Rot som ej vill sjunka.

#1 - 26 januari 2004 12:24
Fick lära mig här på zoopet att man bör koka alla rötter man köper och det har jag gjort förutom en basse som jag i omgångar har hällt hett vatten på. Sen har jag låtit dom ligga i mitt badkar med tyngder och täckt dom med vatten.

En har vi sänkt ner och har tyngder på i akvariet då min dotter ville ha i dom så fort som möjligt. Detta med hjälp av tetraflaskor med vatten i.

Mitt 375 liters väntar jag med tills det går att placera ut samtliga rötter i det så jag slipper äntra med detta när akvariet är igång och för att det ska bli lättare för att placera ut och göra en vacker miljö i karet.

Frågan är då, Hur lång tid tar det innan de har sugit i sig vatten så de går att placera i karet? Någon som har erfarenhet av besvärliga rötter?
#2 - 26 januari 2004 12:28
ja har hört att det kan ta upp til 1 år
#3 - 26 januari 2004 12:39
Ursprungligen skickat av cool

ja har hört att det kan ta upp til 1 år

Tycker det låter som en väldigt lång tid för en köpt rot som är ämmad för akvariebruk. Förstår det om det är en färsk rot. Inte är det väl meningnén att man ska ha tyngder i akvariet eller hålla badkaret occuperat så länge. *fniss*
#4 - 26 januari 2004 12:42
Ne dom borde sjunka direkt!
Men om det e en stor rot så kan det ta sin tid
#5 - 26 januari 2004 13:08
Är det någon som har personliga erfarenheter om svår sjunkna rötter?
#6 - 26 januari 2004 13:32
De få rötter som inte velat sjunka direkt när jag har kommit hem med dem från affären har som mest behövt ligga en vecka i blöt för att sjunka. Men det är ju väldigt olika från rot till rot...
En del kan man säkert få ha i blöt ett bra tag innan de sjunker.
Var dock väldigt försiktig om du sänker ner en rot med tyngder. Om roten släpper kan den flyta upp med ganska rejäl kraft...
#7 - 26 januari 2004 14:04
Ursprungligen skickat av muppins

De få rötter som inte velat sjunka direkt när jag har kommit hem med dem från affären har som mest behövt ligga en vecka i blöt för att sjunka. Men det är ju väldigt olika från rot till rot..........

Tack för den erfarenheten. Den känns ju bättre än ett år *ler*. Den har legat i blöt 1 vecka idag så kanske den är snällare om ett par dagar...

Någon mer som har haft problem med bångstyriga rötter?
#8 - 26 januari 2004 14:25
En av mina rötter tog hela 3 veckor på sig inklusive kokning för att slutligen sjunka. Låt det ta den tid det tar, det är bättre än att du slår sönder armaturen när tyngderna "råkar" trilla av roten.
#9 - 26 januari 2004 14:38
Ursprungligen skickat av MikaelE

En av mina rötter tog hela 3 veckor på sig inklusive kokning för att slutligen sjunka. Låt det ta den tid det tar, det är bättre än att du slår sönder armaturen när tyngderna "råkar" trilla av roten.

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet! Ska visa min tonårsdotter ditt inlägg... Hon har nämligen själv fått betala sitt möbelakvarium. Tror inte att hon vill vara utan lysrör ett tag pga att rotdj*ln flyter upp.

Tack så mycket!
#10 - 26 januari 2004 15:27
Hehe, nu kommer hon låta roten ligga i flera månader i stället :). Om ni/hon verkligen vill ha i den kan ni fästa den i botten med en ståltråd som går över roten och sedan fästa ståltråden i en stor platta (plast eller dyl) som ligger under gruset. Har inte testat det själv bara...men om hon inte orkar en vecka till.
#11 - 26 januari 2004 15:32
Ursprungligen skickat av MikaelE

Hehe, nu kommer hon låta roten ligga i flera månader i stället :). Om ni/hon verkligen vill ha i den kan ni fästa den i botten med en ståltråd som går över roten och sedan fästa ståltråden i en stor platta (plast eller dyl) som ligger under gruset. Har inte testat det själv bara...men om hon inte orkar en vecka till.

*asg* Jag kan se henne i det fulla akvariet ligga och skvalpa med en platta och ståltråd och bli assisterad av scalarerna och mollyna!

