Skulle det fungera vettigt att bygga ett akvarium i rostfri plåt/stål?
Rostar rostfritt med tiden om det står i vatten, eller utsöndrar det möjligen några mindre fisknyttiga ämnen?
Kensa skrev:Det finns en mängd olika kvalitéer inom rostfritt.
Bara för att det står "rostfritt" på etiketten, så innebär det inte att det är "rostfritt".
För att vara på den säkra sidan, ta det som är märkt "Rostfritt / Syrafast", eller kvalité A2/A4.
Då är du "home free".
Men.....det är lååååångt ifrån billigt........
.
perfetto skrev:- Dyrare än glas per mm tjocklek?
Kensa skrev:sist jag kollade gick det jämt upp, men sedan tillkom jobbet med att svetsa ihop skiten,
vilket tydligen inte är gjort av vem som helst, inte helt enkelt att svetsa ihop rostfritt.
sedan skall man väl ha en öppning för en ruta, och då tillkommer lite glas oxå.
.
bong skrev:Plywood och epoxi/glasfiberväv är billigt annars :)
Sen så finns det egentligen inget som är "rostfritt" rost-trögt borde det heta...
perfetto skrev:- Är inte proceduren med att få plywooden helt "vattentät" jobbig om man inte har ett helt verkstadsutrymme att kladda fritt med Epoxilim i?
Kensa skrev:beror väl på hur stort kar man skall göra.
jag snickrade ihop ett 42 liters plywoodkar i vardagsrummet.
skall man som Bong gjorde, dvs ett kar på 2400 liter så behöver man nog lite mer plats......
sedan så täckte väl han insidan av det karet med en dammduk av nått slag...om jag minns rätt...
.
perfetto skrev:- Är inte proceduren med att få plywooden helt "vattentät" jobbig om man inte har ett helt verkstadsutrymme att kladda fritt med Epoxilim i?
Kensa skrev:beror väl på hur stort kar man skall göra.
jag snickrade ihop ett 42 liters plywoodkar i vardagsrummet.
skall man som Bong gjorde, dvs ett kar på 2400 liter så behöver man nog lite mer plats......
sedan så täckte väl han insidan av det karet med en dammduk av nått slag...om jag minns rätt...
.
lillfrasse skrev:Krävs nog en hel del förstärkningar om man bygger i plåt stora plana plåt ytor blir lätt sladdriga och det behöver ju tig svetsas ihop. Klä en plywood låda med tunnnare glas kräver nog en konstruktion som är helt plan över allt. Vanligaste tjockleken på "fönsterglas" är idag 4 mm och det är rätt läbbigt att lyfta en helskiva upp på platten det blir en rätt bra säng på den. Har man kontakter i tex estland eller polen kan man komma över riktigt billigt glas.
lillfrasse skrev:God ide man får nog bygga ett fackverk med reglar plywood har ju en förmåga att skeva lite och speciellt formplyfa av någon anledning.
perfetto skrev:- Vet du varför det började läcka? Olyckshändelse eller smygande läckage?
MrH skrev:som många skriver så är det inge jätte bra ide att bygga i rostfritt.
för det första så måste någon som är jäkligt duktig på att svetsa göra jobbet, det är inte lätt att svetsa i så tunt gods å speciellt inte rostfritt. svårt att få svetsfogarna täta, sen som någon skrev så är stål i den tjockleken inte speciellt stabilt vilket gör att hela bygget blir väldigt rangligt och måste stabiliseras upp med flera stag som även dom måste svetsas dit.
så en bättre ide är nog att göra som dom flesta skriver å bygga det med hjälp av plyfa å färg å dammduk =)
lycka till.
/H
perfetto skrev:- Är det inte bättre att klä stabil 25 mm Plywood-ram invändigt med billigt fönsterglas? På så vis slipper man svindyr Epoxylaminering, risk för buktande väggar, och risk för otäta skarvar och väggar.
bong skrev:Som sagt en 10mm cellplastskiva mellan plywood och glas så funkar det teoretiskt :) Bygg ett sånt så kommer jag in och kollar när du fyller :D
perfetto skrev:- Hörrö Bong, varför en centimeter mjukt material mellan hårt o hårt? 25 mm byggplywood är väl tillräckligt stumt o hårt för att hålla formen utan att bukta? Akvariet är tänkt att ha en maxhöjd på 50-55 cm.