Rör från Juwel-pump

#1 - 15 januari 2007 01:41
Vi har en standard Juwel-pump/filter. Med i paketet följde två ... vad de nu kallas... rör... som ska fästas på pumpen. Där vattnet pumpas ut alltså. Bägge är böjda, och fram tills idag har vi bara använt en av dem och den har varit riktad uppåt vattenytan. Detta har gett viss rörelse vid ytan och vi har fått för oss att detta är bra, kanske för att öka syretillförseln till vattnet.

Men så såg jag en bild där bägge dessa rör satt på, och vinklade så att den sista pekar rakt ut från pumpen, vilket är någon decimeter nedanför vattenytan. Jag satte det så idag och nu syns det ingen rörelse alls i ytan. Man kan se på de stora växterna i bakkant att vattnet rör sig, någon decimeter under ytan, men inget annat.

Vilket är bäst egentligen? Och behöver man ha bägge rören monterade, tycker det ser lite överdrivet ut? Snyggare med ett...
#2 - 15 januari 2007 08:05
Du kan ha dem monterade som du tycker är bäst. Att det är två med, är nog för att du ska ha möjlighet att rikta utblåset som du själv vill ha det.
#3 - 15 januari 2007 12:24
jag använder bara ett rör och det är riktat mot ytan,tror det är bäst så...:)
#4 - 15 januari 2007 14:40
Undrar oxå!

Hade precis tänkt göra ett inlägg om det här!:)
#5 - 15 januari 2007 17:58
Jag riktade om igen och tog bort det ena. Det känns mycket bättre! Dels låter det lite mer (bubblar) och det ljudet vill jag gärna ha runt akvariet. :) När bägge var på så var det precis som om pumpen gått sönder... Vattenrörelsen syntes knappt alls.

Våra fiskar verkar också vara mycket piggare när det är riktat mot ytan, kanske för att det blir mera syre i akvariet då...?

Tack för era svar!
#6 - 15 januari 2007 18:34
Hej
Jag har båda rören på,och har dom vinklade så att det blåser upp på vattenytan en bit ifrån pumpen.
Tycker att jag får en bra cirkulation på vattnet + att det blir en rörelse på vattnet så att det kommer runt till pumpen igen.
Men det funkar nog hur man än gör.
Ha De/Dango

Annons