rostiga blad på svärdplanta

#1 - 17 januari 2004 15:12
Hej jag undrar vad det beror på att vissa blad har blivit rostfärgade på svärdplantan, det sitter uppepå bladet som ngn slags beläggning, den har fått en massa lera som näring och har två lysrör som ljus.
Mvh Frida
#2 - 17 januari 2004 15:19
Främst dom gamla bladen va?

Isåfall är det förmodligen Kaliumbrist. Lera innehåller mest järn som växter tar upp ganska lite av. Dessutom innehåller inte lera speciellt mycket kalium i förhållande till hur otroligt mycket kalium dom käkar vid bra ljusnivåer.
#3 - 17 januari 2004 15:57
Det kan inte vara en beläggning av kiselalger?
#4 - 17 januari 2004 17:37
Jo! Det glömde jag ju. Speciellt om akvariet är ganska nyuppsatt.
#5 - 17 januari 2004 18:27
Akvariet är nyinrett, men innan jag torkade leran blandade jag den med flytande gödning, ger det en bättre näring till växterna?

Kommer "rosten" försvinna? Måste jag göra ngt speciellt?
Det går inte att gnugga bort, men jag har siamesiksa algätare kan dom äta kiselalger? Eller otocinclus( har 5 st)
#6 - 18 januari 2004 14:03
Om rosten går att gnida bort så är det brun/kiselalger. Dom kommer bytas ut mot grönalger efter några månader när akvariet blir mer inkört.

Leran kommer inte få speciellt mycket bättre förhållanden mellan näringsämnena om du blandar den med flytande gödning. Flytande gödning innehåller järn och leran innehåller för mycket järn.

För mycket järn och ovanpå det extra järn blir inte bättre.

Däremot kommer leran innehålla lite mer kalium så att kulorna kommer fungera några veckor längre som kaliumkälla. Men när det är slut så kommer kulorna återigen bara vara järnbomber.

Det man kan göra är trycka in Osmocote-tabletter (http://www.osmocote.com/media/pdf/productGuide/labels/27225.pdf), motsvarande Blåkorn här i Sverige, i kulorna som Senskebröderna gör. Dessa tabletter innehåller bara NPK som i kombination med lerans järn ger en bättre näringssammansättning.

Det farliga är att Osmocote/Blåkorn innehåller kväve i Ammoniumform vilket ofta leder till algproblem i akvarier och höjda nitrithalter. Men jag har för mig att Senske spekulerade över om leran i sammanhanget kunde binda ammoniet effektivt. En annan risk är att det blir anearobt inne i lerkulorna och då försvinner kvävet iform av kvävgas till ingen nytta, eller till Cyanobakteriers stora glädje.

Annons