Jag håller kameran beredd i fall hon får ett sådant ryck!
#12 - 26 januari 2004 16:04
mja, jag köpte en rot på hornbach ("billig" för arr vara SÅ stor) den vägde fläsk från början, jag satte den i badkaret skrubbade, fyllde upp, och den satt snällt på bottnen,,, , om JAG skulle haft en besvärlig rot så skulle jag nog låtit den ligga i så varmt vatten som möjligt, JAG tror att det expanderar trät mer och på så sätt går det fortare att få in vattnen.. men det é bara jag....
#13 - 26 januari 2004 16:31
Ursprungligen skickat av MagicFingers

mja, jag köpte en rot på hornbach ("billig" för arr vara SÅ stor) den vägde fläsk från början, jag satte den i badkaret skrubbade, fyllde upp, och den satt snällt på bottnen,,, , om JAG skulle haft en besvärlig rot så skulle jag nog låtit den ligga i så varmt vatten som möjligt, JAG tror att det expanderar trät mer och på så sätt går det fortare att få in vattnen.. men det é bara jag....

Jag har oxå köpt min från Hornbach och jag tömmer/fyller badkaret 2 gånger varje dag och fyller det med hett vatten. Min vägde oxå hur mycket som helst men den var ursnygg! Jag hade önskat att den var som din rot som snällt stannade på botten...
#14 - 5 februari 2004 06:34
Nu har roth*****et legat i badkaret i 15 dagar och jag har bytt till hett vatten morgon och kväll samt haft en 2 kilostyng på den men inte i h****e vill den sjunka. Det lilla den har sjunkt är minimal om ändock synbart.

Jag som längtat så att få sätta denna massiva och vackra rot i karet. Men den lär få vänta ett tag till. Vill ju inte ge mig så lätt.
#15 - 5 februari 2004 07:04
Jag har hafft en stor rot som jag tyngde ner med några stenar när jag sedan tog ur roten efter 1 år flöt den fortfarande hehe.
Och ja den var köppt i akvarie affär ämnad för akvarium.
#16 - 5 februari 2004 07:07
SUCK!

Känner hur hoppet glider bort....

Grimreaper: Vart köpte du den då och vad är det för typ av rot?
#17 - 5 februari 2004 07:16
köpt i Södra Sandby, inte säker på vilken typ det var men nu behöver inte din rot vara lika jävlig som min hehe
#18 - 5 februari 2004 07:21
Det hoppas jag verkligen!

Ha en bra dag!
#19 - 5 februari 2004 08:25
Förmodligen handlar det om en rot som helt eller delvis funnits ovanför vattenytan när den "hämtades". Detta är min teori efter att jag reagerade på att just den jag har varit så mycket ljusare i trät och "färskare" än de andra.

Har samma fenomen hemma med en 5 kg klump som jag har varit tvungen att lägga en annnan lika stor rot över för att den ska ligga still.

Nu efter snart 2 månader så börjar den sjukna/ligga kvar på plats men än har jag inte kunna ta bort den andra ovanliggande rot.

Det är nog bara att ha tålamod om du vill ha just denna rot.

Max
#20 - 5 februari 2004 13:47
Tanken var att låta rotklumpen ligga i badkaret tills den har sjunkt och ligger stilla. Vågar inte ha tyngder på den i mitt akvarium då jag är rädd för att den ska flyta upp och skada något i karet.

Jag får väl se hur lång tid jag har tålamod att vänta. Vacker som attan är denna rot.
#21 - 5 februari 2004 14:00
Hej Marie! Känner du ingen som har en stor "konservgryta" eller liknande? Jag förpassade med milt våld ned min flytande rot i jättekastrullen och lät den koka i omgångar. Hela gick ju inte ned men om man vänder på den ibland så...
Min ligger snällt på botten i karet nu!
#22 - 5 februari 2004 14:06
Ursprungligen skickat av Morellen

Hej Marie! Känner du ingen som har en stor "konservgryta" eller liknande? Jag förpassade med milt våld ned min flytande rot i jättekastrullen och lät den koka i omgångar. Hela gick ju inte ned men om man vänder på den ibland så...

Min ligger snällt på botten i karet nu!

