Rot-växande ljustålig växt?

#1 - 8 december 2004 17:51
Är det någon som vet någon bra "rot-växande" ljustålig växt? Jag har en stor rot (XXL) som sitter rätt nära min MH-belysning, och jag behöver någon snygg växt att pryda den med.

Jag har försökt med Microsorum pteropus 'Windlöv' men den gillar inte alls så starkt ljus. Och jag har försökt med vanlig anubias och det fungerar bättre men inte helt ok. Kanske Anubias barteri "coffeefolia" är bättre? Någon som provat? Den har jag också en hel del av.

Någon som har något bättre förslag?
#2 - 8 december 2004 17:53
Jag har en anubias som växer på min rot...superbra växt...snygg, får blommor....tålig mm
#3 - 8 december 2004 20:26
Den vanliga Microsorum pteropus funkar bra 35cm under min 150w mh.
MVH
Magnus
#4 - 9 december 2004 07:24
Tack för förslag, men just Anubias och Windellöv var ju de två växter jag redan provat med!

Ursprungligen skickat av Tropfrog

Den vanliga Microsorum pteropus funkar bra 35cm under min 150w mh.

Jag har 250W... Mina vindellöv trivs bara i skuggan av roten, ej på den. Tveksamt om den vanliga funkar eftersom den framodlade varianten inte gör det.
#5 - 9 december 2004 08:05
Jag har en glasormbunke någar cm ifrån mina Aquarelle, kanske inte direkt jämförtbart dock.

En lite offtopicfråga: Vad händer med Windelöven när du har den nära ljuset lite mer exakt (om man skulle stöta på fenomenet själv någon gång)?
#6 - 9 december 2004 09:14
Ursprungligen skickat av defdac

En lite offtopicfråga: Vad händer med Windelöven när du har den nära ljuset lite mer exakt (om man skulle stöta på fenomenet själv någon gång)?

Den slutar växa och blir en "algmagnet" (Alternativt i omvänd ordning). Jag är ganska säker på att det är ljuset eftersom de som sitter lite skuggigare håller sig i bättre form.
#7 - 9 december 2004 09:21
Jag har samma erfarenhet av den "vanliga bunken" trots att jag bara kör 4*36W Aquarelle/Aquastar i mitt 450 kar.
Dom växer inget bra trots PMDD-gödning och lite CO2. Däremot i ett kar med 1 kampfisk och sporadisk (läs 1gång på 3månader) TMG-gödning och 25W glödlampa och 11W lågenergilampa så kommer nya fina blad hela tiden.
#8 - 12 december 2004 17:08
Har inget bra förslag på nån växt! Tänkte bara tala om att vi har samma problem i vårat "showcase" på Hornbach. Javan och windlöven blir svartfläckig å tråkig när man sätter dom mitt under MH:n. Jag har satt upp en frostad plast som "tak" över dem, detta ger lite skugga å man ser att de är "gladare" å växer mer nu...

(http://www.zoonen.com/res/user/135393/galleri/307508/hornbach015_orig_SE.jpg)
#9 - 13 december 2004 06:24
Jag har efter många om och men lyckats få Hydrocotyle leucocephala att växa fast på min rot. Tycker det är väldigt dekorativit då den vuxit fast "runt" hela roten, bekymmert skulle vara att den växer väldigt snabbt och "trasslar" in sig i andra växter runt omkring.
Nu har jag iof inte MH (4x58 + 4x36 / 600l)men rätt bra ljus ändå.

Kanske ett alternativ

Annons