Rostfritt akvarium?

#1 - 3 januari 2011 06:57
Skulle det fungera vettigt att bygga ett akvarium i rostfri plåt/stål?

Rostar rostfritt med tiden om det står i vatten, eller utsöndrar det möjligen några mindre fisknyttiga ämnen?
#2 - 3 januari 2011 07:42
Det finns en mängd olika kvalitéer inom rostfritt.
Bara för att det står "rostfritt" på etiketten, så innebär det inte att det är "rostfritt".

För att vara på den säkra sidan, ta det som är märkt "Rostfritt / Syrafast", eller kvalité A2/A4.

Då är du "home free".


Men.....det är lååååångt ifrån billigt........





.
#3 - 3 januari 2011 07:46
Kensa skrev:
Det finns en mängd olika kvalitéer inom rostfritt.

Bara för att det står "rostfritt" på etiketten, så innebär det inte att det är "rostfritt".



För att vara på den säkra sidan, ta det som är märkt "Rostfritt / Syrafast", eller kvalité A2/A4.



Då är du "home free".





Men.....det är lååååångt ifrån billigt........











.


- Dyrare än glas per mm tjocklek?
Bilagor:
#4 - 3 januari 2011 07:57
perfetto skrev:
- Dyrare än glas per mm tjocklek?




sist jag kollade gick det jämt upp, men sedan tillkom jobbet med att svetsa ihop skiten,
vilket tydligen inte är gjort av vem som helst, inte helt enkelt att svetsa ihop rostfritt.

sedan skall man väl ha en öppning för en ruta, och då tillkommer lite glas oxå.



.
#5 - 3 januari 2011 08:40
Kensa skrev:
sist jag kollade gick det jämt upp, men sedan tillkom jobbet med att svetsa ihop skiten,

vilket tydligen inte är gjort av vem som helst, inte helt enkelt att svetsa ihop rostfritt.



sedan skall man väl ha en öppning för en ruta, och då tillkommer lite glas oxå.







.


- Ja glasrutan tillkommer förstås, men jag tänkte att rostfri plåt skulle kunna vara mycket tunnare i godstjocklek och därmed bli billigare än glas som ju är jäkligt dyrt.
Bilagor:
#6 - 3 januari 2011 09:09
jag vet inte hur det är idag, men när jag kollade upp det för ett par år sedan,
så blev kostnaden, totalt sett, något dyrare med rostfritt, än med glas.



men...kan man få någon att svetsa ihop det för i princip noll kronor, en god vän eller så,
så kan det bli någon krona billigare.


sedan vet jag inte om jag gick på "för tjock" plåt. jag gick på 2mm, ville ha ett kar som var
55 högt, ville ha vettig tjocklek, kanske funkar det med tunnare plåt, och därmed billigare.


men.....hur man än vrider på det....sådär mycket billigare blir det nog aldrig om man skall
betala normala konsumentpriser på plåt + arbete.





.
#7 - 3 januari 2011 15:11
Vanlig plåt och en bra 2komponentslack borde vara ett rimligare alternativ, kan man som glad hobbysvetsare lätt dra ihop i källaren oxå ;)
#8 - 3 januari 2011 18:24
Plywood och epoxi/glasfiberväv är billigt annars :)

Sen så finns det egentligen inget som är "rostfritt" rost-trögt borde det heta...
#9 - 4 januari 2011 09:25
bong skrev:
Plywood och epoxi/glasfiberväv är billigt annars :)



Sen så finns det egentligen inget som är "rostfritt" rost-trögt borde det heta...


- Är inte proceduren med att få plywooden helt "vattentät" jobbig om man inte har ett helt verkstadsutrymme att kladda fritt med Epoxilim i?
#10 - 4 januari 2011 10:43
perfetto skrev:
- Är inte proceduren med att få plywooden helt "vattentät" jobbig om man inte har ett helt verkstadsutrymme att kladda fritt med Epoxilim i?



beror väl på hur stort kar man skall göra.

jag snickrade ihop ett 42 liters plywoodkar i vardagsrummet.

skall man som Bong gjorde, dvs ett kar på 2400 liter så behöver man nog lite mer plats......

sedan så täckte väl han insidan av det karet med en dammduk av nått slag...om jag minns rätt...



.
#11 - 4 januari 2011 13:23
Kensa skrev:
beror väl på hur stort kar man skall göra.



jag snickrade ihop ett 42 liters plywoodkar i vardagsrummet.



skall man som Bong gjorde, dvs ett kar på 2400 liter så behöver man nog lite mer plats......



sedan så täckte väl han insidan av det karet med en dammduk av nått slag...om jag minns rätt...







.


