Rostfritt och front i glas? Hur skulle du gjort?

#1 - 4 mars 2006 02:12
Tjenna

Detta bygge kommer ske när jag flyttar till hus, och eftersom huset behöver renoveras tänkte jag när jag lika är i bygg svängen som vanligt så bygger jag ett större kar samtidigt. Allt detta nedanför kommer att byggas in i en vägg :)

Tänkta mått är 250*70*70=1225Liter

Tänker bygget så här:
Rostfritt allt utom fronten som då ska va glas :p

Front glaset kommer nog få en glas skiva på 12mm
För och nackdelar med 2st 8mm glas skivor istället för en 12mm?

Själva rostfria delen kommer byggas i 2mm? och knäcka profil kant (U) uppe för att få stabilitet.

Sen efter detta rostfria är klart så ska det i en rostfri plåt 5cm ifrån bakkant
Som man skjuter ner i spår som är gjorda i karet, på denna plåt ska det tillverkas en bakgrund, kommer till det längre ner....
Bakom denna skiva så ska det i "kassetter" som är gjorda i rostfritt, I dessa kassetter så ska det in dubbla 5cm filtermatts remsor. Fördelen med att göra dessa kassetter är att dem blir lätta att ta upp ur karet och rengöra dem...
Blir typ 10-15 kasetter som är måtten 10*70*5
Räknade att filter utrymmet bakom blir hela 87,5 liter [:o]

Pump hmm...
Har ju en RENA xp3 1350l/h står på kartongen att den ska räcka till 600liter..
Tänkte inreda den med enbart Eheim substrat pro och lite kolfilter.
Men 1350l/h... Måste nog in med en cirkulationspump på kanske 2000l/h som hjälper till att dra runt det hela baki bakgrunden

Sen kommer det in en egen gjord bakgrund som jag tänker fästa på den där plåten som ska skjutas ner i karet.
Och nästan alla vet ju hur man gör en bakgrund här på zoopet så jag tänker inte fördjupa mig i det...
Det som kanske är lite ovanligt på mitt kar är att sidorna även kommer få "bakgrund"

Belysning blir nog en hemma smidd med 6st rör och reflektorn/kåpan kommer bli i rostfritt
2st Aquastar
2st Daylightstar
2st Gro-lux
Alla lysrören är på 36watt så det blir 216watt totalt

Vad hela rasket ska stå på är vad jag kommer på nu är lättbetong plintar...
Dom har måtten ca 60*20*15...
Jag vill ha en höjd på ungefär 60 så det blir ju 3st på varann...
Så hela allt ihop kommer bli 130högt
Och så vill man väll ha ungefär 5st såna här "ben"
Sen på det så lägger man en tjock skiva typ mdf som är målad..

Sen efter detta är det bara dunka upp akvariumet
och börja inreda det...
Tänker inte gå in på hur jag bygger väggen för det är inte såå jätte intressant....

Måste gå och lägga mig nu, kollade på klockan och fick en mindre chock ;)
#2 - 4 mars 2006 03:28
2 millimeter A4 rostfritt bör räcka men skivorna kommer i 1800x2200 tror jag, plywood finns i längder upp mot 3 meter och är nog ett billigare allternativ, här diskuterade vi rostfritt tidigare:

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=71239&highlight=rostfritt
#3 - 4 mars 2006 06:55
[quote=Robbo]Front glaset kommer nog få en glas skiva på 12mm
För och nackdelar med 2st 8mm glas skivor istället för en 12mm?[/quote]
12mm räcker MEN då måste du ha stag mellan framrutan och baksidan för att stärka upp.
2x8mm kan du ha men då talar vi laminatglas och det är DYRT.
2 vanliga glas tror jag inte funkar då dom kommer ligga å skava mot varann.
framrutan limmas nog bäst i en ram byggd av L-profiler.
då får glaset stöd uppåt å neråt och när akvariet är fyllt kommer silikonet om du nu använder det inte få en "bärande" funktion utan enbart tätande funktion då vattnet kommer pressa rutan mot L-ramen.