Tack för rådet Morellen. Jag har en 12 liter soppgryta och jag får inte ner den i den den är för fyrkantig och stor för det. Tyvärr känner jag ingen som har större kastrull.
#23 - 5 februari 2004 15:26
Prova maffioso metoden. Du behöver en tegelsten eller 3 lite rostfri ståltråd. Borra hål i roten och förankra stenen på undersidan. Stenen döljer du med grus eller växter.

Prova dig fram i badkaret vad som krävs för att dränka den jäv...

//Peter
#24 - 5 februari 2004 16:47
*asg* Du menar på den dj**eln bara!!! Den andas!!!

Ja snart är det väl det enda alternativet!
#25 - 5 februari 2004 17:29
hmm..

vad tror du om att klyva den så du kan koka den?..
kan va en idé.. kanske... aldrig provat själv... lite silocon håller la ihop den sedan..

det var en fantasirot du köpte med va? (det é ju inte mangroverötter, det é nått annat.. :/..,)
#26 - 5 februari 2004 18:05
Den var inköpt som managroverot på Hornabach...Köpte 2 till som är mer rotiga och det är samma problem med dom fast inte lika svåra som denna som är massiv. De var märkta med en lapp som det stod Savann och nåt med akvariumfoto på. Men det kan ju vara felmärkt på min kasnke. Hur ser en fantasirot ut då?
#27 - 14 februari 2004 17:20
köpte en managroverot idag och den jäveln vägrar o sjunka, några tips på hur jag kan få den o sjunka? den flyter ju hela tiden, är ca 50cm lång.
#28 - 14 februari 2004 17:47
Jag har kokat min på 3 sidor i nästan 48 timmar sen så ligger den i mitt badkar i hett vatten. den har sjunkt lite grann men jag får nog koka min lika mycket till. Väldigt mycket passning men det är roten värd.

Lycka till!
#29 - 14 februari 2004 18:21
Andra med samma problem som jag!! Jag köpte en stor vacker rot för snart två veckor sedan. I affären sa de att det var Mahogny. Den var förvånansvärt lätt i förhållande till sin storlek. Den har legat i två dygn i badkaret och en vecka med tunga stenar på sig i akvariet och visar ingen tendens att vilja sjunka själv. Jag sågade av en liten bit som jag haft i en vattenhink och den flyter fortfarande som en kork. *Suck*.

Efter att ha läst inläggen här tror jag att jag ska testa förslaget med tegelstenar. Jag fick en plötsligt mardrömssyn kring vad som skulle hända om roten plötsligt får för sig att kasta av stenblocken i 275 liters akvariet....
#30 - 14 februari 2004 18:26
Jag förstår dig kia att du tvekar att lägga i den med tyngder... Jag väntar ut den tills den är klar. Min dotter hade tyngder på sin i 3 veckor och den ligger kvar nu.

Lycka till med din bråkiga men fina rot!
#31 - 14 februari 2004 21:17
Den ena av mina större rötter ville inte sjunka. Problemet löstes med tjocka täckglas, 4mm, och en tung ljusramp ovanpå. Roten går ända upp i glaset endå, men lyfter jag på täckglaset så lyfter den en bit..
#32 - 14 februari 2004 21:20
Och hur länge har Torstensson haft sin rot så då?
#33 - 14 februari 2004 21:33
Aj Aj Marie. Det låter inte kul att roten inte vill sjunka. Hade samma problem med vår rot. Den låg i blöt 3 veckor samt kokades och vi hade en sten som tyngd, men inte ville den sjunka. Idag tog vi oss samman och köpte en ny på villkoret att vi fick komma tillbaka till affären om inte roten sjönk, det fick vi lovade dem, men vi hade tur idag för den sjönk och lade sig jättefint!!
Hoppas den sjunker för er snart!!!
MVH/FiskFia
#34 - 14 februari 2004 21:36
Ja får jag inte den att sjunka så kan jag kanske köpa en ny med samma vilkorsom när ni köpte eran.

Men jag kämpar allt ett tag till.
#35 - 14 februari 2004 21:57
Den har nog legat i karet i 2 månader kanske.. Men den e stor!
Fast den i mitt 540 e större, men sjönk nog fortare..

Kul med rötter!!
#36 - 14 februari 2004 22:04
Ja visst är det kul med rötter! Dom är vackra att ha i sitt kar.

