Rosentetra whitefin

#1 - 15 maj 2012 19:31
hejsan
Har funderingar på och köpa Rosentetra whitefin.
nån som har erfarenhet av dom fiskarna? om dom biter i fenor till exempel som vissa tetror kan göra.
#2 - 15 maj 2012 19:43
Jag har ett 20-tal vitfenade rosentetror, och jag gillar dem skarpt. De har färgat ut bra, och ryggfenorna på de flesta är numer signalröda längst ner, och vita på toppen, med en svart fläck mitt på. Kanske har de nafsat lite på scalarernas fenor då och då, men inget jag har upplevt som nå´t stort problem. Ett scalarepar som jag hade i akvariet när jag skaffade rosentetrorna verkar ha fått sina bukfenor lite naggade, medan ett annat par som jag släppt i senare verkar ha fått ha fenorna mer ifred, förmodligen för att tetrorna inte bryr sig om att nafsa fenor längre, om de nu gjorde det i början. Jag tycker om deras sätt att röra sig i karet, de brukar hålla ihop i en lös klunga, och hålla på med lite uppvisningar sinsemellan. Har funderingar på om det är en vildform, eller en avelsform.

Tror för övrigt att risken för fenbitande ökar om man har för få.
#3 - 15 maj 2012 19:55
okej men det låter ju bra att dom inte har för mycket tendens till och nagga fenor.
Tänkte skaffa ett lekpar med scalare men det kommer nog och funka bra med tetrorna då :)
tänkte att det skulle bli runt 10-15 stycken tetror så de blir ju ett hyffsat stort stim också.
#4 - 15 maj 2012 20:09
Ja, jag upplever inte att scalarerna, som är två lekpar, ett red back och ett marmorpar, är stressade över tetrornas närvaro. Tycker inte de verkar alls så farliga med fenbitande som sagt, hade nättetror för ett tag se´n, men dem bytter jag in, för jag tyckte att de var på scalarerna för mycket, men dessa verkar lugnare.
#5 - 15 maj 2012 20:18
okej men om dom inte blir stressade av dom så går det ju bra. men det kan ju vara att du har ett 20:tal av tetrorna också som gör att dom inte är på scalarerna så mycket.
okej nätetra har jag aldrig haft men nu vet jag att inte dom inte skulle passa in.
#6 - 15 maj 2012 20:28
Jag gillar annars nättetror, men de är mer stirriga, och håller sig mer i scalarernas vattennivå. Rosentetrorna håller sig lite längre ner, och stirrar inte runt så mycket.
#7 - 15 maj 2012 20:33
okej men det är roligare med fiskar som simmar runt lite och visar upp sig istället för och stå och stirra i nått hörn :)
#8 - 15 maj 2012 20:36
Min erfarenhet av nättetrorna är att de simmar runt mycket, och kan väl därför vara lite stressande för lugnare fiskar, som scalarer, medan rosentetrorna rör sig över en mindre yta, och simmar mest runt och spänner upp sig för varandra. De är rätt roliga att titta på :)
#9 - 15 maj 2012 20:43
jaha okej på så vis. blir lite jobbigt för scalarerna då om dom försöker vakta sitt område.
Jo rosentetrorna bråkar väll mycket om rangordning kan ja tänka mig. sen har jag läst att dom ska vara ganska lättodlade också så då blir de ju ännu mer imponerande på varann :)
#10 - 15 maj 2012 20:53
Vet inte om de är lättodlade, de leker kanske i sällskapskar, men det klarar sig nog inga ägg eller yngel. Nättetror har jag sett leka i sällskapskaret faktiskt.
#11 - 15 maj 2012 20:57
jo det behövs nog ett lek kar om man vill att nått ska överleva.
jaså härligt :) har faktiskt inte fått nån av mina tetror jag haft tidigare och leka fast jag har haft flera olika arter
#12 - 15 maj 2012 21:20
Tetror leker nog gärna i skymundan, bland växtsnår, och så. Men nättetrorna lekte i stim, rätt högt upp, och man såg hur de gjorde räder ner bland växterna.
#13 - 16 maj 2012 14:27
okej är väll bara för och inte bli störda av andra fiskar.
okej brukar inte tetror leka parvis annars?
#14 - 16 maj 2012 16:14
Tja, det finns nog de som gör det. Men om jag inte minns fel, så simmade nättetrorna runt som vanligt, och gjorde snabba avstickare ner mot växterna.
#15 - 16 maj 2012 16:25
okej nättetrorna gör annorlunda då :)
tack för alla svar om white fin har beställt ett stim på 15 stycken nu
#16 - 16 maj 2012 16:31
Ja, om jag minns rätt i alla fall :)
Rosentetrorna däremot kan jag tänka mig smyger iväg två och två in i snåren, eftersom de har ett lite annat simbeteende, och oftast brukar hålla sig lite längre ner, bland växterna.