Själva rostfria delen kommer byggas i 2mm? och knäcka profil kant (U) uppe för att få stabilitet.

då du ska bygga in karet kan du ju sätta stag horisontellt och vertikalt utanpå för att stärka upp, kommer då bli tåligare än ren "plåt" blir.

när du ändå är i farten kanske brunn skulle va lämpligt å bygga in, kanske rentav dra vatten också.

Måste gå och lägga mig nu, kollade på klockan och fick en mindre chock ;)

äähh klockan e bara barnet :rolleyes:
#4 - 4 mars 2006 07:23
Skulle limmat glaset med något av sikas lim för bilrutor som är gjort för plåt / glas konstruktioner och används i bärande konstruktioner av karosser med tunna ballkar...
#5 - 4 mars 2006 09:09
Hei (beklagar svorsken),

Glas: Bruk 12mm 1 plata, 8mm er for tynt uansett. Det er mest høyden som spelar inn ikke lengden.

2mm stål: Stål er et sterkt materiala. Enaste problemet er at det er så førbaskade tynt. Det ger fara før bøyning. Er 2mm tjukt nok til at hindra bøyning? Det bør du sjekka. Hvis inte kan du stiva av på samma måten som man stiver av skipsskrog. Det vil seia ved at setta inn vertikala avstivningar med jevna mellomrum på innsidan. Men jag forstod det slik at du hadde tenkt detta allerade i forbindelse med filteret. God ide.

Bruk knekking øverst. Du tenger all den stivhet du kan få. Bruk 2 tversgående stag også.

Silikon: Bruk vanlig akvariesilikon. Du skal inte lima saman karet uansett. Når det festar mot aluminium så må det festa mot stål også. Pass på at glaset aldri er i kontakt med stålet. Ha 2mm silikon imellom. Då kan glass och stål bevega seg utan at glaset blir skadad.

Som sagt: Enaste betenkningen er bøyning av platorna. Tjukkare plater er inte nødvendigvis en god løsning heller. Det økar vekten uten at øka stivheten veldig. Brur heller avstiving.
#6 - 4 mars 2006 12:44
[quote=robin_bockman]2 millimeter A4 rostfritt bör räcka men skivorna kommer i 1800x2200 tror jag, plywood finns i längder upp mot 3 meter och är nog ett billigare allternativ, här diskuterade vi rostfritt tidigare:

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=71239&highlight=rostfritt[/quote]

Killen som ska hjälpa mig att bygga detta kar jobbar med rostfritt dagligen...

Och det där med 1800*2200 är i fall man har beställt plåt ark..
Men där jag jobbade tidigare så var våra ark som man beställde 1250*2000mm? jaja det finns säkert olika "standard mått" på dessa ark.
Kan säga också att jag är Plåtslagare :P

På jobbet där kompisen jobbar på har dom rostfritt på rulle :D

Jag tänker att man gör så här med det rostfria....

Bak och under plåt är en plåt
Och sen lösa sidor som vi svetsar ihop med den plåten....
Blir ju bra att svetsa för då har jag minimerat riskerna för att det ska börja läka där i alla fall....
Blir ju bara en silikonfog då och den blir ju runt front glaset
Ska också tillägga att rostfritt är grymt stabil plåt...
Pröva klippa en remsa som är måtten 100*20*2mm jag tror inte man orkar böja den nå väldigt mycket... och då är det inte knäckt nånting i den...
Det är ju knäckningarna som styvar upp mäst också ;)

Raven jo det där med L-profil har jag också tänkt på...
Låter vettigt det du skriver...
Man gör som en sarg som man svetsar fast i karet och sen lyfter man i glasskivan och skjuter den mot...
Vill försöka att slippa ha massa stag tvärs och kors i karet genom att det mästa kommer att vara så att "man drar upp delar"
Men visst man orkar ju tex inte att lyfta ur hela denna gigant bakgrunden..
Så där måste jag komma på en lösning...
Man får helt enkelt göra bakgrunden i kanske 3 sektioner...
Hmm nu kom jag på nått...
Tex i fall man har bakgrunden i 3 delar så blir den ju lättare att rengör osv...
Ifall man har 2-3 stag som går rätt över och som har gångjärn i ena änden och i den andra så har man en låsfunktion som man snäpper om bara...
fast då kan man ju aldrig öppna på dom förns man släppt ut kanske halva karet med vatten...
För nog är det ju sant att 2-3 stag som går rätt över ger MYCKET stabilitet...

