Rondellsillar

#1 - 8 september 2008 12:08
Ni har säkert hört om och även sett så kallade rondellhundar.I Skånes huvudstad har man en egen variant;ett fiskträd med sill:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=443008
http://www.svd.se/nyheter/webbtv/inrikes/artikel_1666375.svd (video)
Är de inte bra tossiga i Malmö?
<<<(^:>*
#2 - 8 september 2008 12:21
Dessa nollningstider :D
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 september 2008 12:29
Ha, det var väl inget. I Göteborg har vi ina sillar i rondellerna men däremot makrillar som spelar i fotbollsallsvenskan:D
#4 - 8 september 2008 12:36
Det måste bero på att bristen av rondeller, men var glada för det för alla nya rondeller som byggs är ju gjorda för att miska framkommligheten (förlåt hastigheten [:o]) i stället för att öka den.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 september 2008 12:59
heeke skrev:
Det måste bero på att bristen av rondeller, men var glada för det för alla nya rondeller som byggs är ju gjorda för att miska framkommligheten (förlåt hastigheten [:o]) i stället för att öka den.

Uppriktigt sagt så är rondeller (oavsett om de är med eller utan hundar/sillar) en jäkligt bra idé som de gärna kunde bygga ännu fler av.
#6 - 8 september 2008 13:30
Uppriktigt sagt så är rondeller (oavsett om de är med eller utan hundar/sillar) en jäkligt bra idé som de gärna kunde bygga ännu fler av.

jo, det kan jag i princip hålla med om, så länge de är konstruerade på rätt vis.

strax utanför vår lilla by gjorde vägverket om en trevägskorsning till rondell i våras.

problemet var att den gjordes så snäv att större ekipage, lastbilar och liknande inte kan köra igenom utan att gena över kanten.....så långt allt väl,,,,är väl inte hela världen att gena över en kant kan man tycka...om det inte hade varit för att de byggde en kant på 20-30 cm.....

efter ett antal lastbilar som hade fastnat, så fick dom göra om rondellen,
enda förklaringen vägverket hade till den första versionen var att:

"det såg snyggare ut med en kant....."
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 september 2008 13:35
Kensa skrev:
jo, det kan jag i princip hålla med om, så länge de är konstruerade på rätt vis.

strax utanför vår lilla by gjorde vägverket om en trevägskorsning till rondell i våras.

problemet var att den gjordes så snäv att större ekipage, lastbilar och liknande inte kan köra igenom utan att gena över kanten.....så långt allt väl,,,,är väl inte hela världen att gena över en kant kan man tycka...om det inte hade varit för att de byggde en kant på 20-30 cm.....

efter ett antal lastbilar som hade fastnat, så fick dom göra om rondellen,

enda förklaringen vägverket hade till den första versionen var att:

"det såg snyggare ut med en kant....."

Självklart behövs en kant annars blir ju rondellhundarna/sillarna påkörda:D
Skönt att dom tänkte på djuren:p
#8 - 8 september 2008 13:50
Självklart behövs en kant annars blir ju rondellhundarna/sillarna påkörda:D

Skönt att dom tänkte på djuren:p

blev lite eländigt när en full polack körde sin jättestora lastbil rätt över hela rondellen och tog med sig platering och allt annat på sin resa norrut....
#9 - 8 september 2008 14:09

Håller med dig, men med ett förbehåll. Att dom byggs stora och två filiga.
En liten rondell där man inte har en aning om vart folk är på väg ("dom" blinkar ju inte, eller fel) är bara irriterande för en som är uppväxt och tog körkort i rondellernas huvudstad, Västerås.
Nu börjar dom iofs krympa ner rondellerna i den staden också, men än finns några gamla trotjänare kvar där man kan hålla 50 (70 går också men nu mer är hastighetsbegränsningen sänkt) i innervarv.
:D
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 september 2008 14:12
Kensa skrev:
blev lite eländigt när en full polack körde sin jättestora lastbil rätt över hela rondellen och tog med sig platering och allt annat på sin resa norrut....

Kanon - då fyller dom ytterligare en bra funktion - dvs få bort fulla lastbilsförare från trafiken:D
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 september 2008 14:16
heeke skrev:
Håller med dig, men med ett förbehåll. Att dom byggs stora och två filiga.

En liten rondell där man inte har en aning om vart folk är på väg ("dom" blinkar ju inte, eller fel) är bara irriterande för en som är uppväxt och tog körkort i rondellernas huvudstad, Västerås.

Nu börjar dom iofs krympa ner rondellerna i den staden också, men än finns några gamla trotjänare kvar där man kan hålla 50 (70 går också men nu mer är hastighetsbegränsningen sänkt) i innervarv.