Ok :) Låter bra. I "min" butik där jag köpte mina 20 har han ett ganska stort antal kvar, funderar på att utöka stimmet, eller om det räcker med de ca 20 (nå´n kan ha strukit med) jag har. Det kanske det gör, har ju även ett 20-tal marmorerade bilbukar, som håller till vid ytan.
#17 - 16 maj 2012 16:36
jo så är de nog :)

jo men köp lite till alltid snyggt med ett ännu större stim :) köp nån till bilbuk också hehe
#18 - 16 maj 2012 16:55
Hehe, ja, men vill inte att det ska se för överbefolkat ut, där går ju lite annat också.

Det jag gillar med rosentetrorna, är att de syns, utan att fara runt, de håller sig som sagt i en samlad, lös grupp mitt i akvariet, och småtjafsar med varandra.
#19 - 16 maj 2012 17:08
du får bara köpa några stycken :) kan ju hända att nån av dom ynglar av sig också

snyggt att dom står i grupp och dom borde synas bra med allt de vita dom har på fenorna
#20 - 16 maj 2012 17:44
Ja, men leker de i sällskapskaret lär nog inga ägg eller yngel överleva.

Ja, men det vita har försvunnit en del, många av mina har signalröda nederdelar på ryggfenorna, med en svart fläck i mitten, och en vit spets. Matar dem bl.a med D-50 Plus, ett näringsrikt färgfoder, som förstärker de röda färgerna :) Men de kanske hade blivit så röda även utan det.
#21 - 16 maj 2012 18:09
vita färgen kan ju försvinna lite med åldern också :)
#22 - 17 maj 2012 13:56
Ja, jag tror att när de färgar ut mer, när de blir äldre, så blir ryggfenan mer röd och svart, och att det vita minskar. Så verkar det vara med många av mina i alla fall.
#23 - 17 maj 2012 16:49
så är de nog :)
#24 - 23 maj 2012 12:37
Japp :) Fått dem än?
#25 - 23 maj 2012 15:33
japp jag fick hem dom igår :) dom var riktigt fina och hänger ihop i ett enda stort stim :)
Kunde inte låta bli och fylla på med några sterbai pansarmal också :P
#26 - 23 maj 2012 16:47
Ok, låter bra :) Gillar mina skarpt, nu när de har färgat ut på allvar. Ja, sterbai är fina, har ett 20-tal i ett annat kar. Men de ska vara lite giftiga, vad jag har hört.
#27 - 23 maj 2012 17:31
ska bli kul å se hur mina ser ut sen när dom har färgat ut riktigt också :)
jo sterbai är fina har 11 stycken nu :) har också hört att dom ska vara giftiga men inget jag märkt fast jag haft vissa fiskar som mobbat dom en del :S men dom har jag inte kvar nu.. så nu håller jag på och mata upp sterbaierna lite :)
#28 - 23 maj 2012 17:54
En paletthona dog nyligen under yngelvården, hon fick en böld på sidan, och så blev hon bara svagare och svagare, tills hon dog, jag misstänker att hon skulle jaga bort en sterbai, och fick ett stick. Se´n fick hanen klara yngelvården själv.

Det jag tycker är roligt med rosentetrorna är att de håller sig lite i en grupp även efter att man haft dem ett tag, och de verkar mest ägna sig åt varandra, och inte störa de andra fiskarna nå´t särskilt.
#29 - 23 maj 2012 17:59
okej oj då :S kan ju hända att hon har stuckit sig på nån fena då..

okej låter ju bra. mina rosentetror är ju inne på andra dagen i karet ändå. men dom beter sig så redan nu.. nästan alla på samma ställe och spärrar upp fenorna mot varan och små bråkar lite
#30 - 23 maj 2012 18:20
Ja, de har ju tydligen gift i den första, röda fenstrålen i bröstfenan. Jag vet ju inte, men jag misstänker att det var därför hon dog.