Vatten och avlop har jag funderat också på :p fast inom detta områda är jag som helt bortblåst...
Men helt klart så vill man ju ha vatten och avlopp för enkelhetens skull... och har man inte det så blir man nog galen ;) ...
så vatten och avlopp är nog ett måste!

Hehe jo du jag tyckte klockan va mycket :p
Speciellt när man lovat farsan att följa med han ut och gå klockan 9 på morron :D Hehe det var då bara att klä sig för det var 21 minus ute[B)]
Men det gick fiint:)

Funderar uti det här med att det måste va mellanrum mellan plåten och glaset...
Går inte att ta typ nån gummi list på kanske 2mm som man sätter runt glaset.
Gummi listen är lika bred som glaset är.
Sen sätter man samma gummii list i dom där L-profilerna också...
Detta gör ju så att glaset får inte kontackt med plåten och borde ju bli bra?

[quote=Cobra]
Skulle limmat glaset med något av sikas lim för bilrutor som är gjort för plåt / glas konstruktioner och används i bärande konstruktioner av karosser med tunna ballkar...[COLOR=#22229c][/quote[/COLOR]]

Nja det vet jag inte cobra i fall jag skulle göra...
Som det talas om är det ju endast akvariesilikon man kan ha i akvariumet...
Jag tror kar silikonet fäster lika bra på allt :D
Jag har prövat på diskbänken av en liten olycka att dra ut en liten rand.. den satt då fast normalt tyckte jag... fick ta bort den mekansikt med rakblad... ;)

Nån som kan ge en snabb översättning vad denna lilla filur skrev: norskfisk
Är såå dålig på att förstå andra språk.. förstår kanske varannat ord...

Ja trevligt att många skriver till mig och byter lite tankar :)
MVH Robban
#7 - 4 mars 2006 13:45
[quote=Robbo]Blir ju bra att svetsa för då har jag minimerat riskerna för att det ska börja läka där i alla fall.... [/quote]
jo svetsa är ju helt klart en fördel.
går att limma å skruva men håller nog inte lika bra.

Raven jo det där med L-profil har jag också tänkt på...

Låter vettigt det du skriver...

Man gör som en sarg som man svetsar fast i karet och sen lyfter man i glasskivan och skjuter den mot...

alternativet skulle väl va å dra skruv igenom plåt å glas

För nog är det ju sant att 2-3 stag som går rätt över ger MYCKET stabilitet...

jojo men samtidigt så stadgar en L-ram för framrutan upp rätt mycket och du kan ju alltid sätta 1-3 L-profiler längs med hela baksidan så har du stadgat upp den också och då kanske du kan hoppa över stag mellan framruta-baksida helt och hållet.
glasrutan tål ju att böjas rätt mycket sålänge kraften är jämt fördelad.
men personligen hade jag nog ändå satt minst 1 stag över, föredrar att köra på säkerhet.

Vatten och avlop har jag funderat också på :p fast inom detta områda är jag som helt bortblåst...

finns dom som lever på att fixa sånt ;)

och har man inte det så blir man nog galen ;) ...

så du menar att du inte vill göra vattenbyten med spänner :rolleyes:
se det som styrketräning haha

Hehe jo du jag tyckte klockan va mycket :p

haha en annan har inte ens varit i säng än [:o]

Funderar uti det här med att det måste va mellanrum mellan plåten och glaset...

Detta gör ju så att glaset får inte kontackt med plåten och borde ju bli bra?

gummilist kan funka men borde väl gå att ha på lite silikon och smeta ut de och låta det härda.
sen på med mer silikon och dit med rutan.
första lagret med silikon kommer ju då hindra glaset från att röra metall samtidigt som det ger fäste för den nya silikonet.

Nja det vet jag inte cobra i fall jag skulle göra...

Som det talas om är det ju endast akvariesilikon man kan ha i akvariumet...

pratet om akvariesilikon beror på att en del sorter innehåller antimögelmedel, bl.a badrumsilikon och det medlet är direkt dödande för fiskar.
men en del tillverkare är ju rätt villiga å svara på frågor om man kontaktar dom.
#8 - 4 mars 2006 14:06
När ni svetsar fast gavlarna tänk på att botten och baksida inte "slår" sig, jag vet en som byggde som du och akvariet blev skevt så man riktande det med påföljd att det var fortfarand spänning i plåten så den ville bli som innan det riktades, 2 framrutor har spruckit så han kastade akvariet.
#9 - 4 mars 2006 14:30

jo svetsa är ju helt klart en fördel.

går att limma å skruva men håller nog inte lika bra.