Tittade på din zoon och såg att dina rötter var betydligt större än mina.
#37 - 14 februari 2004 22:14
Köpte själv en rot på Hornbach. De största de hade - klass 1 (eller var det 3...??) 179:- typ. En vecka eller nåt i karet, sen var den tillräcklig medgörlig för att ställa sig på botten när jag borrade ner den i grusen. Ingen kokning eller dylikt innan. Det borde vara samma träsort tycker jag...Vikter o.l. hade jag varit försiktig med... går det snett så....

Lycka till ;-)

// Martin
#38 - 18 februari 2004 17:22
nu jävlar ska jag koka roten... hur länge ska man koka den da?
#39 - 18 februari 2004 17:28
Jag har kokat varje sida i ca 3 timmar. Den jäkligaste sidan har jag tagit sist. När jag har stängt av plattan så har den fått ligga kvar spat över natten. Provar om den sjunker... Icke sa nicke... Samma procedur igen. Har hållt på med detta i drygt en vecka nu, minst!

Lycka till med roten!
#40 - 18 februari 2004 17:34
men hjälper det med att koka roten da?
#41 - 18 februari 2004 17:36
Ja den sjunker pyttelite för varje gång! Men det är ju olika från rot till rot hur lång tid drn behöver kokas och hur många gånger.
#42 - 18 februari 2004 17:39
Jag fick ett tips att lägga rötter i frysen om de inte vill sjunka. Först koka dem och låta dem svalna och sjunker de inte då ska man tydligen kunna lägga dem i en kasse och lägga i frysen så spränger isen sönder roten lite så det kommer in vatten i större utsträckning och den kan sjunka. Men jag har aldrig behövt prova för mina sju rötter har aldrig haft några tendenser att ens lätta när jag lagt ner dem. Så jag kan inte lova att det funkar eller att det öht går att göra så utan att roten går sönder. Fast klarar den kokning borde den palla frysen.

/olivia
#43 - 18 februari 2004 18:25
Tack oresare för förslaget!

Jag är lite trött på kokandet så jag ska prova ditt förslag om ett par dagar när vi tömt frysen lite till!
#44 - 18 februari 2004 19:33
<font size="4"></font id="size4">Tja.. Rötter ska sjunka direkt.. Om de inte gör det, gå då tillbaka till affären och be om en ny eller lämna tillbaka den.. För att den ska INTE flyta..<center></center><font color="navy"></font id="navy">

[:-160]
#45 - 18 februari 2004 20:35
Inte ska man väl avstå från en vacker rot bara för att den flyter?
-Gör så här-Ta en plastskiva, vadsom duger, plexi eller kanalplast från växthusplast eller dylikt. Borra ett hål och dra en rostfri skruv igenom plastbiten och roten på andra sidan. Stick sen ner skivan med roten på under gruset-Problemet löst.
Här kokas inga rötter!
#46 - 18 februari 2004 21:56
Ursprungligen skickat av _Ljungis_

<font size="4"></font id="size4">Tja.. Rötter ska sjunka direkt.. Om de inte gör det, gå då tillbaka till affären och be om en ny eller lämna tillbaka den.. För att den ska INTE flyta..<center></center><font color="navy"></font id="navy">

[:-160]

Har förståt att det tyvärr inte är så med alla rötter med tanke på vad man kan läsa i alla inlägg här i forumet.

Tack svalu för förslaget! Men det får jag göra om det inte går på något annat sätt eller rättare sagt när mitt tålamod har tagit slut.
#47 - 18 februari 2004 22:01
Varför inte Marie? det är ju det enklaste sättet att lösa ett litet problem på? En plastbit och det är fixat på 1 minut och du kan ha den i akvariet.
#48 - 19 februari 2004 14:07
Ursprungligen skickat av Svalu

Varför inte Marie? det är ju det enklaste sättet att lösa ett litet problem på? En plastbit och det är fixat på 1 minut och du kan ha den i akvariet.

