Röstning: Aggresivaste Fisken?

#1 - 23 maj 2005 15:03
Som sagt vilken skulle ni rösta (nämna) på som den aggresivaste fisken och varför? :).
själv som jag har haft blir det väll minna sorgmantlar men dom e ju knappast aggresiva om man bortser från mot maten! :D

1-Sorgmantlar :o
1-Daffodilen
1-Blodstetra
1-Gädda :p
1-Asiatisk redtail mal
1-Citrinellum-cikliden
1-Kampfisk
1-Synspilaciklid
2-Eldstjärt
1-Clarias batrachus
1-Gladys Ettriga Molly
(Ni kan rösta på samma fisk som någon annan :D)
#2 - 23 maj 2005 15:43
Mina Apelsinciklider (Neolamprologus leleupi) är tämligen agresiva mot sina artfränder och än värre är mina daffodiler - mot allt :-S

Lägger en röst på daffodilen eftersom det är den aggresivaste som jag innehar :)
#3 - 23 maj 2005 15:50
jag tycker nblodstetra dom e väldigt taskiga mot andra fiskar och yngel :(
#4 - 23 maj 2005 16:19
gädda :D
#5 - 23 maj 2005 16:44
borde tillägga akvariefiskar bara :D
#6 - 23 maj 2005 17:23
Hemibagrus wyckioides (asiatisk redtail-mal) borde ligga bra till. Så här skriver Planet Catfish:
Furniture: Large driftwood and rocks should be used to make a cave for the fish to hide in. All filters, heaters, etc should be behind a protective barrier as this fish can, and will, bite through a heater. This is a fish for someone with a very large tank that wants a true "pet" fish.
Compability: Not compatible with other fishes due to its nasty disposition. Many claim that H. wyckioides is the most aggressive freshwater fish in the world. Given this fish's ability to bite, it is not even safe with tankmates too large to swallow since it will simply take bites out them.

Här är en bild: http://www.planetcatfish.com/catelog/bagridae/hemibagr/19_6.php
mvh Daniel
#7 - 23 maj 2005 17:28
Jag skulle ha fått tag på den malen men akvarieteknik fick slut på den. Hade varit ganska spännande :) Den aggresivaste jag har är nog min Channa Aurantimaculata men den är endå rätt snäll mot de fiskar den "känner". Annars har jag en liten påfågel som kan vara helknäpp mot nya fiskar...

MVH
/Jens
#8 - 23 maj 2005 17:29
[QUOTE=Tastyfish]borde tillägga akvariefiskar bara :D[/QUOTE]
Gäddan klarar rumstemperatur i alla fall och om man kan få tag på en riktigt liten en kan man ha den i akvariet men man bör veta att den kan äta större medinnevånare än man tror. Kanske tom upp till 2/3 av dess egen storlek.
#9 - 23 maj 2005 17:50
ok! men hur stort akvarium behöv's då? XD
#10 - 23 maj 2005 19:42
Den agresivaste fisken jag har haft var en kampfisk,den stressade ihjäl en av mina platys![xx(] och bet de andras fenor.Den snällaste fisken är min golden nugget.
#11 - 23 maj 2005 19:45
[QUOTE=Tastyfish]ok! men hur stort akvarium behöv's då? XD[/QUOTE]
Beror väl på gäddans storlek 5-10 cm eller 150 cm ställer olika krav liksom.
Men om det är som mat alltså (tänker nu på din signatur) så skippa burken och stek fisken direkt. ;)
#12 - 23 maj 2005 19:58
blodtetra har dödat mina två saffrans molly och en av den va gravid
#13 - 23 maj 2005 21:42
Min Synspilaciklid, en hona vid namn Arnold, avlivade en L-200, en doppvärmare och en dataskärm innan hon förpassades ut ur vårt akvarium...
#14 - 23 maj 2005 21:50
[QUOTE=Tant Nancy]Min Synspilaciklid, en hona vid namn Arnold, avlivade en L-200, en doppvärmare och en dataskärm innan hon förpassades ut ur vårt akvarium...[/QUOTE]

En dataskärm ????? !!!
#15 - 24 maj 2005 00:10
[QUOTE=oveb][QUOTE=Tant Nancy]Min Synspilaciklid, en hona vid namn Arnold, avlivade en L-200, en doppvärmare och en dataskärm innan hon förpassades ut ur vårt akvarium...[/QUOTE]

En dataskärm ????? !!![/QUOTE]

säger desamma.
Nancy skulle du vilja va så vänlig och beskriva lite mer ingående om vad dataskärmen gjorde i akvariet ;)
HazelCR
#16 - 24 maj 2005 05:54
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Tastyfish]borde tillägga akvariefiskar bara :D[/QUOTE]
Gäddan klarar rumstemperatur i alla fall och om man kan få tag på en riktigt liten en kan man ha den i akvariet men man bör veta att den kan äta större medinnevånare än man tror. Kanske tom upp till 2/3 av dess egen storlek.[/QUOTE]

Vid ett tillfälle när jag var ute efter angelfisk fångade jag små löjor samt en gädda i en sänkhåv. Löjorna och gäddan var lika stora ca 8-10 cm. Jag plockade hem några löjor och gäddan och lät dem gå i ett akvarium. Efter bara två dagar hade gäddan tagit sin första löja. Gäddan kunde inte svälja hela löjan utan stjärtfenan mm hängde utanför munnen på gäddan.
Den gäddan tog alltså en fisk i samma storlek som sig själv.
Jag hade även en något större lake i akvariet också. Laken var också mycket glupsk.
#17 - 24 maj 2005 06:08
Hehehe... jo, jag misstänkte att det skulle dyka upp frågor....:p

Det var bara så att när Arnold avlivade den, som hon ansåg, inkräktande doppvärmaren i karet så blev det ju kortslutning och någon sorts överspänning i eluttaget där doppvärmaren satt. Datorskärmen satt i samma urtag och fick tydligen för mycket ström, så den brann... Jag hade således inte skärmen i akvariet, såååå förvirrad är jag inte :D
#18 - 24 maj 2005 06:43
hahaha tack för du stillade min nyfikenhet Nancy.
#19 - 24 maj 2005 06:45
En aggressiv fisk?

Jag vill nominera Citrinellum-cikliden

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=210

Vi startade med 6 fiskar...i slutet var det bara en kvar, den sista hade piskat ihjäl alla de andra med jämna mellanrum. När ett par hade yngel fick använda arbetarhandskar då vi gjorde rent glasrutorna. De anföll nämligen ursinningslöst och när en fisk på ca 20 cm kommer farande mot en med munnen öppen är det inte roligt :)
#20 - 24 maj 2005 13:38
Jag har inga ciklider, men eldstjärtar har jag haft för många, många år sen. Fem från början, sen tog en av dom ihjäl dom andra en efter en tills hon blev ensam kvar. Då var hon ganska snäll mot de andra i karet. Till sist fick katten tag i henne när hon flyttades i en hink. Jag kommer aldrig att skaffa någon sån igen, eldstjärt alltså ;)
#21 - 24 maj 2005 13:57
håller me sonja eldstjärtar e nog också en av dom aggresivaste fiskar ja haft.
Tobbe
#22 - 24 maj 2005 14:46
Clarias batrachus, är nog den värsta jag sett. Man kan kanske inte säga att den är direkt aggressiv men glupsk och då är allt som rör sig mat. Malen jag tänker på var då ca 50 cm och de gick inte att ha något i burken med eländet.
#23 - 24 maj 2005 17:07
Jag har en Molly som är rätt så ettrig Fast datorn har klarat sig än så länge.. *s**

Annons