Rosa bumull runt döda fiskar? BILDER

#1 - 14 oktober 2007 11:22
Hej jag har fått problem i mitt akvarium. Problemet kom i samband med att jag köpte 4 nya fiskar.. :confused:

Bild på död fisk

Likande på pumpen

#2 - 14 oktober 2007 11:35
Lite svårt att se, men det ser ut som vanlig svamp som kommer om det är mat eller död fisk som inte blivit upplockad i tid.
#3 - 14 oktober 2007 11:37
okej tack.. alla fiska i akvariet är väldigt slöa och lite grå aktiga.. vad gör jag åt det då? fisken på bilden hittade jag imorse när lampan tändes och den låg inte där igår.. mvh nicklas
#4 - 14 oktober 2007 11:41
Hur länge har karet varit igång?
Hur stort och hur mycket filtrering från pumpar?
Vattenbyte?
Vad är det för fisk?
Temperatur?
Skriv så mycket du kan om karet och dess invånare och när problemen började så ska du förhoppningsvis få hjälp.
#5 - 14 oktober 2007 11:44
Och ta en kik här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123 om det kan vara någon av sjukdomarna som passar in. Nu är det inte säkert att de är sjuka, men för säkerhets skull....
#6 - 14 oktober 2007 11:48
Hur länge har karet varit igång?
har haft de igång i ca 3 veckor men växter, stenar, och rötter kommer från ett annat akvarium som inte har haft problem med sjukdommar..

Hur stort och hur mycket filtrering från pumpar?
de är på 250l pumpen ska klara upp till 300l

Vattenbyte?
Har inte gjort nått vattenbyte än..

Vad är det för fisk?
Jag har /hadde bara cyclider.

Temperatur?
24-25 grader

Fiskarna som inköptes när problemen började var påfågel cyclider. jag hadde även en mal och den är den ända som inte blev slö innan jag hittade den död..

de va väll allt jag kan komma på.. akvariet stod igång utan fisk i 1 vecka innan dom fick flytta in...
#7 - 14 oktober 2007 11:50
ansjo skrev:
Och ta en kik här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123 om det kan vara någon av sjukdomarna som passar in. Nu är det inte säkert att de är sjuka, men för säkerhets skull....

Har redan varit där och kikat och hittade ingenting som jag tyckte passade in.. mvh nicklas
#8 - 14 oktober 2007 11:52
MKT dåliga bilder...

men jag gissar på att det kan varar möglig mat....
#9 - 14 oktober 2007 11:56
#10 - 14 oktober 2007 11:57
Jadu, dessa ciklider är inte min starka sida precis, men det finns ändå en del du kan göra. Vad jag tror har hänt är nitrit i karet. Du har startat upp ganska fort med mycket fisk och då kan de goda bakterierna inte ta hand om allt skräp som blir i karet.
Pumpen klarar 300 liter säger du, men vad är det för flöde på den? Den kan vara i minsta laget för karet och till slut blir det syrebrist, och det i kombination med nitrit är ingen höjdare.
Att karet stod tomt en vecka gör heller ingen nytta då karet inte kommer "igång" innan du släpper i någon fisk som lämnar skit ifrån sig. Till nästa gång du startar ett kar är det en fördel att försöka ha en väl ingången pump som hjälp i början, eller om du kan krama ut skiten från ett filter i vattnet.

Vad du bör göra nu är ett delvattenbyte på 25%, skaffa ett nitrittest, helst inga stickor utan ett dropptest som är noggrannare och detta så snart som möjligt, helst igår;)!
#11 - 14 oktober 2007 11:58
MKT dåliga bilder...

men jag gissar på att det kan varar möglig mat....

Okej men är de bara att göra rent de då eller?? jag har redan gjort de en gång men de kommer tillbaka. fiskarna har inte fått mat på 2 dagar nu mistänkte att de va nått med maten.. mvh nicklas
#12 - 14 oktober 2007 12:00
ansjo skrev:
Jadu, dessa ciklider är inte min starka sida precis, men det finns ändå en del du kan göra. Vad jag tror har hänt är nitrit i karet. Du har startat upp ganska fort med mycket fisk och då kan de goda bakterierna inte ta hand om allt skräp som blir i karet.

Pumpen klarar 300 liter säger du, men vad är det för flöde på den? Den kan vara i minsta laget för karet och till slut blir det syrebrist, och det i kombination med nitrit är ingen höjdare.

Att karet stod tomt en vecka gör heller ingen nytta då karet inte kommer "igång" innan du släpper i någon fisk som lämnar skit ifrån sig. Till nästa gång du startar ett kar är det en fördel att försöka ha en väl ingången pump som hjälp i början, eller om du kan krama ut skiten från ett filter i vattnet.

Vad du bör göra nu är ett delvattenbyte på 25%, skaffa ett nitrittest, helst inga stickor utan ett dropptest som är noggrannare och detta så snart som möjligt, helst igår;)!

tack tack. jag sticker iväg och köper ett test idag och gör ett vatten byte.. ska jag städa ur akvariet också??

