Rot som ger fällning?

#1 - 19 juni 2011 13:09
Min rot har stått hos guldfiskarna under vintern, men jag tycker den är så fin så jag ville ha den till svärdbärarna nu i våras.

Den låg i badkaret i nästan en månad före den mötte ett akvarium.

Den fungerade som vilken rot som helst med guldisarna, men i akvariet med svärdbärarna har den avgett en mörkbrun sörja. Siktdjupet är ca 10 cm, sen är det brunt. Värdena är bra och fiskarna mår bra, men vad kattsingen är det som har hänt?!
#2 - 19 juni 2011 13:24
Är vattnet klart trots det humusfärgade vattnet, eller är det en massa partiklar som försämrar sikten?
#3 - 19 juni 2011 14:23
Nej, det är grumligt (låga siktdjupet). Det är liksom små smutsbitar som flyter omkring, andra bitar lägger sig som ett brunt täcke över botten och växter.
Testat att slamsuga, men fanskapet kommer igen...
#4 - 19 juni 2011 14:29
Är du säker på att det är roten som är problemet? Det låter mer som din pump är dålig eller kanske tät, har du kollat den eller rengjort den på länge:)?
Är det roten som orsakar skiten hade jag personligen slängt ut den....
#5 - 19 juni 2011 15:09
hmm, den är ju så fasligt snygg... :(
Pumpen är urkass, men den kan inte få ur sig så mycket skit? Jag rengör den alltför ofta.

Alltså, jag ser inte pumpen (20 cm bort) när jag tittar in i akvariet.

Det har liksom trängt ut slam ur roten ovan ytan, därför jag tror det är den som är boven.

Men då åker den jäveln ut på onsdag[:(!] :D
#6 - 19 juni 2011 18:26
Och kanske investera i ett bättre filter;)?
#7 - 19 juni 2011 19:18
Ja, något bra tips? Det är bara 75 l, men pump kostar ändå en del.
Har varit "på g" att köpa ny pump men inte vågat eftersom det är mycket pengar och en drös lurendrejare i butikerna.

Annons