Hej hej. Skulle o köpa en super fin rot på djuraffären, men den var jätte dyr så jag tänkte att jag väl kunde ta en utifrån. Så min fråga är : Kan man ta en helt vanlig rot utifrån o stoppa i den i akvariumet? :)
badkar eller foder tunna beroende på hur stor roten är
sen är det bara att tynga ner med sten eller dyligt
och byta vattnet ibland då det kan bli slamm på roten och färga av sig
jag hade det liggande i badkaret i 2 veckor för vi hade inte igång det karet den skulle in i och nu 4-5 veckor senare så har jag plockat bort dom sista stenarna
Kan tillägga - för den som inte är beredd på det - att en grov ekgren som endast legat på land inte sjunker på många månader.
Jag har själv två större grenar i mansarmsgrovlek som legat nedpressade i akvariet i flera månader, och innan dess i badkaret i säkert en månad.
Går att ha rötter flytande i akvariet också, bara man inte har för stor cirkulation och stora rötter som slår på glasen, men det brukar inte vara några problem. Har 2 rötter flytande i mitt akvarium nu. Tycker det blir rätt läckert att ha nått i övre delen av akvariet också :)
Mindre träbitar kan man sänka genom att borra hål och fästa dem vid t.ex. skifferstycken med buntband. Rostfri skruv funkar det med, men buntband tycker jag är betydligt enklare.