roten flyter!! HJÄLP!

#1 - 17 mars 2007 13:16
vad gör jag för att den ska sjunka finns de några bra knep? :confused:
behöver hjälp nu o de snabbt!![:o]

tack på förhand
#2 - 17 mars 2007 13:21
Du kan koka den, är den för stor för det kan du lägga den i badkaret eller en balja och lägga en tyngd på, sedan spolar du i varmvatten och låter den ligga tills den sjunker av egen kraft.
#3 - 17 mars 2007 13:21
Är det en ny rot du har lagt i? Ibland får man ju tag i såna ex som vill flyta, kan ta ett bra tag innan de dragit i sig vatten så de sjunker av sig själva.

Kanske kan gå å surra fast nå stenar som kan tynga ner den.
#4 - 17 mars 2007 13:24
jepp är en helt ny rot jag va o köpte mej e så grymt irriterande att den flyter.. ska prova koka den.. ska den kokas på högsta effekt länge eller?
#5 - 17 mars 2007 13:25
En del rötter färgar också.
#6 - 17 mars 2007 13:34
koka länge räcker om de småsjuder lite då vatten i alla fall inte blir varmare än 100grader i vanigt atmosäriskt tryck

Byt vatten några gånger bara så blir du av med den mesta färgen

Låt svalna i kalt rinnande vatten låt den inte torka medans den svalnar bara
#7 - 17 mars 2007 21:09
Jag kokade min nya rot ca 30min sen fick den ligga i blöt i en balja, sjönk efter 3 dygn.
#8 - 18 mars 2007 07:09
Jag grävde ner min och la en sten tillfälligt på den del som ville åka upp. Bara en stund senare tog jag bort stenen och den höll sig kvar. Hade lagt den i blöt ett bra tag innan jag lade ner den i akvariumet, över natten tror jag det var.
#9 - 19 mars 2007 20:33
Jag har en gammal rot som var helt torr (legat på hinkar med grus, pumpar & div tillbehör bakom garaget i ca 5 år!). Den var täckt med björkpollen & skit så jag blåste av den noga med högtryckstvätten...sjönk som en sten!!
#10 - 20 mars 2007 15:22
elinpelin det är viktigt det mayday sa med det atmosfäriska trycket, så kolla upp det riktigt noga först.

om du inte orkar att vänta innan roten har högre densitet än vattnet så måste du surra den väldigt noga, täckglas och andra saker kan ju gå sönder om roten vill upp till ytan riktigt fort.
#11 - 24 mars 2007 05:40
Hej
Jag har samma problem, har köpt en ny rot som vägrar sjunka.
Den är alldeles för stor för att få ner i en kastrull för kokning.
Har haft den flytandes i akvariet några dagar, nedtryck i en hink några dagar spolat den med högtrycken. Snart ger jag upp!

Fler tips om vad man kan göra.....

Annons