Ok :) Ja, jag tycker att de är lite roliga att titta på när de spänner upp sig.
#31 - 23 maj 2012 18:25
jo har hört lika att giftet ska sitta där. ja det är ju svårt och veta om de just skulle vara de

hehe jo dom åker ju och spärrar upp fenorna mot varann nästan hela tiden tycker jag :P
#32 - 23 maj 2012 18:40
Ja, men det går ändå ganska lugnt till när de tramsar runt :)
#33 - 23 maj 2012 18:49
jadå de verkar de göra :) mina åker 1 cm ifrån varann ungefär å spärrar upp fenorna så dom rör inte ens varann
#34 - 23 maj 2012 23:37
Ja, de är som sagt ett fint blickfång, tycker jag :) Tror att du kommer att hålla med, se´n när du har haft dem ett tag, och de börjar färga ut. Ge dem gärna dämpad belysning, och har du rötter som färgar vattnet lite, och sänker pH, så är det nog ännu bättre.
#35 - 24 maj 2012 09:14
jo får se med tiden :) jo jag har lite rötter och kör med torv i filtret nu också så :)
#36 - 24 maj 2012 23:12
Ok :) Jag har lagt i en del eklöv, så det gör nog också vattnet som de vill ha det.
#37 - 25 maj 2012 17:00
okej funkar de bra med eklöv sänker de ph:n nått? :)
torven tänkte jag sluta med blir lite för gult för min smak.. ska köra med ph buffer istället :)
#38 - 25 maj 2012 23:31
Ja, jag tror de gör det, att de utsöndrar humusämnen.
#39 - 12 juni 2012 19:11
Hur går det med vitfenorna? :) Har de färgat ut nå´t? Jag satt nyss och tittade på mina, och slogs igen av vilka perfekta tetror de är. De håller sig i en klunga mitt i akvariet, och stör med andra ord inte ordningen, samtidigt som de inte är skygga alls. Och så är ju så snygga, med sin rosenröda kropp, vit/svart/röda ryggfena, mörkare röda stjärtfena, och även en vit spets i framkanten på analfenan, som särskilt på hanarna är förlängd. Väldigt vackert blickfång.
#40 - 12 juni 2012 19:29
jodå de går bra med dom :) jodå dom har fått mer färg nu faktiskt men ryggfenan på många av dom har börjat blivit lite orange :P
mina går faktiskt inte i grupp dom är lite överallt i akvariet :) men de brukar vara små bråk mellan hannarna ibland
#41 - 12 juni 2012 19:37
Ok, det kanske kan bero lite på inredningen att de inte går i grupp? Jag har ett öppet område i mitten av karet, med en stor svärdsplanta på varje sida om "gläntan" och en stor, hög rot vid varje kortsida. De står allt som oftast mer eller mindre samlade i "gläntan" där de simmar runt och visar upp sig, men en och annan ger sig då och då iväg en sväng.

Men du är nöjd med dem då? :)
#42 - 12 juni 2012 20:06
jo inredningen kan de säkert ha och göra med.. ska lägga ut lite bilder på karet så fort ja får mitt goldmember medlemskap så får du se hur de ser ut :)
jo är riktigt nöjd med dom :D
#43 - 12 juni 2012 20:09
Ok, jag kan lägga upp en bild på mitt, om det är ok :) Har lagt upp den bilden i en annan tråd, men kan ju lägga upp den här också. Den är kanske inte så bra, men klicka på den så ser du lite hur det ser ut i alla fall.
#44 - 12 juni 2012 20:26
ja de gör nog inge om du lägger upp bilden här. de var skitsnyggt! :D vart ju riktigt amazon biotop de där med löven och så :)
#45 - 12 juni 2012 20:34
Hehe tack :) Men helt Amazonas är det ju inte, till höger i karet ser du t.ex nå´t som aldrig skulle förekomma i Amazonas, flaggciklider som leker på en Anubias, som är från Afrika. Och även lotusen är från Afrika. Och Javaormbunken är från Asien. Men vad det gäller fiskarna så är alla från Sydamerika :)
#46 - 12 juni 2012 20:42
varsegod :) okej men nästan då :) själv så har jag inge koll på va växterna kommer i från faktiskt :P kollar bara lite hur dom vill ha de
#47 - 12 juni 2012 20:46
Nej, jag har väl inte heller så stor koll på växterna, är mer intresserad av fiskarna :) Men kul om växterna tar sig så klart.
#48 - 12 juni 2012 20:48
lika här :) vart ett lekpar av jättegrenmal inköpta iförrgår :) får se om de blir nå ägg för han började imponera på henne redan igår :P
#49 - 12 juni 2012 20:55
Ok, grenmalar är fina :) Jag har fått några lekar, och några överlevande yngel av L183. Har en Apistogramma viejita II-hona (köpt som det i alla fall) som går med yngel nu.
#50 - 12 juni 2012 20:59
jo de är dom ju.. första gången jag har sånna :) jaha okej dom grenmalar jag köpte nu hade precis lekt i akvariet i butiken..
okej härligt hoppas de överlever en del yngel då om du inte har dom i ett eget kar då förstås :)
dom mesta av mina andra fiskar är inte riktigt könsmogna än men hoppas på och få ägg på scalarerna och nyckelhålen så fort dom har bildat par :)
#51 - 13 juni 2012 11:34
Ja, i "min" butik har jag för mig att han också fick yngel av grenmalar för ett tag se´n. Apistogrammorna går i ett 54-liters ihop med några risfiskar. Malarna lekte i karet på bilden, i alla fall nå´n är kvar där i, och några flyttade jag till ett 112-liters, de har vuxit en del nu. Red backparet man kan skymta på bilden har lekt ett antal gånger. Nyckelhålet är en av mina favoritciklider :) För att återgå till tetrorna, så är ju rosentetrorna bra på det sättet att de lätt går att ha med t.ex scalarer och flaggciklider, utan att riskera att bli mat.
#52 - 13 juni 2012 16:32
jaha okej kul men va ja hört så ska de vara svårt och få ynglen och överleva :S
hoppas på och få yngel på mina blue diamond jag :) och nyckelhålen är mina favorit ciklider också hur snälla som hellst är dom och handtama hehe