Mvh Nicklas
#13 - 14 oktober 2007 12:06
Nej, inte mer än du suger bort gammal mat och annat (död fisk;))som bara ligger och skräpar. Ta ett test och kolla vad det blir så får du utgå därifrån.
Risken finn även som sagt att du har för dålig kapacitet på pumpen, vad pumpar den per timma och vad är det för typ av filter?
#14 - 14 oktober 2007 12:07
Nej städa INTE akvariet. Ta bara bort ev. rutten mat (och ruttna fiskar) som ligger och förstör vattenkvaliteten, gör vattenbyte, mata lite mindre i en vecka eller två. Jo, och lös gärna upp en matsked salt i en av hinkarna när du byter vatten, det minskar giftverkan hos nitrit.
#15 - 14 oktober 2007 12:25
ansjo skrev:
Nej, inte mer än du suger bort gammal mat och annat (död fisk;))som bara ligger och skräpar. Ta ett test och kolla vad det blir så får du utgå därifrån.

Risken finn även som sagt att du har för dålig kapacitet på pumpen, vad pumpar den per timma och vad är det för typ av filter?

Okej tack. jag vet uítne vad de är för effect på pumpen men de kommer från ett lika stort akvarium..
#16 - 14 oktober 2007 12:26
Azur skrev:
Nej städa INTE akvariet. Ta bara bort ev. rutten mat (och ruttna fiskar) som ligger och förstör vattenkvaliteten, gör vattenbyte, mata lite mindre i en vecka eller två. Jo, och lös gärna upp en matsked salt i en av hinkarna när du byter vatten, det minskar giftverkan hos nitrit.

Vanligt matsalt eller ska de vara nått specielt.
#17 - 14 oktober 2007 13:16
zyrix skrev:

Jodfri salt. Det finns snälla bakterier att köpa och hälla i när karet är nystartat och alltså saknar de bakterier som omvandlar nitrit till nitrat.. Nitrat är ofarligt om man inte får jättehöga värden när karet har varit igång ett tag och blivit skitigt och man har bytt för lite vatten.. Nitrit kommer från bajs och döda växtdelar...;)

Om fisken får som bomullstussar eller vita större fläckar så kan det vara svamp, om man vill slippa medicinera hela karet så kan man göra ett medicinbad, plocka ut den sjuka fisken och hälla i dubbel dos medicin och ha firren där en halvtimme... Man ska rent av kunna plocka upp fisken, hålla den i handen eller i en liten skål, så den ligger på sidan och badda med medicinen direkt på svampen men det har jag inte prövat själv :D :D

Svamp får de av obalans i vattenvärdena och det kan vara lite smittsamt men inte så farligt..
Fisken mår bra av varierad kost nu när de inte har så bra vatten, gärna fryst levandefoder..

Lycka till, lär ta ett tag innan du får ordning på nitriten, håll ut och deppa inte ihop... Fler fiskar kan komma att dö innan du får ordning på vattenvärdena..
#18 - 14 oktober 2007 17:11
hej hej. jag köpte ett nitrit test. och de visar att nitrit halten 0ppm. så de är nog inte felet eller har jag fel??? jag har börjat se levande fiskar med de här "vita skägget" på sig nu också.
#19 - 14 oktober 2007 17:24
zyrix skrev:
hej hej. jag köpte ett nitrit test. och de visar att nitrit halten 0ppm. så de är nog inte felet eller har jag fel??? jag har börjat se levande fiskar med de här "vita skägget" på sig nu också.

Om jag var du skulle jag medicinera hela karet med Fungural nu... Ta med lite vatten till zooaffären och be dem kolla de andra värdena så du kanske kan få någon ledtråd till varför fiskarna inte mår bra...

Tänk på varierad kost också det stärker fisken, speciellt frysmat som sagt... ;)
#20 - 14 oktober 2007 17:57
zyrix skrev:
Vanligt salt, med eller utan jod spelar ingen som helst roll.
#21 - 14 oktober 2007 19:16
Azur skrev:
Vanligt salt, med eller utan jod spelar ingen som helst roll.

Nähä.. Jag har läst här på Zoopet att det skulle vara jodfri salt?! Ja, ja, man läser så mycket tokigt... Jag använder inte salt själv eftersom jag har räkor.. Det finns ju extoconsalt också på zooaffärerna.. Är inte den bättre till fiskar eller är det precis samma sak?? :)
#22 - 15 oktober 2007 15:38
Katharina skrev:
Om jag var du skulle jag medicinera hela karet med Fungural nu... Ta med lite vatten till zooaffären och be dem kolla de andra värdena så du kanske kan få någon ledtråd till varför fiskarna inte mår bra...

Tänk på varierad kost också det stärker fisken, speciellt frysmat som sagt... ;)

fungural?
#23 - 18 oktober 2007 11:59
hej och tack för hjälpen jag bytte vatten och löste upp en matsked salt i en hink vatten. och nu mår fiskarna som är kvar till synes bra igen. har docj bara 2 påfågel ciclider kvar. M.V.H. Nicklas
#24 - 18 oktober 2007 12:02
Katharina skrev:
Nähä.. Jag har läst här på Zoopet att det skulle vara jodfri salt?!

Ja, det är en urgammal akvariemyt som beror på att man blandat ihop JODID med JOD.
Det finns ju extoconsalt också på zooaffärerna.. Är inte den bättre till fiskar eller är det precis samma sak?? :)
Ektozon är 99% vanligt salt plus 1% av salter som i vatten löser upp sig och bildar peroxid. Peroxid är bakteriedödande, men om den procenten har nån större betydelse eller inte vet jag inte; jag har inte räknat på halter.

Annons