Hejsan!
Jag fick en rot igår som jag spolade med högt tryckt och kokhett vatten samt skrubbade den lite... Nu idag så är vatten typ lite gulaktig vilket jag antar kommer från roten... Är detta nått farligt för mina fiskar? samt kommer det
att försvinna? och isåfall hur lång tid tar det ca?
Tacksam för svar.
Mvh
Jag har rötter som fortfarande färgar av sig efter flera år. En del gillar det, en del inte men själv föredrar jag en lite tefärgning av vattnet då jag tycker fiskarnas färger kommer mer till sin rätt.
Det beror helt och hållet på vilken sorts rot du har och hur mycket den färgar vattnet. Mopaniroten är den rot som färgar av sig mycket och länge, och sedan är den stenhård med och kanske inte den lämpligaste roten om du har trägnagande malar.
Den som ofta kallas Mangrove är sällan detta och finns knappast att få tag i, utan det är andra träslag som påminner om Mangrove men är lika fina för det. Dessa rötter brukar vara lite mjukare och färgar heller inte lika mycket av sig, men en liten nackdel kan vara att det finns risk att de börjar murkna lite fortare i vattnet och kan då rubba balansen i karet.