utloggad eller pekar en till ställen dit solen aldrig når..

Här är iallafall en länk som garanterat fungerar.
Bilagor:
#11 - 12 november 2008 17:47

kan det vara så svårt att lägga upp ett konto på photobucket eller liknande när man vill länka till en bild, lite ot jag vet men det händer alltför ofta att man klickar på en idiotlänk som antingen hävdar att man är utloggad eller pekar en till ställen dit solen aldrig når..

+1
#12 - 12 november 2008 17:59
Gaffel skrev:
Kan det vara så svårt att lägga upp ett konto på photobucket eller liknande när man vill länka till en bild, lite OT jag vet men det händer alltför ofta att man klickar på en idiotlänk som antingen hävdar att man är utloggad eller pekar en till ställen dit solen aldrig når..

Här är iallafall en länk som garanterat fungerar.

Ja så svårt är det tyvärr om man har ADHD och en massa andra problem, är stressad hela tiden, fullt med läxor och hobbyer som ska följas upp. Tyvärr, de där 5 minutrarna det tar att göra det kontot har jag för tillfället inte tid att lägga.
När jag får tiden ska jag ett konto.
Har inte heller tänkt att visa massa bilder på mina saker utan det här var ett undantag.
#13 - 12 november 2008 18:20
Ska du komma och gnälla om bokstavsförkortningar så sitter du och pinkar på fel trä.
Klickade du på pmdd länken?
#14 - 12 november 2008 19:01
Gnälla på vilka bokstavsförkortningar?
Yes, det gjorde jag.
Bilagor:
#15 - 12 november 2008 22:11
ADHD har ingenting med dåligt minne att göra.. ;)
#16 - 12 november 2008 22:17
Själv kan jag inte öppna bilden då jag är på jobbet och har ett filter som gör att jag inte kan komma in på sidan...

Om du har tid så finns det säkert en stor chans att någon kan identifiera växten om du lägger bilden på någon annan sida, eller om du är medlem på Zoonen kanske:)?
#17 - 12 november 2008 22:24
Till Gaffel: Det har det faktiskt trot eller ej, men det här handlade inte om minnet utan om det jag har tid med ;)

Till Ansjo: Nu har jag en Photobucket eftersom snälla Gaffel fixade en till mig ;) Tyvärr fick jag göra om den men den här länken ska nog funka:
http://s372.photobucket.com/albums/oo165/typiiz/?action=view&current=DSC05520.jpg
#18 - 12 november 2008 22:28
Gaffel är faktiskt inte så farlig som han ibland låter;).

Det ser ut som någon slags svärdsplanta, den som står till vänster. Det är svårt att avgöra vilken då bilden kanske inte är den bästa men nu har du något att gå efter iaf:).
#19 - 12 november 2008 22:43
#20 - 12 november 2008 22:49
Ansjo: Tack, bilden är en mobilbild så det kanske förklarar saken en aning :)
Gaffel: Haha, du är expert på det är med photobucket du ;) Tur du finns här i forumet.
#21 - 12 november 2008 22:52
Jag skulle tippa på att alla de nya bladen inte alls kommer att se ut som växten gör idag då den är odlat ovan vatten, men ett tips kan vara åt E.uruguayensis hållet.
Här är annars en bra sida att identifiera och läsa om de flesta växter: http://www.tropica.com/plant_print.asp
#22 - 12 november 2008 23:00
Nej jag tycker att växten ser lite gles ut, tror du den så småningom kanske kommer växa till sig?
#23 - 12 november 2008 23:08
Jadå, det är för att stjälkarna är så långa som den ser gles ut.
Allra helst skulle den stå i ett lite högre kar än vad du har, och då som solitärväxt lite mer baktill i karet, då kommer den till sin allra bästa rätt:).
#24 - 12 november 2008 23:11
Får väl bli om jag skaffar större då! :) Jag slängde iallafall i en sån där JBL rotnäring men har ingen aning om ifall den ens kommer hjälpa?
#25 - 12 november 2008 23:14
Jag kör med PMDD själv och har stort förtroende för denna gödningen och kan väldigt lite om annan gödning. Skulle du se att växterna får näringsbrist så är det alltid en början att köra med en mer komplett gödning, såsom PMDD.
Sedan får man utbena om det är ljuset eller vad det nu kan vara som gör att växterna växer dåligt eller ser ut som skräp;).
#26 - 12 november 2008 23:15
Ska fundera på att beställa PMDD, måste ju docka låta akvariet vänjas in lite först och så. Men såg på hemsidan att det stod att man ska ha Co2 i vattnet också? Jag känner mig verkligen inte hemma på det här :P
#27 - 12 november 2008 23:18
Nejdå, det ska du inte ha. Det är för nördar som mig som gillar växter och vill prova lite svårare sorter eller ha det riktigt grönt i karet;).
Det är bara att läsa mer och jobba vidare med akvarium så kanske det kommer med:).
#28 - 12 november 2008 23:36
Aha, ja tänkt vad krångligt allt kan vara med små fiskar, man tror ju knappast att det kan vara krångligare än att ha hund men det är det ju faktiskt ;) Men tack för all hjälp! Vi lär ju höras igen ;) Nitriten kommer säkert snart.
#29 - 12 november 2008 23:37
Nejdå, mata bara försikigt den första tiden så kommer det säkert att gå bra:)!
#30 - 13 november 2008 00:06
Räcker det med att mata lite var tredje dag tror du?
Man blir lite rädd när alla pratar om nitrit hela tiden, och som någon sa så slipper man aldrig nitrit helt i början men man kan iallfall hålla den på en låg nivå.
Men jag tänker inte köpa nitrit test förrän om några dagar för nitriten kommer väl inte på en gång?
Bilagor:
#31 - 13 november 2008 00:11
Du kan vänta några dagar innan du köper ett nitrittest, men köp då ett dropptest som är bättre än mätstickor:).
Du kan mata varje dag om du vill, men inte med så stora portioner. Är du lite orolig så funkar det även med varannan dag, fiskarna svälter inte ihjäl på dessa dagarna innan karet är igångkört, och har du kanske hällt i filterbakterier eller om du kan få tag i gojs från ett väl inkört filter så behöver du inte vara riktigt lika orolig.
#32 - 13 november 2008 00:13
Har tyvärr inga bakterier från innan, men tror du att man kanske kan få gå upp till djuraffären och få lite?
Annars går det väl med Nitrivec också om man inte överdoserar?
#33 - 13 november 2008 00:15
Nitrivec funkar fint, och det vill säkert affären hellre sälja till dig än att ge bort gratis bakterier från ett filter;).
#34 - 13 november 2008 00:18
Haha antagligen ;) Läste att någon doserar två gånger per dag, är det nödvändigt om man inte har fått nitrit eller ska man göra det ändå?
Och hur länge är det liksom kritiskt läge, alltså hur länge behöver jag vara rädd att få nitrit förgiftning?
#35 - 13 november 2008 00:22
Det är under den första månaden som det är störst risk för nitrit i karet, med en topp under vecka 2 och 3. Sedan kan man även få nitrit i ett kar som varit igång länge, så säker kan man aldrig vara:).

Doseringen står säkert på flaskan, och jag kan villigt erkänna att jag har aldrig köpt eller använt något sådant preparat någon gång. Men det ska tydligen vara riktigt bra grejer och en liten genväg för att få igång akvariet på ett lite stabilare sätt, och det ska man inte tacka nej till;).
#36 - 13 november 2008 00:23
Ok vad bra :) tack för hjälpen. Är jätte tacksam! :D

Annons