Romläggande Blå ciklid

#1 - 21 maj 2005 10:47
Jag har ett par (tror jag) Blåciklider som lägger rom ofta. men än så länge har dom ätit upp allt. Dom är jätteduktiga på att vakta och gör det i omgångar. Nu till min fråga. Om det skulle vara 2 honor, lägger dom ägg då och vaktar? Jag har för mig att den som jag tror är hanne har lagt ägg också (inte riktigt säker) Hur ser man att det är en hona resp. hanne? Den jag tror är hanne är större än den andra och den jag tror är hona har ett orange streck längst med fenan.
#2 - 24 maj 2005 08:24
Ingen som vet???
#3 - 24 maj 2005 09:09
Hej

Ja, det händer att två honor leker tillsammans, och vaktar äggen, men självklart blir det inget av det. Jag hade två påfågelshonor som lekte för några år se´n. Och jag som var så glad att jag hade ett par. De äggen slutade som lyxmiddag åt en Synodontis.

Om de äter upp äggen varje gång tyder det på att det är två honor, blåciklider är normalt mycket bra yngelvårdare. Hanen har längre utdragna fenspetsar än honan, och har ofta lite blekare ränder.

MVH Micke
#4 - 24 maj 2005 09:29
Precis som micke säger så har hanen blekare färger/ränder än honan, min hona har verkligt svarta och kraftiga aborr-ränder medans hanen är en blekare kopia, utom de gånger när han vaktar rom, då färgar han ut lite mer.

Vid sådana här tillfällen önskar man verkligen att man hade en digitalkamera så man kunde ge bildexempel :)
#5 - 24 maj 2005 09:35
I mitt fotogalleri har jag bilder både på min hane och på min hona. :) Hanen verkar vara mer slimmad om än större än honan. Honan tenderar att vara mer kompakt/satt än vad han är. Tydligast tycker jag det är att titta på huvudformen. Även i mitt fall och min arbetskamrats fall så är honan mörkare än hanen. Men det är jättesvårt att se skillnad.

Första gången mitt par lade rom så försvann de utan att det blev nåt men sist så blev det faktiskt yngel av det även om botiorna gjorde deras livslängd kort.:rolleyes:
#6 - 16 juni 2005 14:38
det är som en kille säger här den bakre undre fenan är längre och spetsigare * syns väl när den spänner ut sej *Jag har just fått yngel dom överlevde alla *ler har just nu 140 st ca *LER*

Annons