Bild på död fisk

Likande på pumpen
ansjo skrev:Och ta en kik här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123 om det kan vara någon av sjukdomarna som passar in. Nu är det inte säkert att de är sjuka, men för säkerhets skull....
MagicFingers skrev:MKT dåliga bilder...
men jag gissar på att det kan varar möglig mat....
ansjo skrev:Jadu, dessa ciklider är inte min starka sida precis, men det finns ändå en del du kan göra. Vad jag tror har hänt är nitrit i karet. Du har startat upp ganska fort med mycket fisk och då kan de goda bakterierna inte ta hand om allt skräp som blir i karet.
Pumpen klarar 300 liter säger du, men vad är det för flöde på den? Den kan vara i minsta laget för karet och till slut blir det syrebrist, och det i kombination med nitrit är ingen höjdare.
Att karet stod tomt en vecka gör heller ingen nytta då karet inte kommer "igång" innan du släpper i någon fisk som lämnar skit ifrån sig. Till nästa gång du startar ett kar är det en fördel att försöka ha en väl ingången pump som hjälp i början, eller om du kan krama ut skiten från ett filter i vattnet.
Vad du bör göra nu är ett delvattenbyte på 25%, skaffa ett nitrittest, helst inga stickor utan ett dropptest som är noggrannare och detta så snart som möjligt, helst igår;)!
ansjo skrev:Nej, inte mer än du suger bort gammal mat och annat (död fisk;))som bara ligger och skräpar. Ta ett test och kolla vad det blir så får du utgå därifrån.
Risken finn även som sagt att du har för dålig kapacitet på pumpen, vad pumpar den per timma och vad är det för typ av filter?
Azur skrev:Nej städa INTE akvariet. Ta bara bort ev. rutten mat (och ruttna fiskar) som ligger och förstör vattenkvaliteten, gör vattenbyte, mata lite mindre i en vecka eller två. Jo, och lös gärna upp en matsked salt i en av hinkarna när du byter vatten, det minskar giftverkan hos nitrit.
zyrix skrev:Vanligt matsalt eller ska de vara nått specielt.
zyrix skrev:hej hej. jag köpte ett nitrit test. och de visar att nitrit halten 0ppm. så de är nog inte felet eller har jag fel??? jag har börjat se levande fiskar med de här "vita skägget" på sig nu också.
Azur skrev:Vanligt salt, med eller utan jod spelar ingen som helst roll.
Katharina skrev:Om jag var du skulle jag medicinera hela karet med Fungural nu... Ta med lite vatten till zooaffären och be dem kolla de andra värdena så du kanske kan få någon ledtråd till varför fiskarna inte mår bra...
Tänk på varierad kost också det stärker fisken, speciellt frysmat som sagt... ;)
Katharina skrev:Nähä.. Jag har läst här på Zoopet att det skulle vara jodfri salt?!
Ektozon är 99% vanligt salt plus 1% av salter som i vatten löser upp sig och bildar peroxid. Peroxid är bakteriedödande, men om den procenten har nån större betydelse eller inte vet jag inte; jag har inte räknat på halter.Det finns ju extoconsalt också på zooaffärerna.. Är inte den bättre till fiskar eller är det precis samma sak?? :)