Svårt att vara sämre i alla fall.
Vem som helst som blir nästa president kommer till ett guld-läge: om han bara undviker att totalt skämma ut sig kommer han att bli ihågkommen som en stor president. Bara pga att Bush var så fantastiskt usel.
Man kanske inte tänker på det för Europa har avskytt Bush hela tiden, men även i USA, där det är ungefär lika accepterat att kritisera en sittande president i krigstid som det i Sverige vore att vara öppet rasistisk, kan man nu se artiklar som diskuterar om Bush är den sämste presidenten nånsin. Och då skall man veta att under 1800-talet var det några presidenter som nog närmast kan beskrivas som sinnesslöa.
Bush själv har gjort uttalanden som går ut på att historien kommer att omvärdera honom och se honom som en av de stora förnyarna, men han måste väl intala sig det för att kunna fortsätta. Personligen tror jag snarare att efter hans avgång kommer det att börja hagla avslöjanden om tidigare okända missförhållanden, och det kommer att fortsätta i åratal.
Ibland kan jag nästan börja tycka synd om honom, sen kommer jag ihåg all skit hans administration har gjort, från införande av tortyr och inspärrande på obegränsad tid utan tillgång till advokat eller att ens få veta anklagelserna, till att politisera NASA och totalt förstöra USA's miljöskyddsmyndighet EPA.
Och då kan jag istället bara beklaga att han inte kommer att ställas inför rätta, helt enkelt för att han var president och USA är lojalt mot sina presidenter, och att han kommer att ge amnesti till sina medarbetare innan han avgår.