Som rubriken lyder har alltså min rödzebra hane bara på några dagar blivit näst intill rosa från att ha varit mkt skarpt orange, honorna har fortfarande samma fina färg. kan det vara så att han mår dåligt? eller rent av att han är på lekhumör (tyckte han stod och darrade lite) har läst någonstans att dom ibland kan släppa färgen vid lek för att visa sig underlägsen för honorna, någon som vet om det stämmer? han verkar för övrigt aktiv och frisk (det verkar som han håller sitt revir som han vaktar noga eller bara drar sig tillbaka till)
Vår dominanta Rödzebra hane har också en mycket ljusare ton än de andra men jag vet inte om jag skulle kalla den rosa... Hur som helst så blev han så efter att han tagit plats som dominant så det kanske kan ha något med det att göra.
Rödzebra-hannar blir rosa när de blir den dominanta hanen i akvariet. Det är helt normalt. Han kommer säkert att börja gräva lekhålor snart. Min har sin under kalkstenarna.
Bara tänk..en vitrosa riddare, som bor i ett vitt slott...man kan förstå att han har framgång hos damerna ;)
Det var ju skönt att höra, det kan nog stämma mycket väl att han är mest dominant i karet, han är dessutom störst. och precis som du säger Jens, han håller hårt sitt revir just under de vita kalkstenarna.
Min stora Zebra var också mer rosa den var den dominanta av dem alla men det var den innan jag köpte den också,så den blev inte sån i mitt kar utan det hade den fått innan i ett annat kar så den kan ta med sig färgen fast den byter miljö.