Rosa bussar och charter

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 18 december 2008 10:05
Vi fick igår ett första mail från vår dotter som just nu reser med dom Rosa Bussarna i Afrika. Hon är just nu i Zambia, men har varit några dagar vid Victoriafallen och sett det mäktiga vattenfallet från Zimbabwe-sidan och bott i en "spökstad" i Zimbabwe.
Sedan går den 5 veckor långa resan upp genom Malawi (längs Malawisjön) till Tanzania (även Zanzibar) och avslutas i Kenya.
Tänk vilken enorm upplevelse - skall bli kul att kolla på korten när hon kommer hem.

Själv är man så här på gamla dar jättenöjd med en charterresa till Gran Canaria i januari. Innan jag fyllde 50 betraktade jag charter som något som bara gamlingar åkte på (och en sådan är jag ju nu:p) och fixade istället själv ihop egna resor.
Idag är faktiskt charter rätt bekvämt - även om jag aldrig kommer att åka på någon "all inclusive" resa, eftersom en stor del av nöjet med resan ju är att "botanisera" i det lokala restaurangutbudet:D
#2 - 18 december 2008 12:17
till afrika lär man nog aldrig komma nej man får vara glad om man klarar att åka inom europa nu :).Visst är det härligt att upptäcka nya smaker för magen :)
#3 - 18 december 2008 13:24
Jag som inte ens åker charter......suck!
Lever på minnena av de udda platser jag varit på som ung.
Heja Dotra, som åker till Afrika, Rosa Bussarna är kanon, hon kommer ha minnen för livet.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 december 2008 13:32
Lever på minnena av de udda platser jag varit på som ung.

Ja snart får man vara glad för att man ens har minnena kvar;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 december 2008 15:40
Jag såg att Solresor (som vår resa är bokad med) nu har börjat ställa in en del resor till bl.a. Thailand och Gran Canaria pga för få bokningar http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4028949.ab
Än så länge är i alla fall inte vår resa inställd - då [:-20] blir jag riktigt [:-20] förbannad
#6 - 18 december 2008 16:39
Tråkigt att få resan inställd av en sån orsak, men de ger i alla fall en ombokningsrabatt på 400:- ;).
Vi bokade en treveckorsresa till Thailand häromveckan, när jag såg artikeln kollade jag snabbt bokningsbekräftelsen och det var Apollo (genom Ticket) :).
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 december 2008 18:16
400 spänn vid ombokning med ett bolag som man aldrig mer vill resa med är knappast någon vidare kompensation[:(!]

Thailand är väl inte helt fel, men för mig lite för varmt, för långt att flyga och lite för dyrt att klimatkompensera så föredrar trots allt resor typ kanarieöarna under denna tid på året
#8 - 18 december 2008 18:22
Jag är glad om jag kommer till Skottland och får åka whisky leden och fota naturen. Det är min drömresa. :) Kul att din dotter är iväg på ett sådant äventyr!!! Minnen för livet! Hoppas din resa inte blir ombokad eller att det strular till sig överhuvud taget! Jag menar, hur kul är det att krångla med ev. jobb osv. för att få komma iväg på en resa!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 december 2008 18:29
Skottland är ett jättetrevligt land - men det känns inte som helt rätt årstid just nu:p
#10 - 18 december 2008 18:34
Hahaha! Nä, det är sant. :D
#11 - 18 december 2008 18:45
För ca 10 år sen åkte jag med min familj till Scottland. Pappa fyllde 60 och jag hälften av det, så då bjöd han på hela familjen på resan. Vi bodde på B&B, helt suveränt, och vi åkte i maj, det visade sig vara en väldans bra tid att åka. Det var precis före det att den riktiga turistinvasionen började, då det kan bli milslånga köer på de smala krokiga vägarna i The Highlands. Och vi var relativt ensamma på destillerierna som vi besökte, vilket gjorde att vi fick mera personliga guidningar, vilket var kanonmysigt ju. Scottland är vackert då man åker längs the Whiskytrail och Locharna.
Kan jag varmt rekomendera.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 december 2008 19:24
Egentligen gillar jag inte whiskey något vidare (den får frugan ta hand om) - men ölen är god:D

Apropå whiskey så hände en rätt kul grej i samband med resan vi gjorde till Planted Aquarium i Hannover, Tyskland. För att jag hade fixat ihop resan så köpte mina reskompisar en fin och mycket ovanlig flaska whiskey till mig som tack.
Samtidigt som vi var i Tyskland så var frugan med en kompis ute på några småöar utanför Skottland. De hade tänkt besöka ett mycket litet whiskeybränneri som låg i en liten gudsförgäten håla, men just den dagen de hade letat sig dit hade de stängt så det blev ingen whiskey.
När jag kom hem så gav jag henne whiskeyflaskan jag hade fått och ni kan säkert räkna just varifrån den kom - ibland är världen liten
#13 - 20 december 2008 14:12
Jag har varit i ullared en gång...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 20 december 2008 14:53
Jag har varit i ullared en gång...

Till så exotiska ställen går inte ens dom Rosa Bussarna:D
Själv har jag aldrig ens varit i Ullared[:o]
#15 - 20 december 2008 15:59
Inte jag heller har besökt det exotiska Ullared trots min mycket prismedvetna lilla hustru. När vi flyttade från Uppsala en gång i tiden hit ner till Götaland (visserligen var först Borås då på tapeten) var det det många på avdelningen i Uppsala som befarade att hon skulle shoppa ihjäl sej i Ullared.
#16 - 20 december 2008 20:20
Hade med Leon vår inneboende från Shanghai till Gekås Han sa Fy vad dyrt allt är här
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 december 2008 20:34
Hade med Leon vår inneboende från Shanghai till Gekås Han sa Fy vad dyrt allt är här

Tro sjutton att det blir dyrt om man räknar in resekostanden från Shanghai;)
#18 - 21 december 2008 07:32
Jag brukade ibland räkna om till PHP (Filippinska pesos) men slutade med det då man oftast blev deprimerad. Visst, det är dyrt här. Och resekostnaden för t ex T-shirten borde inte vara lika dyr som för Leon.
;)

Annons