Den är väldigt stor och jag har mycket sand i karet som måste tas bort då. Vill inte utsätta fiskarna för ett sådant stressmoment i "onödan".
#49 - 19 februari 2004 17:52
Marie, går den ända upp till täckglaset?? I så fall, se till att täckglaset e minst 4mm tjockt å lägg tyngder på. Tex. en ljusramp! =)
#50 - 19 februari 2004 17:56
Ursprungligen skickat av Torstensson

Marie, går den ända upp till täckglaset?? I så fall, se till att täckglaset e minst 4mm tjockt å lägg tyngder på. Tex. en ljusramp! =)

Den kommer att vara 10-15 cm under täckglasset. Vågar inte chansa. Har nu 3 kg tyngder på den i badkaret. Men annars så står den mest i kokkärlet och puttrar! *ler*
#51 - 19 februari 2004 18:25
Sluta å koka den, tror inte det hjälper mera ändå.. Ha den hellre i badet hela tiden och byt vatten en gång om dan, varmt! Tyngderna kan du ju ha kvar, fast frågan e om du "skakar" roten under vattnet, om mera luft "släpper" då..? Bara ett förslag!
#52 - 19 februari 2004 18:33

Sluta å koka den, tror inte det hjälper mera ändå.. Ha den hellre i badet hela tiden och byt vatten en gång om dan, varmt! Tyngderna kan du ju ha kvar, fast frågan e om du "skakar" roten under vattnet, om mera luft "släpper" då..? Bara ett förslag!

Alla råd är goda råd och goda råd är aldrig dyra!
Ja den går ner några mm efter varje kok. Fick ett annat förslag om att slänga in den i frysen och det ska jag göra i morgon. Då måste det spricka upp lite så vatten kan nå in. Går inte det så blir det karet ett par veckor med tyngder!
#53 - 20 februari 2004 16:37
Jag tror på det där med att frysa roten, och hoppas att det blir rejält kallt igen den närmaste tiden.

Stämmer min teori: Vatten expanderar ju då det fryser. Det borde göra roten en aningens mer porös och förhoppningsvis ta åt sig vatten lättare när den senare stoppas ner i varmt vatten? Någon som vet?

Min osänkbararot är alldeles för stor även för min största kastrull. Roten har legat snart i tre veckor under vattnet och vill fortfarande flyta upp som en kork!
#54 - 20 februari 2004 17:40
Sluta koka och borra istället små hål här och var i den. Låt den sedan ligga i fyllt badkar och byt vatten en gång om dagen. Min sjönk på knappa två veckor efter den behandlingen. Hade inte kunnat få in den i frysen med våld ens = för stor, den fick nätt och jämnt plats i badkaret.
#55 - 20 februari 2004 18:18
Jag vet hur det är med sånna rötter Klara, jobbigt!! *asg* Men bara man fått i dom i akvariet så.. =))
#56 - 20 februari 2004 18:52
Hm jo, var glad när den väl behagade sjunka. Roteländet fastnade jag för redan innan 375an var inköpt. Sen visade den sig vara för hög för karet och jag ville inte såga sönder den. Fick istället lägga den ner så det blev en båge och den tog upp nästan halva karet. Nu när jag ska nyinreda SKA den stå upp om jag så måste massakrera den, så det så! ;O)
#57 - 20 februari 2004 20:07
Jag köpte en rot av modell STOR som skulle i min 375:a. Eftersom det inte gick utan at ha sågat den en hel del köpte jag ett större kar.. =)) Roten låg nog i tre veckor i badkaret och sedan på tork ngn vecka innan det var dags för ny rotblöta. Men med tjocka täckglas och tung ljusramp sjönk den tillslut!
#58 - 20 februari 2004 22:39

Jag köpte en rot av modell STOR som skulle i min 375:a. Eftersom det inte gick utan at ha sågat den en hel del köpte jag ett större kar.. =)) ...

Ahaaaaa är det så man gör för att få köpa större kar?! [:-38]
Nä, tror inte karln gått med på att bära ut 375an, köra tillbaka den till butiken OCH beställa ett större - bara för att roten inte passade. [:-68]
Vad fick Torstensson överraska med/lova/köpa till frugan/sambon i gengäld tro? [;)]
#59 - 21 februari 2004 07:19
Har haft mitt 375 l kar i en månad nu och känner redan att jag skulle vilja ha ett större kar! *asg*
#60 - 21 februari 2004 08:43

Nä, tror inte karln gått med på att bära ut 375an, köra tillbaka den till butiken OCH beställa ett större - bara för att roten inte passade. [:-68]

Vad fick Torstensson överraska med/lova/köpa till frugan/sambon i gengäld tro? [;)]