- Jag tänkte mer på själva tätningsproceduren. Är det bara att "måla" på Epoxyn och så är Plywooden heltät sedan, eller är det flera moment innan det är redo att användas?
#12 - 4 januari 2011 15:57
Är inte det smidigaste o därtill säkraste att bygga själva ramen i ex. vanlig plywood eller spånskivor, och klä den invändigt med vanligt fönsterglas som är billigt och helt vattentätt utan plaster och lim?
#13 - 4 januari 2011 18:41
perfetto skrev:
- Är inte proceduren med att få plywooden helt "vattentät" jobbig om man inte har ett helt verkstadsutrymme att kladda fritt med Epoxilim i?



Ska inte vara så farligt men vet som sagt inte än.

Hur stort kar har du tänkt?

Har oxå haft planer på att klä en trälåda med tunnt glas som du nämner men är lte osäker på hur det blir med trycket :P kan du inte prova först? ;)
#14 - 4 januari 2011 18:43
Kensa skrev:
beror väl på hur stort kar man skall göra.



jag snickrade ihop ett 42 liters plywoodkar i vardagsrummet.



skall man som Bong gjorde, dvs ett kar på 2400 liter så behöver man nog lite mer plats......



sedan så täckte väl han insidan av det karet med en dammduk av nått slag...om jag minns rätt...









.


1600 liter var mitt bygge på, och det var duk i det men det sprang ju läck efter 6 månader :P
#15 - 4 januari 2011 18:50
Krävs nog en hel del förstärkningar om man bygger i plåt stora plana plåt ytor blir lätt sladdriga och det behöver ju tig svetsas ihop. Klä en plywood låda med tunnnare glas kräver nog en konstruktion som är helt plan över allt. Vanligaste tjockleken på "fönsterglas" är idag 4 mm och det är rätt läbbigt att lyfta en helskiva upp på platten det blir en rätt bra säng på den. Har man kontakter i tex estland eller polen kan man komma över riktigt billigt glas.
#16 - 4 januari 2011 18:55
lillfrasse skrev:
Krävs nog en hel del förstärkningar om man bygger i plåt stora plana plåt ytor blir lätt sladdriga och det behöver ju tig svetsas ihop. Klä en plywood låda med tunnnare glas kräver nog en konstruktion som är helt plan över allt. Vanligaste tjockleken på "fönsterglas" är idag 4 mm och det är rätt läbbigt att lyfta en helskiva upp på platten det blir en rätt bra säng på den. Har man kontakter i tex estland eller polen kan man komma över riktigt billigt glas.


En 10mm cellplast skiva i lådan och sen glaset mot den så borde det teoretiskt kunna gå...
#17 - 4 januari 2011 19:05
God ide man får nog bygga ett fackverk med reglar plywood har ju en förmåga att skeva lite och speciellt formplyfa av någon anledning.
#18 - 4 januari 2011 19:08
lillfrasse skrev:
God ide man får nog bygga ett fackverk med reglar plywood har ju en förmåga att skeva lite och speciellt formplyfa av någon anledning.


Det går att böja tunnt glas en bit oxå :) Men Hoppas ju att någon annan prövar först så jag kan ta lärdom av det :D
#19 - 4 januari 2011 20:48
Kör i vilket fall som helt inte rostfritt till saltvatten, den kombinationen funkar inte.
#20 - 5 januari 2011 05:56
jag har ett 150 liters kub, 60 hög, ute i uterummet gjord av 3mm vanligt bonnajärn.

att klä den med glas, 4mm, på insidan var en god idé ända tills första vattenbytet,
trots att det var som sagt var 3mm stål, så rörde sig skiten när jag tömde ur 20%,
det bara knäckte till på ena sidan, och så var det glaset i tusen bitar,

klädde hela insidan med akryl istället................




.
#21 - 5 januari 2011 06:58
bong skrev:
1600 liter var mitt bygge på, och det var duk i det men det sprang ju läck efter 6 månader :P


- Vet du varför det började läcka? Olyckshändelse eller smygande läckage?
#22 - 5 januari 2011 07:09
Jag var o kikade på Byggmax igår kväll o det finns ju verkligen ett antal olika material att välja på. Om man tänker sig att klä insidan med vanligt fönsterglas, krävs en fast ram som inte ger efter. Det kan man väl rimligen få med kraftig spånplatta eller grov byggplaywood.
25 mm plywood kostar under 500 för en stor skiva som räcker för mig, och spånplatta ännu billigare. Plywooden kändes helstum i den grovleken, och eftersom den inte ska bli fuktig så lär väl den styvheten bestå.

Vinkelstag i aluminium kostar bara typ 150 kronor för tre meter, och kan då användas som förstärkningsstag både i runtom och över kanterna om man skulle behöva.

Tunt vanligt fönsterglas i 3-4 mm klarar väl rimligen också en mindre buktning utåt eller inåt om det skulle hända med för "mjuka" väggar i omgivande ramverk? Jag byggde ett akvarium med bara 6 mm glas som var 150 cm långt, och det buktade närmare 5 mm på mitten.

Frågan är om man skulle limma glasskivorna mot innerväggarna av plywood/spånskiva, eller om de skulle ha en friktionsmån som då ger lite utrymme för sättningar.

