Rörigt med alla vattenvärden - hjälp!

#1 - 14 juli 2004 13:23
Har försökt att läsa mig till det mesta på siten här, men det vore treligt och få lite tips av er RÄVAR, då mina hyresgäster flyttar in på lördag!
Jag köpte Nutrafin´s tester för pH resp. KH/GH ( som jag tyckte var mycket lätta att läsa av och använda).

Mitt ph ligger på +7,5, och GH = mellan 61-100 samt KH> 80mg/l

Det jag har gjort är att jag försökt höja mitt KH-värde!

Stämmer detta???????

Sen blir man lite mörkrädd när man läser om alla "problem" som folk verkar ha med sina kar, ÄR det så förbaskat svårt, eller är det så att om man gör regelbundena vattenbyten så ungår man problemet med vattnet??

Vore väldigt tacksam för snabba svar, då man inte har sådär mycket tid på sig!

Stefan
#2 - 14 juli 2004 13:37
Vad är frågan?

Ditt kh är 4,5 i dkh och det är bra för dom flesta fiskar. Om du skall ha fiskar från dom afrikanska sjöarna så behöver du nog höja lite. Vore lättare om du berättade vad du skall ha för fisk.

Akvaristik kan var svårt eller lätt, det är bara att välja själv vad man vill ha och hur mycket jobb man vill lägga ner.

MVH
Magnus
#3 - 14 juli 2004 13:41
*S*...ursäkta om jag vart rörig!!!
Är det rätt uppfattat av mig att jag ska höja mitt KH-värde?
Är dom andra värden som dom ska för ett Malawikar?
Räcker det med att byta ut vatten för att slippa "allt gift" som kommer att komma med att jag släpper i fisken???

Mvh Deathdealer!
#4 - 14 juli 2004 13:46
För malawisar så kan du ösa i bikarbonat för att buffra vattnet, det är rätt uppfattat.

Vilka andra värden? Du ger ph och kh, båda kommer att förändras med bikarbonat. Gh är totalt orelevant om du inte sysslar med avancerad växtakvaristik.

Byta vatten räcker aldrig för att slippa nitrit i vattnet (om det är vad du menar med gift). För att oskadliggöra amonium/amoniak som är giftigt behöver man ett biologiskt filter som bryter ner det i två steg. Det första steget är från amonium/amoniak till nitri, det andra från nitrit till nitrat. Nitratet är nästan ofarligt men göder algerna, du byter vatten för att bli av med nitrat.
MVH
Magnus
#5 - 14 juli 2004 13:51
tack Tropfrog!
Klarnar lite måste jag säga, så när som på en liten *S* detalj...
Biologiskt filter.....har ett Fluval 204 till ett 200l kar, fyllt med det som följde med vid köpet dvs kol i botten och keram-makaroner i kammare 2 (stora kammaren med filterpatron). Hänger med på att det måste till fisk så att det bio/kem processen startar.....är det detta du menar...att bakterie-kulturen i karen måste i gång????

Mvh Deathdealer
#6 - 14 juli 2004 14:14
Det är bakteriekulturen i filtret som bryter ner de farliga ämnena till relativt ofarligt nitrat, rätt uppfattat.

Jag har aldrig förstått vitsen med kolfilter, det fungerar bara i ett par dagar sen släpper det allt skiten det har samlat på sig på en gång. Släng ut kolen och sätt i ytterligare något biologiskt material.
MVH
Magnus

Annons