Bära ut?? Klart man behöll den oxå.. =)) Å sen lovas här ingenting, bara att det inte skulle bli ett 720-liters akvarie just nu!
#61 - 21 februari 2004 16:14
Marie: Du skojar?! Nä, större vill jag nog inte ha - tror jag... eller kanske jo... nä, jag är nog nöjd med 375L som störst. [;)]

Torsten: Nja, det kostade ju en del eftersom jag köpte allt nytt, så det hade inte varit läge att säga: "Men inte behöver du bära ut detta - bara beställ ett till, 720L eller så... glöm bara inte minst två dubbelramper till, ett Eheimxxxx, filtermaterial, två doppvärmare och lysrör... och kan jag få minst 1000 kr till växter?"

Hm, värst så billigt du kommer undan då - jag köpte ett begagnat kar för billig penning för två veckor sen och nu är det stopp - karln ska fixa sitt blivande biorum och det unnar jag honom (får ju också nytta och nöje av det). [:)]
#62 - 21 februari 2004 16:21
Man får sådant utlopp för sina kreationer. Att bygga upp landskap i akvariet är det bästa jag vet. Men när man har gjort ett kar så känner man att man vill göra ett till, ser ju många vackra kar på nätet. Och de vackraste man kan se på nätet är dom som är riktigt stora. Skulle visa mer mindre så man inte fick så många tokiga tankar! *asg*

Tur att man inte har en man i huset som talar om vad jag kan köpa eller inte *fniss* samtidigt som det är tur att plånboken är liten annars så hade man väl köpt så många kar att man inte fått plats med sängen. Finns i och för sig loftsäng!
#63 - 21 februari 2004 16:48
Så det ska bli Bio i Lindås?
Kanske läge att boka biljetter till en bra rulle då??
"Finding Nemo" kanske? =)))

Här va det nog på G redan att det skulle bli ett större kar, å så fick man ju en anledning..
#64 - 21 februari 2004 17:36
Ursprungligen skickat av Marie J

Tur att man inte har en man i huset som talar om vad jag kan köpa eller inte *fniss* samtidigt som det är tur att plånboken är liten annars så hade man väl köpt så många kar att man inte fått plats med sängen. Finns i och för sig loftsäng!

Nja, han påpekar bara om det börjar bli ebb i kassan - han vill inte bli matlös. Fast jag är en rackare på att laga "billig" men mycken och god mat så hushållskassan sträcker sig långt och räcker till akvariepryttlar också. [;)]
Håller med dig om att det finns många vackra kar ute i stugorna.
#65 - 21 februari 2004 17:44

Så det ska bli Bio i Lindås?

Kanske läge att boka biljetter till en bra rulle då??

"Finding Nemo" kanske? =)))

Här va det nog på G redan att det skulle bli ett större kar, å så fick man ju en anledning..

Ja, han var Lindås FH:s bioföreståndare + maskinist, men de fick lägga ner - så då fixar han sig en egen bio... [:-94]
För biljett får du vara ute i god tid... ska endast finnas två sk. recliners i "salongen". [^]
"Finding Nemo" tillhör inte genren han gillar nej... [:-122]

Jag bytte upp mig från 54L till 375L i ett svep... nu bara <u>måste</u> jag ju ha flera "mellankar" också, 128an är ett - nu saknas ett 222L eller nåt. [:-38]
#66 - 22 februari 2004 21:37
Hej

Har du provat att borra med ex 3 mm borr på undersidan till ungefär halva djupet på roten och sen koka ett varv till.
Fredrik
#67 - 22 februari 2004 22:07
Ursprungligen skickat av fredrikakesson

Hej

Har du provat att borra med ex 3 mm borr på undersidan till ungefär halva djupet på roten och sen koka ett varv till.

Fredrik

Nej det har jag inte gjort men det var en god ide!
#68 - 22 februari 2004 22:14
Jag köpte en rot och den sjönk inte efter flera veckor i vatten och timtals kokning. Jag köpte en ny rot i en annan affär där dom fick gå med på att jag skulle kunna få lämna tillbaka roten om den inte sjönk.

Vem har tid att vänta på att den ska sjunka det måste den ju göra det direkt. Köper jag något så ska jag kunna använda det meddetsamma.
Tycker det är dåligt av dom som säljer rötter att inte testa om skiten sjunker först.