Jo svetsa är ju som det ända rätta för då behöver man ju aldrig göra nå mer åt det så länge jag lever :p

alternativet skulle väl va å dra skruv igenom plåt å glas

Nja kan det inte bli punkt spänningar då?

jojo men samtidigt så stadgar en L-ram för framrutan upp rätt mycket och du kan ju alltid sätta 1-3 L-profiler längs med hela baksidan så har du stadgat upp den också och då kanske du kan hoppa över stag mellan framruta-baksida helt och hållet.

glasrutan tål ju att böjas rätt mycket sålänge kraften är jämt fördelad.

men personligen hade jag nog ändå satt minst 1 stag över, föredrar att köra på säkerhet.

Alltså jag har tänkt knäcka alla plåtarna högst upp som ett U.. Alltså kantigt..
Det borde räcka tycker jag... Det är ju som sagt VÄLDIGT hårt mattrial...

finns dom som lever på att fixa sånt ;)

Eeexakt :p

så du menar att du inte vill göra vattenbyten med spänner :rolleyes:

se det som styrketräning haha

Hehehe jo du... Nä men det är ju som ett måste att ha nära till vatten och avlopp genom att det blir sånna mängder.

haha en annan har inte ens varit i säng än [:o]

WTF... Vilken tid klev du upp igår? Vad har du gjort under dessa timmar då?
Vad jobbar du med Raven?

gummilist kan funka men borde väl gå att ha på lite silikon och smeta ut de och låta det härda.

sen på med mer silikon och dit med rutan.

första lagret med silikon kommer ju då hindra glaset från att röra metall samtidigt som det ger fäste för den nya silikonet.

Jo detta som du skriver funkar säkert lika bra... men det var en ide jag fick för att kanske förenkla

pratet om akvariesilikon beror på att en del sorter innehåller antimögelmedel, bl.a badrumsilikon och det medlet är direkt dödande för fiskar.

men en del tillverkare är ju rätt villiga å svara på frågor om man kontaktar dom.

Ja men det är ju nästan bara utesluta att använda annat än akvariesilikon...
Det är ju nog bra på alla sätt?

MVH Robban;)
#10 - 4 mars 2006 14:34
[quote=Kramfors]När ni svetsar fast gavlarna tänk på att botten och baksida inte "slår" sig, jag vet en som byggde som du och akvariet blev skevt så man riktande det med påföljd att det var fortfarand spänning i plåten så den ville bli som innan det riktades, 2 framrutor har spruckit så han kastade akvariet.[/quote]

Ajaj det lät ju inte kul för han!.... Men som jag skrivit så kommer jag få hjälp av en som jobbar med rostfritt och han har ungefär 20 års erfarenhet så det kan jag inte tänka mig är ett problem för han... Hoppas jag

Men bra att ni/du skriver sånt här det hjälper ju bara till att hjälpa oss/mig vad vi ska vara extra uppmärksammm med... Tackar;)
#11 - 4 mars 2006 14:40
[quote=Robbo]WTF... Vilken tid klev du upp igår? Vad har du gjort under dessa timmar då?
Vad jobbar du med Raven?[/quote]
somna framför datorn igår en 6-7 timmar vakna vid midnatt typ.
är ju tyvärr sjukpensionär men fördelen är ju att ja kan sova när ja vill typ.
#12 - 4 mars 2006 15:10
[quote=Raven]somna framför datorn igår en 6-7 timmar vakna vid midnatt typ.
är ju tyvärr sjukpensionär men fördelen är ju att ja kan sova när ja vill typ.[/quote]

