I närheten där jag bor har de fått rondelldille, och det är väl bra, bara det att den ena är något för liten, så det har hänt både en och tre gånger att lastbilar/bussar har rivit ner stenar från konstruktionen i mitten av rondellen.
En annan rondell, ca 10 meter därifrån, håller de på och bygger om nu, eller rättare sagt, själva korsningen, till det sämre vad det verkar. Nu har de byggt en refug, som nog gör det svårt att se att det är en rondell man närmar sig, det var faktiskt en idag som kom i ganska hög fart mot mig när jag var i rondellen, och verkade i sista stund inse att det är en rondell.
Se´n har vi otyget med övergångsställen (Gärna i kombination med fartgupp) precis i ut/infarten till rondellerna. Ska man in i rondellen måste man ställa sig och blockera övergångsstället för att komma fram så man ser om det är fritt fram att köra. Ska man ut ur rondellen riskerar man att få bromsa för en fotgängare (de har ju numera gudastatus i trafiken, och beter sig därefter) eller för en annan bil som i sin tur har stannat för fotgängare, så att man blir stående mitt i rondellen istället, till förtret för dem som kommer bakom, eller ska in i rondellen.
I en annan rondell/buss-spårvagnshållplats har de placerat övergångsställen innan och efter ett ställe där man kör in i korsningen, och i teorin kan man bli stående där hur länge som helst. När de bilar som har släppt över fotgängare efter korsningen äntligen kommer iväg, så kan man ge sig på att de som släppte över fotgängare innan korsningen också börjar röra på sig, och såklart måste de stanna för att släppa över fotgängare efter korsningen också, så där kan man bli stående ett tag, särskilt om det är mycket trafik.
På ett annat ställe i samma rondell/korsning har de placerat ett övergångsställe precis efter där bussarna och spårvagnarna passerar, så man riskerar att bli stående över spåren när man ska släppa över fotgängare. Känns mindre säkert.
Se´n har vi de som inte har en aning om hur man kör i rondeller, som tjejen som körde ut rakt framför mig när jag befann mig i rondellen, och se´n tittade på mig som om det var jag som hade gjort fel :rolleyes:
Så visst är rondeller bra, men eftersom de konstrueras och byggs av människor blir resultatet ibland rent trafikfarligt. Som nå´n skrev ovan, det var snyggare med en kant. Hjälp...