:D

Jag är betydligt mer positiv och skulle gärna ser ännu fler rondeller för då skulle trafiken flyta betydligt bättre.
Det får ner hastigheten i korsningar och det gör det lättare att ta sig igenom kraftigt trafikerade korsningar. Det minskar antalet allvarliga olyckor och det gör att det är lättare att ta sig fram.
Alla rondeller gör t.ex. att det är väldigt lätt att köra i England (rondellens förlovade land).
#12 - 8 september 2008 14:34
Absolut, men dom små rackarna som byggs nu innebär att man ska hålla koll på bilar från tre håll nästan (dvs alla infarter till rondellen förutom den man själv kommer ifrån), istället för en stor rondell där man bara behöver bekymra sig om bilar från ett håll. Iofs så byggs dessa minirondeller allt oftare med en hög mitt så man bara ser bilar som kommer runt "hörnet", men då blir det ett problem istället, att man ser dom sent.
Men visst handlar det bara om att få ner hastigheterna så är det ju lyckat, eftersom det i praktiken innebär stopplikt för att man ska hinna se vart bilarna tar vägen.
Framkommlighetsmässigt så funkar en större rondell bättre.

Här i stan (E-tuna) lyckades dom med bedriften att göra om en stor rödljuskorsning så framkommligheten blev ännu sämmre än innan (och den var usel), just för att rondellen är hälften så stor som korsningen var. Att dom sen dessutom ritat ut några konstiga böjda pilar i gatan som ska visa hur man ska köra gör inte saken bättre. De som aldrig kört i den rondellen kör garanterat fel.
#13 - 8 september 2008 14:46
Men E-tuna har iofs en riktigt bra rondell också.
[quote=Wikipedia]Den s k Årby-rondellen, som ingår i trafikplats Årby, invigdes 1968 och är än idag en av de ytmässigt största rondellerna i hela Europa.[/quote]
Men så är den inte byggd på 2000-talet heller ;)

Att dom inte kunde se hur den andra rondellen skulle byggas, dom ligger inte mer än ett par 100m ifrån varandra :S
#14 - 8 september 2008 15:00
Här är förövrigt VV's guide till hur man kör i en rondell, eller cirkulationsplats som det faktiskt heter. Kör man i rondellen är man fel ute ;)

http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

Det VV själva har missat är att om man kör in i vänster körfält i en tvåfilig cirkulationsplats så gör man faktiskt ett filbyte och bör blinka vänster. (Dom säger förvisso att man ska signalera filbyte, men animationen visar inte att bilen blinkar)
Annars är det som ni ser mycket "bör", och väldigt lite "ska" i VV's guide. Varför kan man undra.
#15 - 8 september 2008 16:13
I närheten där jag bor har de fått rondelldille, och det är väl bra, bara det att den ena är något för liten, så det har hänt både en och tre gånger att lastbilar/bussar har rivit ner stenar från konstruktionen i mitten av rondellen.

En annan rondell, ca 10 meter därifrån, håller de på och bygger om nu, eller rättare sagt, själva korsningen, till det sämre vad det verkar. Nu har de byggt en refug, som nog gör det svårt att se att det är en rondell man närmar sig, det var faktiskt en idag som kom i ganska hög fart mot mig när jag var i rondellen, och verkade i sista stund inse att det är en rondell.

Se´n har vi otyget med övergångsställen (Gärna i kombination med fartgupp) precis i ut/infarten till rondellerna. Ska man in i rondellen måste man ställa sig och blockera övergångsstället för att komma fram så man ser om det är fritt fram att köra. Ska man ut ur rondellen riskerar man att få bromsa för en fotgängare (de har ju numera gudastatus i trafiken, och beter sig därefter) eller för en annan bil som i sin tur har stannat för fotgängare, så att man blir stående mitt i rondellen istället, till förtret för dem som kommer bakom, eller ska in i rondellen.

I en annan rondell/buss-spårvagnshållplats har de placerat övergångsställen innan och efter ett ställe där man kör in i korsningen, och i teorin kan man bli stående där hur länge som helst. När de bilar som har släppt över fotgängare efter korsningen äntligen kommer iväg, så kan man ge sig på att de som släppte över fotgängare innan korsningen också börjar röra på sig, och såklart måste de stanna för att släppa över fotgängare efter korsningen också, så där kan man bli stående ett tag, särskilt om det är mycket trafik.

På ett annat ställe i samma rondell/korsning har de placerat ett övergångsställe precis efter där bussarna och spårvagnarna passerar, så man riskerar att bli stående över spåren när man ska släppa över fotgängare. Känns mindre säkert.

Se´n har vi de som inte har en aning om hur man kör i rondeller, som tjejen som körde ut rakt framför mig när jag befann mig i rondellen, och se´n tittade på mig som om det var jag som hade gjort fel :rolleyes:

Så visst är rondeller bra, men eftersom de konstrueras och byggs av människor blir resultatet ibland rent trafikfarligt. Som nå´n skrev ovan, det var snyggare med en kant. Hjälp...
#16 - 8 september 2008 16:28
Övergångsställen i utfarten av rondellen är livsfarliga för bilister och gående. Räcker med att en bakom missar och kör in bakifrån. En lastbil tex vore inte direkt trevligt
#17 - 8 september 2008 19:08
Som sagt, man får ju ner hastigheterna, eftersom farorna på ett sätt ökar. Är det grönt kör man, men finns inget trafikljus måste man hålla mer uppsikt på vad som händer. Framkommligheten för bilisterna ökar knappast.

