Rot för stor för akvariet?

#1 - 9 november 2007 21:53
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Hej[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Jag har hört att om man har för mycket rötter i akvariet så blir ph lätt väldigt lågt? Jag har precis köpt ett 150 liters akvarium som jag håller på att inreda. Köpte en rejäl, snygg rot på en gång men nu är jag rädd att den kommer att vara för stor!! Jag skall ställa den lite mer till vänster så att det blir mer fri simyta på höger sida. Hoppas att det inte blir några problem.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Bild på akvariet[/SIZE][/FONT]
http://i43.photobucket.com/albums/e373/Enola1/liten.jpg
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4](ligger fortfarande i blöt i badkaret (uppe i 8 dygn nu....suck) men den har sjunkit ner en bra bit nu.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Karin[/SIZE][/FONT]
#2 - 9 november 2007 22:47
den roten var väl inte särskilt stor? tror det kan bli grymt om du har växter runt den
#3 - 9 november 2007 23:31
Inge fel på den roten! Hur snygg som hellst! Kör på säger jag! Men äru osäker så äre väll bara att kolla ph med jämna mellanrum :)
#4 - 10 november 2007 00:21
Bra....då kör jag på :D
#5 - 10 november 2007 08:14
Som de andra sagt; inga problem :)

Men jag ville bara säga att den var snygg :)
#6 - 10 november 2007 08:25
Inga problem som alla andra tidigare konstaterar. Mycket snyggt monterad och kommer att ta sig bra med växter. Den kan också fungera som revirgräns om du har planer på revirhävdande fiskar.
#7 - 10 november 2007 09:14
Enola skrev:
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Hej[/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Jag har hört att om man har för mycket rötter i akvariet så blir ph lätt väldigt lågt? Jag har precis köpt ett 150 liters akvarium som jag håller på att inreda. Köpte en rejäl, snygg rot på en gång men nu är jag rädd att den kommer att vara för stor!! Jag skall ställa den lite mer till vänster så att det blir mer fri simyta på höger sida. Hoppas att det inte blir några problem.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Bild på akvariet[/SIZE][/FONT]

http://i43.photobucket.com/albums/e373/Enola1/liten.jpg

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4](ligger fortfarande i blöt i badkaret (uppe i 8 dygn nu....suck) men den har sjunkit ner en bra bit nu.[/SIZE][/FONT]

Tycker inte heller den är för stor, blir helläcker med växter i.
Vilken sorts rot är det?
#8 - 10 november 2007 11:07
Malinitzi skrev:
Tycker inte heller den är för stor, blir helläcker med växter i.

Vilken sorts rot är det?

Kommer inte ihåg vilken sort....skall kolla upp det :D
#9 - 11 november 2007 22:57
Vad är det för märke på karet och bänken? Var suuuupersnyggt alltihopa tycker jag! =)
#10 - 14 november 2007 19:40
Fridas skrev:
Vad är det för märke på karet och bänken? Var suuuupersnyggt alltihopa tycker jag! =)

Vet tyvär inte vad det e för märke....köpte det begegnat på blocket och det stod inte. Men, ja, jag är helnöjd med det. Nu har jag fått pump och värmare och roten har sjunkit såpass så jag kunde ställa den i akvariet och dra igång allting......next, växter!
#11 - 14 november 2007 21:00
Fridas skrev:

Jag har samma kar fast 240 L... Minns inte heller märket men köpt på Djurmagasinet i Farsta, du kan kolla med dem... ;)

Jag har mitt lilla 8-kantiga räkkar på den öppna ytan under.. Det är jättesnyggt.. Men man får ligga på golvet och kika på de räkorna... :D
#12 - 14 november 2007 21:49
vill du göra den riktigt fin så binder du javaorbunkar eller windelövormbunke på den!
#13 - 15 november 2007 07:36
Skitsnygg rot!

Glöm inte att skölja av den och skrubba av den ordentligt med en grov borste i duschen/badkaret innan du fyller med vatten.
#14 - 15 november 2007 10:11
toccata skrev:
Skitsnygg rot!

Glöm inte att skölja av den och skrubba av den ordentligt med en grov borste i duschen/badkaret innan du fyller med vatten.

jag skulle faktiskt tipsa om att ha den liggande i blöt i en vecka så slipper du förhoppningsvis att vattnet blir helt brunt !
#15 - 15 november 2007 12:48
Ja okej, jag glömde skriva det: Skrubba rejält OCH låt den ligga i blöt en vecka (byt vattnet den ligger i flera gånger) :)
#16 - 15 november 2007 17:14
Enola skrev:

;)
#17 - 16 november 2007 18:53
Katharina skrev:
Jag har samma kar fast 240 L... Minns inte heller märket men köpt på Djurmagasinet i Farsta, du kan kolla med dem... ;)

Jag har mitt lilla 8-kantiga räkkar på den öppna ytan under.. Det är jättesnyggt.. Men man får ligga på golvet och kika på de räkorna... :D

Hehe, hade varit kul me lite räkor.....men jag för börja med det här. Var och köpte växter till akvariet idag :D

Var kan man posta bilder på hur man bygger upp sitt akvarium, i projekt delen e det ju bara bamseproject som gäller? :P

Annons