Okey du sitter i en sån där fet skön dator stol du :)
Fast min är inte fyskam den heller.. fast man måste vara vaken för somnar man och slappnar av så vickar stolen fram och följden av det blir nog att jag slår huvvet i t-bordet [B)] :D
Ojoj får man fråga varför du är sjukpensionär?
#13 - 4 mars 2006 15:22
hade jag varit dej så hade ja tagit vinkeljärn istället som är typ 20-30kr billigare per meter. ett alternativ e ju o svetsa plattjärn på högkant i kors (från hörna till hörna) då blir det riktigt stabilt och plåten kan inte bula ut sig. har du prövat o böja en rostfri plåt bit som är 100*20*2mm det är faktiskt inga problem. och desto högre o längre det är desto mer kommer plåten att bukta ut. hade du tänkt o knäcka plåten på sido plåtarna med eller?
#14 - 4 mars 2006 15:55
[quote=Robbo]Okey du sitter i en sån där fet skön dator stol du :)[/quote]
soffa, från 60-70 talet nångång klädd isåntdär hiskeligt grönt tyg

Ojoj får man fråga varför du är sjukpensionär?

i offtopic sektionen finns en tråd för oss sjuklingar du kan titta igenom.
#15 - 4 mars 2006 16:12
Nu du kvist86.... :)
Jaha så det gick så lätt?????... Kan inte tänka mig att det var dem måtten... eller att det inte var rostfritt... finns många plåtsorter som ser ut som rostfritt..
ja jag är inte så erfaren av rostfritt...
Men det lilla jag jobbat med det så har jag kommit på att det är HÅRT...
Tex vanliga plåtsaxar, man klipper rätt lätt i 1mm svartplåt med dem,
men det går tex inte att klippa 2 mm rostfritt med dem...
1 mm gå med då sprutar det "tänder".. dom går sönder

Nu har jag gjort en jätte fin :P bild i Paint som visar hur karet ska bli styvt samt hur det ska monteras ihop

Åååååå vad segt det går på Photobucket.. kommer med länkar senare

MVH Robban
#16 - 4 mars 2006 16:13
[quote=Raven]soffa, från 60-70 talet nångång klädd isåntdär hiskeligt grönt tyg

Hehe vilket lyx.. soffa :p

i offtopic sektionen finns en tråd för oss sjuklingar du kan titta igenom.[/quote]

Ok får lägga in en titt i den med då ;)
#17 - 4 mars 2006 17:22
[quote=Robbo]Nu du kvist86.... :)
Jaha så det gick så lätt?????... Kan inte tänka mig att det var dem måtten... eller att det inte var rostfritt... finns många plåtsorter som ser ut som rostfritt..

[/quote]

jo det va dom måtten. vi svetsade såna i skolan. ja tycker inte det finns många sorter som ser ut som rostfritt. när man var nybörjare så kunde de va svårt att se skilnad men med lite material kunskap så tyccker ja att de inga problem!!! men det är ju från person till person.

och sen va de väl inte dom måtten du skulle ha!!! desto längre biten är desto lättare att böja den med.
#18 - 4 mars 2006 22:43
kvist86jo det va dom måtten. vi svetsade såna i skolan. ja tycker inte det finns många sorter som ser ut som rostfritt. när man var nybörjare så kunde de va svårt att se skilnad men med lite material kunskap så tyccker ja att de inga problem!!! men det är ju från person till person
.

Ja det beror på hur många plåtsorter du sett...
Finns massor med plåtsorter som liknar rostfritt...

och sen va de väl inte dom måtten du skulle ha!!! desto längre biten är desto lättare att böja den med.

Det var kanske aluminium du börjde? :confused: ;)
Fattar väl jag med :p
#19 - 4 mars 2006 22:44
Kommer med länkarna senare.. Går super segt på sidan där jag ska ladda upp dem på... Tat lugnt :D
#20 - 5 mars 2006 09:08
ja har sett många eftersom ja jobbar som svetsare, så ja kan min sak. nej det var inte aluminium. det var ROSTFRITT. hur kan man inte se skillnad på det. vilket skulle vara likt rostfritt???
#21 - 5 mars 2006 20:30
ja jag ids inte sitta och tugga om sånt här kvist86.. det ända jag menar är att rostfritt är en väldigt hård plåtsort.... Och ja det finns flera olika behandlingar/färg som ser ut som rostfritt....