jo precis rosentetrorna är ju ganska hög i kroppen så dom ska ju klara sig :)
#53 - 13 juni 2012 18:50
Ja, min erfarenhet av nyckelhål är att de är ganska framåt, och gärna simmar runt visar sig lite dominanta. Om inte sällskapet är för tufft förstås :p

Ja, rosentetrorna har som sagt ett rätt rogivande beteende, det är mysigt att titta på dem, de flänger inte omkring, som en del andra arter.
#54 - 13 juni 2012 19:09
okej hade ett par för 10 år sen sist och dom var inte alls lika modiga som dom jag har nu :)

jovisst får hoppas dom lägger lite ägg :)
#55 - 13 juni 2012 19:27
Jag hade ett nyckelhålspar som slogs med Geophagus brasiliensishane, tills han blev lite för stor för dem.

Ja, rosentetrorna kan nog lägga ägg i sällskapskaret, men de lär ju bli uppätna.
#56 - 13 juni 2012 19:31
okej de var en tuff nyckelhålsciklid :P

jo om man inte lyckas fånga upp lite ägg och flytta över till ett annat kar då
#57 - 13 juni 2012 19:33
Ja, rent allmänt tycker jag de är rätt tuffa.

Det bästa sättet att odla tetror är vad jag förstår att sätta dem i ett särskilt lekakvarium, och se´n vara snabb att ta bort fiskarna.
#58 - 13 juni 2012 19:38
okej inget jag märkt faktiskt :)

okej jo har hört nått liknande jah också men är nog inget jag kommer göra iallafall :)
#59 - 13 juni 2012 19:44
Tja, inte så att de skadar andra fiskar, men är de i lektagen, och är det dominerande ciklidparet i karet, så simmar de runt och visar att de finns, så att säga.

Nja, inte jag heller, inte nu i alla fall :) Har inte plats med nå´t lekpar för tetror just nu.
#60 - 13 juni 2012 19:54
okej men de kommer väll jag få se då om jag får nått par på mina 6 stycken jag har :) dom kommer och bli de dominanta då också.

okej :) har plats för ett till kar jag men vill inte ha nått mer en det jag har =)
#61 - 13 juni 2012 19:56
Tja, det beror ju på vad du har tillsammans med dem, om de blir dominanta :)

Hehe, tja, det kommer nog det också ;)
#62 - 13 juni 2012 19:59
hmm jag har ju scalarerna också såklart de är ju också ciklider hehe :P

nä tror inte de blir så.. vill bara ha ett kar och fokusera på jag :)
#63 - 13 juni 2012 20:11
Hehe ja. Jag har väl haft nyckelhål med lite av varje i ciklidväg, scalarer, blåciklider, och så.

Tja, men se´n vill man ju har mer fiskar, och större kar :)
#64 - 13 juni 2012 20:30
okej :)

bara å byta de gamla mot ett större de :D
#65 - 13 juni 2012 20:31
Hehe, jag har fem kar igång nu.
#66 - 13 juni 2012 20:49
hehe ja de var en del de :D
#67 - 13 juni 2012 20:50
Hehe, ja, men det finns nog de som har fler :)
#68 - 13 juni 2012 21:05
jadå de gör de nog.. dom som har eget hus har ju plats för många :)

Annons