Rom som inte vill kläcka

#1 - 12 juli 2006 15:38
Jag har en Laetacara (kurvcichlid) från Rio Negro som jag inte lyckas kläcka rommen av. Det verkar inte vara en ren svartvattenart utan snarare en från klarvatten (eller bäggdera). Rommen läggs på döda löv. Jag har två par (alltså hane+hona) som leker regelbundet. Rommen verkar utvecklas normalt men innan den kläcks äter föräldrara upp den. Om jag kläcker artificiellt så verkar rommen utvecklas normalt, några få romkorn möglar, men sedan händer ingenting. Efter ytterligare några dagar blir allt slemmigt och sedan möglar det. Det verkar som det är själva kläckningen som är haken.

Jag håller gärna frågan på en generell nivå. Har någon tips om hur man får rom att kläcka. Jag har prövat med både färskt (svagt basiskt) och vatten från lekakvariet (troligen måttligt surt). Eftersom rommen sitter på ett boklöv är det nog svårt att påverka pH-värdet mer än marginellt.

Jag vet att killioter ibland har rom i en burk i fickan en dag för att få den att kläcka, men den här är nog för ömtålig för sådana metoder.
#2 - 12 juli 2006 19:17
Kanske en infertil hane? Jag hade nyligen det problemet med en diskus, de lekte allt såg normalt ut och resultatet blev likt det du beskriver, efter det bytade jag hane till en som honan lekt med tidigare och nu sitter jag med små viftande svansar igen.
#3 - 12 juli 2006 19:33
Har du inte lagt denna frågan i lite fel forum?
MVH
Magnus
#4 - 12 juli 2006 19:58
Var skulle du lagt den? Det är inte en cichlidfråga utan en fysiologifråga?
#5 - 12 juli 2006 20:25
Jag formulerar om frågan. Hur får man skalet på ett fiskägg att kläcka om det inte gör det spontant? Känner någon till skillnader i uppbyggnaden av äggskal mellan olika familjer? Är det skillnad mellan frilekare och vårdande fiskar? Hjälper någonsin den vårdande föräldern till att ha sönder skalet när embryot är moget?

Annons