Rostfritt akvarie

#1 - 8 april 2008 18:48
tjena!

har köpt ett beg. akvarie på 800 liter. dom som har haft det innan har haft järn/stål rör på bottnen vilket har med fört så kallade galvaniska strömmar, så det har blivit så porer.
Min fråga är hur man lättast fixar till det?
Har funderar på om man ska skära ut rutorna och svetsa om bottnen.

Kom gärna med några bra förslag..

Tack på förhand
#2 - 8 april 2008 21:21
om du ska svetsa rostfritt så blir de TIG svetsning å de tål nog att övas på innan man ger sig på en möbel. Är inte slipning ett alternativ?? eller försvinner för mycket gods då?
#3 - 9 april 2008 14:52
probelmet är ju att det inte går att slipa tätt. svetsa rostfritt går lika bra med en vanlig mig svets om du har rätt tråd!
Tig svets är heller inget problem.
#4 - 9 april 2008 14:58
Kan man inte bara limma en glasskiva på insidan över hela botten?
#5 - 9 april 2008 15:04
Har funderat på det. men frågan är om det verkligen håller i längden?
#6 - 9 april 2008 15:19
Gör man en skiva som passar så xakt som möjligt i tillräckligt tjockt glas(skulle tro 15mm)och limmar runt om och typ lägger silicon på rästen av ytan med täta strängar kan jag inte tänka mig att det skulle bli någon snedbelastning på glaset.Tunn frigolit innan sanden åker ner så kan det inte bli fel.Har själv gjort så i ett 50 år gammalt kar men då bara med 6mm glas på ett 200 kar.
#7 - 11 april 2008 19:41
Borde man inte kunna silikona fast en damm duk i bottnen?
Stödet finns ju redan där.
#8 - 12 april 2008 08:40
XaxTrance skrev:
Borde man inte kunna silikona fast en damm duk i bottnen?

Stödet finns ju redan där.

Du kanske får ta nåt annat att limma med men det går säkert, jag tänkte annars föreslå att limma dit en ny plåt på insidan bara men du ska nog kolla efter nåt annat att limma med än silikon om du kör dammduk

Annons