Romläggande pansarmalar

#1 - 8 augusti 2012 19:34
Undrar hur man skall ta hand om rommen om man bara skall låta det vara på
växtblad,akvarierutor etc.

Förra gången gick det väl 2 dygn så hadde anticitrusen tagit hand om dom
undrar om det finns någon bra lösning...
#2 - 8 augusti 2012 22:02
Ta bort rommen, den är hård och tål att plockas. Lägg den i en yngelkasse av NÄT och sätt den framför utblåset på filtret så det blir cirkulation.
Lägg i en REJÄL, STOR näve med javamossa eller något annat finbladigt i växtväg. Ett par snäckor som städar är också bra.
Nu kan du bara låta det vara en två veckor så där så har ynglen vuxit till sig av de mikroskopiska kryp som alltid finns i mossan. Sen kan du börja mata med nykläckt artemia tills de är stora nog att släppas ut.
#3 - 9 augusti 2012 07:24
Ok
Inte svårare än så det får vi prova om det kan tänkas att lyckas.
:)
#4 - 9 augusti 2012 08:15
Lade rommen i en strumpbyxa med lite mossa och snäckor får vi se om det fungerar.
Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
tacksam för lite svar:)
#5 - 9 augusti 2012 11:30
Ungefär 3-4 dagar. Men håll ut och gå inte och rota för man skadar dem rätt lätt...
#6 - 10 augusti 2012 02:33
Jag skall ändå vänta ca 2 veckor innan jag öppnar och kollar så att dom får växa till sig lite?
#7 - 10 augusti 2012 07:25
Så brukar jag göra och det funkar fint. Fast du får förstås hålla allmän koll på din strumpa....
#8 - 15 augusti 2012 12:47
spännande. idag la en av mina honor rom! jag funderade på va dom höll på simmade runt å ständigt uppvaktad. sen fick jag se rom. testar att bara låta dom vara. min första gång :) inte ens mina dalmatinermollys har fått några ungar! :)
#9 - 25 augusti 2012 19:43
Nu har jag öppnat strumpan ch har 3 st levande å pigga yngel släppte ner dom i ett litet
yngel-kar i plast tänkte dom kunde vara där ett tag och växa till sig lite...
#10 - 26 augusti 2012 18:03
Spinner vidare på denna tråd:

Äter Pansarmalar sina egna yngel?

Att jag frågar beror på att vi sedan förra vecka sett romkorn på glaset. De första drabbades tyvärr av svamp/mögel och blev bortskrapade. Sedan har det kommit nya korn då och då och några har blivit mörka. Eftersom vi just ni bara har Pansarmal så har vi låtit rommen vara kvar på glaset. De senaste dagarna har vi dock sett att några korn "kläckts" men vi har inte sett något i akvariet. Men idag så lyckades jag se några svansar som stack ut och efter några timmar så var även dessa korn kläckta. Jag har även sett 2st mikroskopiskt små yngel simma nära botten gruset.

http://carlinphoto.net/family/PICT8849.JPG

Nu till frågan: Vad är överlevnadschanserna för dessa mikroskopiska yngel ute i det fria. Hittar de mat själva, blir de uppätna av sia föräldrar?

Vad gör jag med resterande romkorn vilket är ca 20-25st. Då jag plockat bort korn med mögel så var de väldigt mjuka, har mycket svårt att se hur de resterande kan bli flyttade utan att ta skada.
#11 - 26 augusti 2012 18:45
Risken finns alltid att yngel blir uppätna, men kan de bara gömma sig så kan de klara sig. Om de hittar mat eller inte beror på vad som finns på botten där de är. Finns det finbladiga växter så borde de hitta djurplankton att tugga i sig.
Obefruktade ägg är mjuka och upplösta av möglet dessutom, men befruktade ägg är rätt hårda. De brukar däremot vara i faroszonen att bli uppätna.
#12 - 30 augusti 2012 16:54
Mera frågor:

Hur länge leker malarna? Våra har nu hållit på och lekt samt lagt rom nästan varje dag i snart två veckor.
#13 - 3 september 2012 13:44
Jag lånar tråden lite...