/Niklas
#69 - 23 februari 2004 06:01
Jo du har lite rätt i det att man ska kunna byta om de inte sjunker på ett par veckor.

Men som jag skrivit förrut, jag har hittat den för övrigt perfekta roten. Så det är värt besväret ett tag till.
#70 - 24 februari 2004 18:44
en gång när jag var i en akvarieaffär sa han att 9 / 10 sjönk normalt... du kanske har fått den där tian
#71 - 24 februari 2004 19:13
hejsan har du tästat i frysen nu, är nyfiken på ur det går för dig med roten den var lika j*vlig som min fast min är ju bara 20cm lång och kanske 5-10cm bred men dem sjönk inte fören 2-3 månader.hmm.
kram
#72 - 24 februari 2004 19:27
Ursprungligen skickat av Blunder90

hejsan har du tästat i frysen nu, är nyfiken på ur det går för dig med roten den var lika j*vlig som min fast min är ju bara 20cm lång och kanske 5-10cm bred men dem sjönk inte fören 2-3 månader.hmm.

kram

Den sjönk inte.... Men kom ner lite djupare i alla fall.
#73 - 24 februari 2004 19:27
Ursprungligen skickat av champ

en gång när jag var i en akvarieaffär sa han att 9 / 10 sjönk normalt... du kanske har fått den där tian

Ja nog f*n har jag fått nummer 10!
#74 - 24 februari 2004 19:38
ojoj det var en för j*vligt rot men hur länge har du hållt på med du tästade i frysen va?? Kan man inte borra små hål i genom så det kommer in vatten eller det kanske inte går jag är ju nybörjare så jag vet inte så mycket har du några bilder på dina och din dotters akvarium vill hjärna se dem,hehe
#75 - 24 februari 2004 20:01

ojoj det var en för j*vligt rot men hur länge har du hållt på med du tästade i frysen va?? Kan man inte borra små hål i genom så det kommer in vatten eller det kanske inte går jag är ju nybörjare så jag vet inte så mycket har du några bilder på dina och din dotters akvarium vill hjärna se dem,hehe

Jag hade hållt på i 4 veckor när jag testa frysen och den låg inne i 2 dagar. Vill inte gärna borra i den.

Jag är ny här på forumet så jag har inte hunnit lägga in kort och sånt. Har tagit kort på när de 2 stora karen var igångsatta men det är dålig kvalite. Men jag ska fixa det snart.
#76 - 24 februari 2004 20:16
oki har du någon zoonen.com eller så? joo man vill ju inte förstöra den iförsej.
kram
#77 - 24 februari 2004 20:26

oki har du någon zoonen.com eller så? joo man vill ju inte förstöra den iförsej.

kram

Nej det har jag inte än men jag har tänkt att skaffa det. Har du en?
#78 - 25 februari 2004 15:22
Joo jag har en zoonen jag heter *Gerbilen* du kan ju skriva till mig när du skaffat en? kram linn du kan ju lägga upp bilder där sen när du fått ordning på den dumma roten man vill ju inte byta den för den är säkert en vacker och perfekt för ditt akvarium vad för fiskar har din dotter kan du inte fråga henne om hon också kan skaffa en zoonen.?
#79 - 25 februari 2004 15:31

Joo jag har en zoonen jag heter *Gerbilen* du kan ju skriva till mig när du skaffat en? kram linn du kan ju lägga upp bilder där sen när du fått ordning på den dumma roten man vill ju inte byta den för den är säkert en vacker och perfekt för ditt akvarium vad för fiskar har din dotter kan du inte fråga henne om hon också kan skaffa en zoonen.?

Vi har ungefär samma arter förrutom malarna. Jag har segelplecon och botierna. De står på min profil och det är nästan hälften till oss var förrutom att hon har alla guppyna.

Jag ska säga till henne det när hon kommer hem!

Vi höres!
#80 - 25 februari 2004 15:36
Joo vi hörs.
kram vilken klass går din dotter i jag går i sjuan
#81 - 25 februari 2004 15:38

Joo vi hörs.

kram vilken klass går din dotter i jag går i sjuan

Första året i gymnasiet.
#82 - 25 februari 2004 16:23
oki vi hörs väl på zoonen sen hehe

Annons