Rot- missfärgat vatten!

#1 - 28 december 2004 14:14
För ca. en och halv vecka sen köpte jag en rot. Namnet minns jag inte (inte mangrove). Har haft den i en hink och bytt vatten dagligen, men fortfarande blir vattnet gulaktigt. Fel rot? gör jag fel? Hjälp mig!
#2 - 28 december 2004 14:18
Om du har fiskar som giillaer surt vatten så kan du lägga ner den till dem, tycker själv att det är ganska snyggt med vatten som är en aning gulbrunt.

/Glenn
#3 - 28 december 2004 14:19
Tyvärr är det så med rötter att det tar ganska lång tid innan de slutar färga. Det man kan göra för att skynda på processen är att koka roten.
#4 - 28 december 2004 14:19
"Problemet" (sätter det inom " för att många vill ha färgat vatten) har varit uppe här på forumet. Så sök på ämnet så får du säket svar.

Men det brukar avta med tiden. Så antingen så kokar/har den i hink du den längre för att minska fägandet. Eller så lägger du den i akvariet och ser hur snyggt det blir :) och väntar.
#5 - 28 december 2004 14:22
Ibland kan det ta ett tag, men misströsta ej, fortsätt att byta vatten minst en gång om dagen och borsta noggrant med en borste i alla skrymslen på roten lika ofta så påskyndar man avfärgningen lite..
#6 - 28 december 2004 14:32
men som Glenn skrev "om fiskarna gillar surt vatten" måste de det? Mina gör inte det.
(har frågat dem *ler*)
#7 - 28 december 2004 14:35
Det är inte missfärgningen de vill ha. Utan att roten sänker ph:t en aning. Det brukar dock inte vara så mycket.
#8 - 29 december 2004 10:04
En polare har en som förgat av sig i typ 2 år.

Så du kan sluta byta vatten i hinken :P

Annons