Rostfritt Akvarium

#1 - 18 februari 2005 09:30
Sitter och spånar på att göra ett akvaruim i rostfritt.
Har letat på nätet efter fakta om vilken typ av rostfritt man skall använda.
Hittar egentligen ingen hjälp utom möjligen att det rostfría materialet måste vara syrafast.
Är det så eller tar man i i överkant?
Har någon av er använt rostfritt i någon del av era kar?
Har någon av er haft problem med det rostfria?
Vet någon av er om någon bra tråd om rostfritt i kar?
Kan det rostfria materialet fälla ut i karet och skapa problem?
Eller är det bara att kuta och köra?

Har karet inbyggt i väggen och siktar på att bygga ett som är 80-90cm högt.
Vet att det kommer at bli knepigt att inreda karet men tänk vilket framruta det kommer att bli!!
#2 - 18 februari 2005 11:03
Rostfritt finns i en massa olika varianter, för sötvattensakvarium så kan du klara dig med 2333/A2 som är icke syrafast stål, om du ska ha i salt så ska du absolut använda 2343/A4 som vanligtvis kallas syrafast...

Nu är prisskillnaden inte gigantiskt så jag ser egentligen inte någon anledning att inte använda 2343 i detta sammanhang...

Rostfritt kan du köpa hos http://www.greinert.se/ som säljer till ett bra pris till privatkunder...

/Robin Böckman
#3 - 20 februari 2005 07:29
Tack Robin för svaret!

Ska kolla prisskillnaden och ta det bästa.
Har fått fatt i en framruta som är 85*125 cm superbilligt.
Återkommer med resultatet.
#4 - 21 februari 2005 07:55
Här kan du hitta grossistpriser på rostfritt, om du går till en mindre leverantör på en fredag och förklarar projektet och prutar bra så kan det oftast gå att komma ganska nära grossistpris...
#5 - 21 februari 2005 10:21
HA
Det där med fredag ska jag kolla.
Du när ämnet ändå är uppe.

Rengjorde du plåtarna med något särskilt t.e.x trikloretylen?
Rostfri plåt verkar nästan vara infettad med något!
Man vill ju inte att firrarna ska bli dåliga när man kör igång.
#6 - 21 februari 2005 11:05
Jag har inte personligen använt rostfritt i akvariesammanhang, min kunskap är baserad på rostfritt i båtsammanhang, men all rostfritt som du köper måste poleras för att få den glansiga, snygga ytan som man förknippar med rostfritt, när du köper den så är den snarare grå och matt...

Frågan är om rostfritt är försvarbart prismässigt när det gäller botten och sidor, det är kanske bättre och bygga ramverket i rostfritt och satsa på marinplywood eller liknande på botten/sidorna, som exempel så kostar vinkeljärn 3x3x25 ungefär 85kr metern på "fredagspris" kilopriset är runt 75kr kilot...
#7 - 21 februari 2005 12:07
Ja men sedu ja har till gång till en plåtverkstad (granne).

Så att det blir mycket enklare om ja använder rostfritt till allt
#8 - 21 februari 2005 12:14
Perfekt, då är det bara att boka på!

Har du räknat nått på tjocklekar? Ska det svetsas?
#9 - 21 februari 2005 13:43
Jag tror att en hel rostfri skiva 3mm är 1800x2200, pris runt 2000Kr, det är möjligt att man kan klara sig med tunnare plåt....
#10 - 21 februari 2005 13:46
Silverlödas och sen täcker jag fogen med silicon för att få dubbel säkerhet.

1mm räcker ska vika den längsta (ryggen) delen på mitten i 30 gr vinkel så att jag får ett rombisk kar. Lite ovanligt men jag tror att man kan lura ögat att tro att karet är djupare än det är.

Annons