Jaha, det blir aldrig som man tänkt sig. Jag har två par långsträckta pansarmalar (M. thoracatum) samt en äldre hane. Ett utav paren fick flytta till ett odlingskar för 3 dagar sedan (jag hade tänkt flytta båda paren till varsitt odlingskar men jag hann inte), i samband med detta så bytade jag även en del vatten en extra gång där de andra malarna går kvar. Det hände dock ingenting i odlingskaret, men dagen efter flytten så upptäckte jag ett stort skumbo (tomt på rom) i det andra akvariet. Jag hade tydligen fyllt på lite för mycket vatten så en liten del av täckglaset kom i kontakt med vattenytan och där hade de små liven byggt bo. Jaha, där hade jag ju egentligen inte gjort några förutsättningar för att det skulle ske...
Iförrgår (1 dagar efter flytten) så lade jag i ett annat artificiellt flytblad i odlingskaret och hoppades på att det skulle passa bättre. Det gjorde det tydligen för igår fanns det ett skumbo där, men återigen såg jag ingen rom.
Jag misstänker att föräldrarna äter upp romen innan jag hinner flytta dem. Jag hade hoppats på att fadern skulle vakta rommen åtminstonde ett tag så att jag hann hem från jobbet och ta hand om de blivande ynglena....