Det mest skumma som på vissa ställen har införts måste ändå vara övergångsställen med släckta trafikljus, som tänds och ger rött åt bilisterna en stund efter att fotgängaren trycker på knappen.
Vad innebör detta, jo fotgängaren trycker på knappen och väntar på att få "gröngubbe", men iom att ljuset för bilisterna är släckt så har bilisterna väjningsplikt och stannar för fotgängaren. Lagom när fotgängaren kommit över gatan så tänds ljusen och visar rött för bilisterna som snällt får vänta på att några höstlöv blåser över vägen.

Sen har vi ju det här med dom nya hastighets begränsningarna. För att få ner olyckorna sägs det. Det som inte stämmer i ekvationen är ju att många motovägar skulle kunna ha 130kmh och faktiskt också samtidigt sänka antalet olyckor (enl. statistik från Danmark, som har betydligt mer trafik på sina motorvägar).
Nä har har man helt och hållet gjort miljölobbyisterna till lags. Inget fel med det iofs, men man kunde ju åtminstånne säga att det är därför man sänker hastigheter.

Jag inser att det är tur att denna tråd ligger i Off Topic ;)
#18 - 8 september 2008 19:46
Måste bara säga att rondeller i samband med järnvägsövergångar inte heller är en hit ;)

Det har vi i vår lilla by. Inte så clever :D

Ska man stanna innan rondellen och hindra de som kommer bakom eller ska man stanna i rondellen och hindra bilar som kommer från alla håll :confused:

Har tänkt en del på det, men inte behövt sätta det i praktiken än. Tror att jag hade stannat innan om man ser att bommarna är nere och kön går enda ut i rondellen. Bilarna bakom mig kan ju ändå inte komma förbi hur jag än gör medan jag lämnar plats för de andra som inte ska svänga av över järnvägen.
#19 - 8 september 2008 20:42
Apropå rondeller och järnvägsövergångar. Här finns en rondell, som är i anknytning till en större buss/spårvagnsstation, där spårvagnarna kör rakt igenom rondellen, och bussarna får runda den för att ta sig in på stationen. Där finns ett rödljus för att förhindra kollisioner med dårvagnarna, som aldrig blir grönt, utan det funkar lite som startsekvensen i bl.a F1, rött, och ingenting när man får köra. När dårvagnarna är på väg in på stationen när de kommer från stan, så funkar det ok. Problemet börjar när de ska ut från hållplatsen och in mot stan, för efter vagnen kommer det inte sällan en buss, från samma håll. Men vadå, tänker ni kanske, det gör väl inget? Jo, för oavsett om det kommer en buss eller inte efter vagnen, så slocknar rödljuset efter att den har passerat. Och då luras man ju lätt att det är ok att köra, synd bara att det kom en buss också.
#20 - 8 september 2008 21:10
Nina82 skrev:
Måste bara säga att rondeller i samband med järnvägsövergångar inte heller är en hit ;)

Det har vi i vår lilla by. Inte så clever :D

Ska man stanna innan rondellen och hindra de som kommer bakom eller ska man stanna i rondellen och hindra bilar som kommer från alla håll :confused:

Har tänkt en del på det, men inte behövt sätta det i praktiken än. Tror att jag hade stannat innan om man ser att bommarna är nere och kön går enda ut i rondellen. Bilarna bakom mig kan ju ändå inte komma förbi hur jag än gör medan jag lämnar plats för de andra som inte ska svänga av över järnvägen.

Vi har faktiskt samma fenomen här i E-tuna, men den vägen går bara in till ett kolloniområde så det är ju ingen jättetrafik över den järnvägsövergången. Men annars är det väl bara för dom som väntar på att bommarna ska gå upp att göra det cirkulationsplatsen är till för, nämligen cirkulera ;) Med lite lagom avstånd till bilen framför kan man släppa in dom som ska åt annat håll ;)
#21 - 8 september 2008 21:43
heeke skrev:
Vi har faktiskt samma fenomen här i E-tuna, men den vägen går bara in till ett kolloniområde så det är ju ingen jättetrafik över den järnvägsövergången. Men annars är det väl bara för dom som väntar på att bommarna ska gå upp att göra det cirkulationsplatsen är till för, nämligen cirkulera ;) Med lite lagom avstånd till bilen framför kan man släppa in dom som ska åt annat håll ;)

Jo visst.. Tror faktiskt det finns en lag på hur många varv man får köra i en rondell :p.. har jag hört.

Den som ställer sig längst fram vid bommarna tenderar lämna ett par billängder framför sig oxå och köra fram åtminstone en billängd för och ge lite plats längre bak är inte att tänka på [:o]

Annons