Rot

#1 - 13 juli 2005 15:22
Jag var ute och badade i en sjö vid namn Viken då jag stötte på något oväntat på botten, en stor magnifik trärot (!) som jag tror är en bit av en Aln. Nu undrar jag om man kan använda denna i akvariumet? Det sitter lite bark kvar i små hålor på roten, skall detta tas bort?

Tack på förhand!.
#2 - 14 juli 2005 09:39
Roten borde gå finfint att använda. Skrubba rent den och lägg den i badkaret över natten, helt nedsänkt i vattnet. Om vattnet inte blir missfärgat (lite färg går förstås bra, det är ju trä) så skulle jag inte vara orolig. Återigen: se till att den blir noga renggjord, det är där faran ligger - om du vill vara verkligt petig, så lägg den i ett långkok några timmar (så att den blir minst 65 grader rakt igenom) - för om det följer med diverse lort ned i akvariet så finns det en om än liten risk för strul. Håll ett extra öga på vattenvärdena i några veckor, så märker du om roten förändrar något i ditt vatten.

P.S.: En aln är ca 91 cm, en al är mycket större ty den är ett träd. "Det är de små, små detaljerna som gör'et..." :)
#3 - 14 juli 2005 18:16
Tack för svaret. "Al" ska det såklart vara :P
Roten ligger i badkaret för tillfället (den är mycket stor, när den är vattendränkt väger den cirka 35-40kg!). Jag får ta en bild sen så får du se hur den ser ut.

Annons