Rost?

#1 - 7 oktober 2004 17:14
Nu är det såhär... Jag har fått ett akvarium av en klasskompis. Det var lite rost innanför täckglaset då som jag slipade bort. Sedan målade jag hela akvariumet, för det var turkost (!!??) innan....
Men nu, ser jag att rosten verkar komma tillbaka.
Hur gör man för att det inte ska bli? Hur skadligt är det om det hamnar i vattnet?
Än så länge är det inte I vattnet, det är på kanten ovanför...

Det dunstar ganska mycket vatten, och det rinner av tillbaka i akvariumet när jag vinklar på täckglaset. 26 grader i vattnet, och ca 2 cm mellan vatten och glas.
What to do?
#2 - 7 oktober 2004 21:09
Kan INGEN svara? ÄR det farligt? Vad ska man göra åt saken?
#3 - 7 oktober 2004 21:33
Om det är mycket rost som kan hamna i akvariumet skulle jag nog vara lite orolig vet dock inte exact va konsikvenserna är av detta är(troligen inte så många som provat...) Jag har ingen aning om hur det ser ut men om man skulle slipa bort allt det rostiga och (om det behövs bygga upp med något typ plastic padding eller glasfiberspackel) och sen måla över det borde det nog funka ... se bara till att det är tort och rent och inget rost kvar innan du målar över det annars kommer det spricka upp igen ... du kanske skulle vilja ta en bild av problemet och lägga ut den om du vill ha några exaktare tips på vad du ska göra ...
#4 - 7 oktober 2004 21:33
Heöt seriöst så tror inte jag det e väldans bra med rost i akvariet.....kan säkert ba skadligt för fiskarna =)
Sök lite på rost i forumet så kanske du hittar nåt bättre svar.

// Matte
#5 - 9 oktober 2004 11:58
Jag har sökt genom forumet på rost. Har dock inte hittat något svar på vad jag ska göra?
Nej, de klart det inte är bra. Jag vil inte ha det så heller.
Ska man måla över ytan med något? Så rosten ej kommer tillbaka, eller vad ska man göra?

70 pers har läst tråden, NÅGON måste ju veta!
#6 - 9 oktober 2004 12:07
Rost i akvariet ? Vad är det som skulle kunna rosta ? Har du bitar av metall som inredning eller vad ?
#7 - 9 oktober 2004 12:15
Det du kan göra är att skaffa zinkspray på macken eller på biltema (rostskydd för bilar) som du penslar på direkt på rostfläcken efter att du slipat bort rosten. Jag brukar spraya i en burk och sen pensla ut det där det behövs.

Det blir en kallgalvanisering som kommer att hålla i många år.
#8 - 10 oktober 2004 01:07
plitzken: blir inte det giftigt....? Täknte om det kunde funka med nån silikon eller vad som helst på?

Gud Bevare Tsaren: Nej, det är ett gammalt akvarium från 70-talet som sett sina bättre dagar. Det är själva "ramen" som täckglaset vilar på som är i nått metall-material, och som nu börjat rosta.
Det är inga enorma mängder... dock.
#9 - 10 oktober 2004 06:19
Om rosten sitter på ovansidan kan du väl slipa rent, måla med zinkfärgen och när den torkat med samma färg som ramen i övrigt och sitter den på undersidan kan du stryka silikon på undersidan när zinkfärgen torkat.

Annons