Inatt så la mina metallpansarmalar rom. jag har redan flyttat dom till ett annat akvarie. I det akvariet där rommen sitter så går det räkor, anatoma helena och malajsisk sandsnäcka. Är det nån av dessa som kan röra rommen, är mest orolig för helenorna..?

Skall jag göra vattenbyten? matade på med svarta mygglarver i två dagar innan rommen kom och funderar om ett vattenbyte hjälper eller stjälper nu?
#14 - 3 september 2012 21:39
Inte en aning men nån annan vänlig själ kanske kan svara.

Mina la rom igen igår flyttade en del av rommen till strumbyxan igen dom är ju
som värsta sortens kaniner.
får se hur många som överlever denna gång förra gången blev det 3 pigga yngel av kanske 20 rom som jag tog vara på och:)
som nu simmar omkring i ett yngelkar
#15 - 6 september 2012 19:53
Nu har några av rommen kläckts! :D Många möglade tyvärr men räknar jag prickarna som är kvar på glaset så måste åtminstone 10-15 ha kläckts ikväll. Har lyckats se 3 stycken som virvlar omkring nära botten och ibland gör små ryck uppåt. Jösses vad små dom är!!!

Hur gör jag nu? Ser ingen gulesäck, dom är ju inte större än en knappnål nästan. Om jag matar dom hur lyckats dom få i sig något så ostadig som dom verkar vara?
#16 - 6 september 2012 20:49
Gör som jag beskrivit i tråden!
#17 - 6 september 2012 21:06
Mumin skrev:
Gör som jag beskrivit i tråden!

Ha ha - visst har jag läst tråden. Men lite nervöst är det allt ;-)
har ingen mossa men åker iväg imorgon för att skaffa det. Du menar alltså att dom små rackarna klarar sig utan att man ger dom extra mat i två veckor? Skall man göra vattenbyten eller låta det stå och gå som det är? Enda andra invånare är räkor och sniglar.
#18 - 6 september 2012 21:33
ja jag vet inte men jag orkade inte hålla mig mer än 7-8 dar,sen tömde jag strumpan i ett sånt litet yngelkar i plast
som flyter,så där fick dom va i ca en vecka mata dom en gång om dan med fliingor,sen flytta ja dom till ett yngelkar
å där ä dom nu och mår hur bra som helst.

Får se me andra kullen,rommen har varit i strumpan i ca 4 dygn nu,man har väl för bråttom i vanlig ordning.

örker nog inte hölle mig i 14 dagar de e ju en evighet de..):)
#19 - 10 september 2012 16:51
Uppdatering:

Jag skippade strumpan utan la mossa direkt i yngelkaret. Sedan så petade jag över rommen allteftersom jag såg att de var befruktade. De som smet ur sina ägg innan jag installerade yngelkaret har vi inte sett röken av, de är troligtvis borta.
Nu har vi 6st små yngel som simmar runt.
http://carlinphoto.net/family/PICT8997_web.jpg

De är fortfarande små, mindre än 10mm långa. som nykläckta var de kanske 5-7mm långa och helt genomskinliga.
Jag upplever att de inte växer så mycket på längden utan mera på bredden, också blir de mörkare för varje dag som går.

Hittills så har jag inte matat dem någonting, de verkar klarar sig på det som är i mossan, men det kan väll inte vara för evigt. Funderar på att börja mat med Aretemia i veckan, men vete fasen hur jag skall lyckas portionera den frysta biten lagom stora bitar.
#20 - 10 september 2012 17:00
Eh, när man pratar om artemia i de här sammanhangen är det nykläckt artemia man menar, inte fullvuxna, frysta individer. Det är totalt dömt att misslyckas.
Det finns också skalad artemia, alltså artemiaägg utan skal, som kan funka.
#21 - 10 september 2012 18:00
Det var bra information. Måste nog förbi lokala akvariebutiken och se vad han har. Fungerar det med flingfoder eller fodertablatter en stund om inte finns nykläckt artemia på lager?
#22 - 10 september 2012 19:10
Smula flingorna, eller hellre stöt i mortel. Man kan också byta mosstuss! De äter ju ur den vartefter de växer, det kan ni kanske pröva redan nu?
#23 - 21 september 2012 20:05
Äter Ancistrius upp sina egna ägg? Eller har jag missuppfattat det hela?

Annons