Rot från akvariebutiken

#1 - 1 maj 2008 15:53
Hejsan!
Hur bör man behandla en rot man köpt på en akvariebutik? Behöver den kokas eller blöttas länge? Min rot sjunker i vattnet och jag vill att den ska färga vattnet brunt i akvariet och därför vill jag inte att den blötläggas innan. Hur ska jag göra då? Tack för hjälpen.
#2 - 1 maj 2008 15:54
Varför vill du ha brunt vatten ??
#3 - 1 maj 2008 15:55
Du behöver varken koka eller blötlägga, men jag rekommenderar att skölja av den lite för att bli av med den "bös" som sitter efter att rötterna gnott med varandra under frakt och i butik.
Så en snabb avsköljning (med duschmunstycket) och sedan ner i karet.
#4 - 1 maj 2008 16:17
Isiliana skrev:
Hejsan!

Hur bör man behandla en rot man köpt på en akvariebutik? Behöver den kokas eller blöttas länge? Min rot sjunker i vattnet och jag vill att den ska färga vattnet brunt i akvariet och därför vill jag inte att den blötläggas innan. Hur ska jag göra då? Tack för hjälpen.

Man kan inte generalisera angående rötter...
En del är massiva och sjunker direkt, andra är porösa och kan behöva ligga i blöt länge. Just kokning eller skållning kan vara ett sätt att snabba på processen ang vattenmättnad en aning.

Hur länge de färgar är ochså varierande och även när det gäller det så är det i regel en fråga om rotens massivitet/proportioner. De brukar iaf färga såpass länge att du inte kan "skölja bort det" i duschen efter köpet...:)
En av mina nuvarande rötter (den största jag någonsin ägt) färgar fortfarande rejält ett år efter köpet!
Bilagor:
#5 - 1 maj 2008 16:32
A C-son skrev:
Man kan inte generalisera angående rötter...

En del är massiva och sjunker direkt, andra är porösa och kan behöva ligga i blöt länge. Just kokning eller skållning kan vara ett sätt att snabba på processen ang vattenmättnad en aning.

Hur länge de färgar är ochså varierande och även när det gäller det så är det i regel en fråga om rotens massivitet/proportioner. De brukar iaf färga såpass länge att du inte kan "skölja bort det" i duschen efter köpet...:)

En av mina nuvarande rötter (den största jag någonsin ägt) färgar fortfarande rejält ett år efter köpet!

Hmm.. TS skriver att den sjunker och att hon vill att den ska färga vattnet.. ;)
#6 - 1 maj 2008 16:33
Dysnomia skrev:
Hmm.. TS skriver att den sjunker och att hon vill att den ska färga vattnet.. ;)

Ja och???;););)
#7 - 1 maj 2008 16:38
A C-son skrev:
Ja och???;););)

Tja.. Det är klart, även om man frågar en sak och får svar på nåt annat, så lär man sig nåt nytt. :p
#8 - 1 maj 2008 16:40
Enkel version då:
Rötter färgar vattnet ÄVEN om man vill duscha av dem innan iläggandet!!!:)
#9 - 1 maj 2008 16:47
Dysnomia skrev:
Tja.. Det är klart, även om man frågar en sak och får svar på nåt annat, så lär man sig nåt nytt. :p

Vadå?
Betänk nu att folk söker i sådana här trådar...Rubriken är rot från akvariebutiken. Frågeställaren undrade om roten behöver kokas...Jag angav en orsak till att somliga kokar sina rötter, det gjorde nämligen inte du...
#10 - 1 maj 2008 16:50
A C-son skrev:
Vadå?

Betänk nu att folk söker i sådana här trådar...Rubriken är rot från akvariebutiken. Frågeställaren undrade om roten behöver kokas...Jag angav en orsak till att somliga kokar sina rötter, det gjorde nämligen inte du...

Det finns säkert hundra trådar som redan avhandlar ämnet. Tycker det är viktigare att fråga på direkta frågor än att skriva en massa som inte TS frågat efter att få veta.
Och nej, jag tyckte inte ditt svar svarade på TS direkta frågor. Därav min kommentar, som var på skämt (se ";)"). Tråkigt att du tog kommentaren som du gjorde.

Och med det lämnar jag diskussionen så TS får behålla den röda tråden i tråden. :)
#11 - 1 maj 2008 17:03
Dysnomia skrev:
Det finns säkert hundra trådar som redan avhandlar ämnet.

Då tycker jag att du skall hänvisa till dem i fortsättningen från början så får du säkerligen enda och sista ordet på en och samma gång![:o]
#12 - 1 maj 2008 18:25
Nina82 skrev:
Varför vill du ha brunt vatten ??

För att roten släpper ut humusämnen i vattnet och det är de som färgar vattnet brunt. Humusämnena sänker pH och är bra för vissa fiskar. Jag har tigerrbarber som behöver lägre pH och det är naturligt för de att leva i ett sånt brunt vatten. Förutom dess så tycker jag om när det är brunt :) Jag funderar på att filtrera genom torv också. Tack för Era svar!

PS. Förlåt mig för språket, jag är inte svensk [:o]
#13 - 1 maj 2008 18:34
Isiliana skrev:
För att roten släpper ut humusämnen i vattnet och det är de som färgar vattnet brunt. Humusämnena sänker pH och är bra för vissa fiskar. Jag har tigerrbarber som behöver lägre pH och det är naturligt för de att leva i ett sånt brunt vatten. Förutom dess så tycker jag om när det är brunt :) Jag funderar på att filtrera genom torv också. Tack för Era svar!

Du behöver absolut inte ursäkta ditt språk ;) Du skriver bättre än många här :)
#14 - 1 maj 2008 18:46
Isiliana skrev:

Be inte om ursäkt för din stavning, den är till större delen korrekt. Däremot vill jag själv be om ursäkt ifall jag möjligen bidrog till negativa känslor ovan. Jag ville bara belysa dina frågor i ett vidare perspektiv. (No hard feelings Dysnomia[:D])

När det gäller "rötter" och deras pH-sänkande effekt så är den i regel ganska så försumbar. Torvfiltrering lär kunna påverka mer. Lycka till!
#15 - 1 maj 2008 20:59
Nina82 skrev:
Du behöver absolut inte ursäkta ditt språk ;) Du skriver bättre än många här :)

Tack tack [:o]
#16 - 1 maj 2008 21:00
A C-son skrev:
Enkel version då:

Rötter färgar vattnet ÄVEN om man vill duscha av dem innan iläggandet!!!:)

Mina har inte färgat [:o]
#17 - 2 maj 2008 00:27
AMARO has been here :D

Annons