rot och kvist utifrån!

#1 - 25 september 2006 15:38
hej! ¨

jag tänkte skaff lite kvistar å rötter till mitt 100 liters kar , kan ni säga vad för träd man kan ta av!

snälla svara!
#2 - 25 september 2006 17:42
Lövträd, Bok eller Al är bra!
#3 - 25 september 2006 18:52
Inget barrträd är bra. Innehåller terpentin!
#4 - 25 september 2006 18:57
Ta vilket träd som helst, bara du plockar dom från vattnet, så gör jag. För jag ser ändå ingen skillnad på vilket träslag de är när roten är halvrutten
#5 - 26 september 2006 12:22
okej tack för svaren nu ska jag gå till skogen
#6 - 4 oktober 2006 15:21
Hej hej.. en liten fråga...

Måste man ta av grenar/rötter som ligger i vattnet? kan man inte ta dom som ligger på marken? För liksom vi har en skog typ 15 min från våran lägenhet..och i den skogen finns det 1 träd som är HELT dött...den är grå typ och har massa kvistar/grenar men inga blad eller så..asså det trädet är DÖTT... 100% asså.. har inte sett ett ända blad/grönt skott på det trädet på typ 6-7 år! Det är 100% dött.. kan jag inte bryta av en gren därifrån och ta? För den har så fina spretiga döda grenar som jag gärna vill norpa åt mig.. :P
Asså.. jag tror det är en Ek, så då kan jag väl ta en gren därifrån? för ek är ju ett lövträd... så det går väl..?
#7 - 18 oktober 2006 13:52
Jag skulle också vilja veta lite om det här varför man bör ta dem ur något vattendrag. Då är det ju stor risk att man får med massor av vattenlevande små kryp till akvariet som bor i pinnen, & om man tar det från en sjö så kan man väl få med svenska fisksjukdomar eller något i den stilen? Försvinner väl förstås om man kokar den, men ändå...

Finns det några mer fördelar med detta annat än att pinnarna möjligtvis sjunker lättare? Jag plockade nämligen hem en bit av en totaldöd & torr gammal ekgren, & skulle gärna ha den i mitt nya akvarium. Akvariet ska stå utan fiskar en tid, så tror ni att det då går bra att ha pinnen där i? Kan den påverka något mer än PH-värdet?
#8 - 19 oktober 2006 12:50
varför man ska ta rötter som redan befinner sig i vatten är eftter vad jag har förstått eftersom de annars inte sjunker i akvariet och det är en lång procedur med att fixa det.
#9 - 19 oktober 2006 13:32
Jag har tagit döda kvistar och grenar till akvarium utan problem utan att de har legat i vatten. Däremot kan jag tänka mig att det är en annan sak med tjocka rötter.
Jag har ju inte tagit några större grejer heller så jag har ingen erfarenhet av det alls.

Men grenar går bra enligt vad jag har upplevt.

Annons