Och - blir det billigare att köpa 25 mm grov plywooden och klä den med epoxy utan glas invändigt?

Min EVENTUELLA tank ska i så fall vara en triangulär eller romboid sådan, som ska passa in i ett hörn i rummet. Frontrutan lär bli 150 cm, och gavlarna blir runt 110-120 cm.
#23 - 5 januari 2011 19:48
perfetto skrev:
- Vet du varför det började läcka? Olyckshändelse eller smygande läckage?


Något hände vid fogningen som gjorde att fogmassan (Tec-7) löstes upp, kan ha varit för kallt i fabriken när jag byggde. Jag har använt Tec-7 i odlingslokalen och där är det fortfarande intakt.

Angående epoxi så köpte jag hem till mitt nästa bygge nu och det gick på 3000:- så jag ger en krona litern och det tycker inte jag är så farligt :)

Hittade ett bra ställe: http://www.carbix.se/ Rekommenderas varmt.

Ett annat alternativ är plan pvc på 1,5mm att klä trälådan i, kostade ca 300:- skivan på K-rauta
#24 - 5 januari 2011 22:45
som många skriver så är det inge jätte bra ide att bygga i rostfritt.
för det första så måste någon som är jäkligt duktig på att svetsa göra jobbet, det är inte lätt att svetsa i så tunt gods å speciellt inte rostfritt. svårt att få svetsfogarna täta, sen som någon skrev så är stål i den tjockleken inte speciellt stabilt vilket gör att hela bygget blir väldigt rangligt och måste stabiliseras upp med flera stag som även dom måste svetsas dit.

så en bättre ide är nog att göra som dom flesta skriver å bygga det med hjälp av plyfa å färg å dammduk =)

lycka till.
/H
#25 - 6 januari 2011 17:55
MrH skrev:
som många skriver så är det inge jätte bra ide att bygga i rostfritt.

för det första så måste någon som är jäkligt duktig på att svetsa göra jobbet, det är inte lätt att svetsa i så tunt gods å speciellt inte rostfritt. svårt att få svetsfogarna täta, sen som någon skrev så är stål i den tjockleken inte speciellt stabilt vilket gör att hela bygget blir väldigt rangligt och måste stabiliseras upp med flera stag som även dom måste svetsas dit.



så en bättre ide är nog att göra som dom flesta skriver å bygga det med hjälp av plyfa å färg å dammduk =)



lycka till.

/H


- Är det inte bättre att klä stabil 25 mm Plywood-ram invändigt med billigt fönsterglas? På så vis slipper man svindyr Epoxylaminering, risk för buktande väggar, och risk för otäta skarvar och väggar.
#26 - 6 januari 2011 18:15
det fungerar säkert också.
poängen vara bara att iden med att svetsa ett akvarium kanske inte är den bästa.

sen finns det många sätt att bygga på.
#27 - 6 januari 2011 22:07
perfetto skrev:
- Är det inte bättre att klä stabil 25 mm Plywood-ram invändigt med billigt fönsterglas? På så vis slipper man svindyr Epoxylaminering, risk för buktande väggar, och risk för otäta skarvar och väggar.



Som sagt en 10mm cellplastskiva mellan plywood och glas så funkar det teoretiskt :) Bygg ett sånt så kommer jag in och kollar när du fyller :D
#28 - 7 januari 2011 10:58
bong skrev:
Som sagt en 10mm cellplastskiva mellan plywood och glas så funkar det teoretiskt :) Bygg ett sånt så kommer jag in och kollar när du fyller :D


- Hörrö Bong, varför en centimeter mjukt material mellan hårt o hårt? 25 mm byggplywood är väl tillräckligt stumt o hårt för att hålla formen utan att bukta? Akvariet är tänkt att ha en maxhöjd på 50-55 cm.
#29 - 7 januari 2011 15:44
perfetto skrev:
- Hörrö Bong, varför en centimeter mjukt material mellan hårt o hårt? 25 mm byggplywood är väl tillräckligt stumt o hårt för att hålla formen utan att bukta? Akvariet är tänkt att ha en maxhöjd på 50-55 cm.


Ifall man skulle ha oturen att få något emellan glas så jämnar frigoliten ut det :) sen så är det inte mjukt när det används på det viset, kollade på ett kar på 2300 liter som stod på 50mm frigolit och det hade inte tryckts ihop någonting.

Det går ju säkert utan oxå men för det lilla priset så är det en billig försiktighets åtgärd...
#30 - 21 januari 2013 19:27
hej suttit och läst igenom den här tråden och funderar bara om det är svets skarvarna som ni är rädda för med ett rf bygge? går i tankarna på att gör ett 1900*650*800 med en gavel botten och baksidan i rf. är plåtslagare så jag bockar alla sidor och svetsar bara fogen mellan gaveln och baksidan. Sen fundera jag bara på att sätta en 10mm glas som front och 8 som lös gavel.











Annons