Tjenna
Detta bygge kommer ske när jag flyttar till hus, och eftersom huset behöver renoveras tänkte jag när jag lika är i bygg svängen som vanligt så bygger jag ett större kar samtidigt. Allt detta nedanför kommer att byggas in i en vägg :)
Tänkta mått är 250*70*70=1225Liter
Tänker bygget så här:
Rostfritt allt utom fronten som då ska va glas :p
Front glaset kommer nog få en glas skiva på 12mm
För och nackdelar med 2st 8mm glas skivor istället för en 12mm?
Själva rostfria delen kommer byggas i 2mm? och knäcka profil kant (U) uppe för att få stabilitet.
Sen efter detta rostfria är klart så ska det i en rostfri plåt 5cm ifrån bakkant
Som man skjuter ner i spår som är gjorda i karet, på denna plåt ska det tillverkas en bakgrund, kommer till det längre ner....
Bakom denna skiva så ska det i "kassetter" som är gjorda i rostfritt, I dessa kassetter så ska det in dubbla 5cm filtermatts remsor. Fördelen med att göra dessa kassetter är att dem blir lätta att ta upp ur karet och rengöra dem...
Blir typ 10-15 kasetter som är måtten 10*70*5
Räknade att filter utrymmet bakom blir hela 87,5 liter [:o]
Pump hmm...
Har ju en RENA xp3 1350l/h står på kartongen att den ska räcka till 600liter..
Tänkte inreda den med enbart Eheim substrat pro och lite kolfilter.
Men 1350l/h... Måste nog in med en cirkulationspump på kanske 2000l/h som hjälper till att dra runt det hela baki bakgrunden
Sen kommer det in en egen gjord bakgrund som jag tänker fästa på den där plåten som ska skjutas ner i karet.
Och nästan alla vet ju hur man gör en bakgrund här på zoopet så jag tänker inte fördjupa mig i det...
Det som kanske är lite ovanligt på mitt kar är att sidorna även kommer få "bakgrund"
Belysning blir nog en hemma smidd med 6st rör och reflektorn/kåpan kommer bli i rostfritt
2st Aquastar
2st Daylightstar
2st Gro-lux
Alla lysrören är på 36watt så det blir 216watt totalt
Vad hela rasket ska stå på är vad jag kommer på nu är lättbetong plintar...
Dom har måtten ca 60*20*15...
Jag vill ha en höjd på ungefär 60 så det blir ju 3st på varann...
Så hela allt ihop kommer bli 130högt
Och så vill man väll ha ungefär 5st såna här "ben"
Sen på det så lägger man en tjock skiva typ mdf som är målad..
Sen efter detta är det bara dunka upp akvariumet
och börja inreda det...
Tänker inte gå in på hur jag bygger väggen för det är inte såå jätte intressant....
Måste gå och lägga mig nu, kollade på klockan och fick en mindre chock ;)