Nu till tråden här kommer länken på det tänkta bygget :)
Vilket gorm det blev när filerna var sparade som bmp filer... gjorde om dom till jpeg då gick det bättre.. ett litet tips bara
Länk:
http://photobucket.com/albums/e208/Robbbbo/?sc=1&multi=1&addtype=local&media=image&test=test
#22 - 6 mars 2006 19:07
ja vet att rostfritt är hårt om man jämför med svartplått tex, och att det finns andra som liknar rostfritt.

det kan nog bli bra de där som du ska bygga. kikade på bilderna, men hade det inte varit enklare och typ ta vinkeljärn o svetsa ihop en ram som liknar alu-karens, o sen bara lägga i plåtarna sen? så kan man ju bara lägga några loppor där inne och ta lite silikon också.
#23 - 6 mars 2006 19:34
Robbo, har du funderat något på att ha en framruta i akryl istället för glas?
Nu vet jag inte hur tillgängligheten och priset är på så stora akrylbitar men jag hade sovit bättre med en akrylruta på ett sådant akvarium.

När det gäller aluminium så är väl det mindre böjligt än stål även om det lättare att bryta av eller har jag fel?
#24 - 7 mars 2006 01:14
[quote=axolotl]Robbo, har du funderat något på att ha en framruta i akryl istället för glas?
Nu vet jag inte hur tillgängligheten och priset är på så stora akrylbitar men jag hade sovit bättre med en akrylruta på ett sådant akvarium.[/quote]

varför ?
om det är sprickrisk du tänker på så är en stöddig L-ram för rutan mycket stabil om den görs rätt samtidigt som det ska va nåt mjukt mellan ram och glas som ytterligare ökar marginalerna och sen kan glas böjas rätt mycket innan det knäcks.

sen är akryl dyrt.
160x48x1cm ligger på en bit över 1000kr
#25 - 7 mars 2006 08:20
Det är mest jag som är harig :)

Jag gillar materialet och den extra säkerheten mot sprickor och stötar men det är nog som du säger lite väl dyrt för att försäkra sig mot något som inte är särskilt sannolikt.
#26 - 7 mars 2006 08:33
läst om ett 540liters akvarie där mittstaget gick och avståndet mellan bakruta<->framruta ökade med 3-4cm och glaset höll.
dock tömdes akvariet rätt snabbt på vatten men ändå.

sålänge inte belastningen är skev och/eller trycker mycket på en liten punkt tror jag det är rätt säkert.
#27 - 7 mars 2006 14:54
[quote=Robbo]Funderar uti det här med att det måste va mellanrum mellan plåten och glaset...
Detta gör ju så att glaset får inte kontackt med plåten och borde ju bli bra?[/quote]

Ja så såg det ut på mitt begagnade rostfria ramkar innan jag satte kniven i det. Det är säkert en bra idé. Men sen satte jag bara silikon överallt. Glaset lutar lite grann mot stålet och risken finns kanske att det skadas. Men jag tänkte inte på det före och nu hoppas jag på det bästa. Det ser bra ut och står på plats med vatten i nu. Mycket mycket mindre än ditt projekt. 160 liter.

Skitsnyggt med rostfritt stål!:)
#28 - 16 mars 2006 19:57
Jag har ett ca 300 l i denna byggstil

Hej
Mitt är 2 milimeter RF- det kommer att fungera för dig med( im sure)
Jag har 16 milimeter glas och jag har fått ta loss det en gång för det läckte pga distansutrymmet mellan gls och stål- ha ingenn distans är mitt tips - utan så tunnt men brett lager akvariesilikon som möjligt -principen med tunnt är att ett tjockt skit pressas ihop mer av trycket och du får för stor rörlighet. Ett annat tis jag kan ge dig är att styva upp alla plana plåt- ytor som är större än 60x60 cm -materialet må vara hårt och styvt men av trycket kommer det att bukta - det gör mitt.
Stagen är tråkiga men ett måste -om jag skulle göra om mitt idag skulle jag svetsat "hakar" som man kan skruva av stagen vid behov ex glas, bakgrund montage eller bara rengöring.
Mitt sita tips bygg inte för högt - mitt är djupare än avståndet från min armhåla till finger spetsen dvs pest att göra rent ,plantera växter od.
( Men mina scalarer har en höjd på över 20 cm ;-))) så lite är det värt det.

Lycka till

Annons