Rom från räkor & annat

#1 - 24 maj 2006 17:58
Hejsan!
Är det okej att lägga ner lite rom från räkor i akvariet? Är det bra mat för fiskarna? Finns det nåt annat, utöver den vanliga flingermaten, man kan ge fiskarna?
Tänkte oxå passa på att fråga hur ofta ni matar era fiskar? Och hur mkt matar ni dem?

(Har 13 kopparteror, 2 eldstjärtar, 10 platys, 2 glasmalar, 1 gibbiceps, 1 elefantnosfisk och 4 silvermollysar, i ett akvarium på 180 liter.) Kan man förresten ha några fler fiskar eller räcker det nu?

Nåt annat att tänka på när det gäller matning av dessa fiskar?

Tack på förhand, Anna
#2 - 24 maj 2006 22:48
14 visningar... Är det verkligen ingen som vet?
#3 - 24 maj 2006 22:53
du kan mata med frysfoder som tex. mygglarver eller räkmix eller artemia kanske.. se till o mata lite bara. varierad kost är alltid bra.

sen tycker ja inte du ska skaffa så mycke mer fisk i karet.

mat en gång om dagen räcker för dom fiskarna som du har.

o din gibbiceps skulle nog bli glad om han fick nån grönsak att tugga på som tex gurka eller förvälld brocoli . sen sskulle han bli ännu gladare om han fick ett störra akvarium eftersom han blir ca 50cm när han bli stor ;)
#4 - 24 maj 2006 23:15
Jag misstänker att räkrom är lite för salt, men jag VET inte...

Till gibbicepsen kan du också skaffa algtabletter.
#5 - 25 maj 2006 00:10
[quote=Glajdarn]Jag misstänker att räkrom är lite för salt, men jag VET inte..[/quote]

kan nog skilja sej på hur ofta man matar med det också, sen går det kanske att skölja av de lite
#6 - 25 maj 2006 00:49
[QUOTE=Raven]kan nog skilja sej på hur ofta man matar med det också, sen går det kanske att skölja av de lite[/QUOTE]
Det har du för visso rätt i! =)
#7 - 25 maj 2006 01:57
Räkrom är utmärkt mat. När jag har räkor med rom får fisken alltid rommen.
#8 - 25 maj 2006 02:04
kan man mata med kaviar? inte sån på tup alltså
#9 - 25 maj 2006 08:51
Åh, ni är toppen! Tack för alla svar. Algtabletter som nån nämde, det har vi. Men broccoli, man kanske ska prova det nån gång då.
Tack igen!
#10 - 25 maj 2006 10:23
squash/zuchini är annars rätt populärt till malar.
#11 - 26 maj 2006 13:04
Hur gör man då om man ska ge dem gurka/squash/broccoli? Bara sköljer o stoppar ner eller?
#12 - 26 maj 2006 13:08
Du kan skära en 1-2 cm tjock skiva av squashen och sen sticker du igenom en tesked i den så sjunker den till botten. Jag har "utvecklat" det lite eftersom jag tröttnat på att plaska i karen varenda dag så har jag fäst en liten fiskelina i teskeden och en liten typ klädnypa i den andra så kan jag lätt få upp skeden sen när de ätit klart..
#13 - 26 maj 2006 13:54
Tack för svaret. Kan man göra likadant med gurka? Är det nån mer av fiskarna (står i inlägget överst vilka fiska som finns i akvariet) som oxå äter gurka?
#14 - 26 maj 2006 13:58
gurka tycker jag bara blir slafsigt i karet, squash är mer matigt vilket jag tycker är bättre...
#15 - 26 maj 2006 14:02
Ok, då blir det till att köpa hem squash då. Frågar igen, fast angående squash, är det nån mer av fiskarna som äter detta förutom gibbicepsen?
#16 - 2 juni 2006 23:21
[quote=TingelingAnna]Hejsan!
Är det okej att lägga ner lite rom från räkor i akvariet? Är det bra mat för fiskarna? Finns det nåt annat, utöver den vanliga flingermaten, man kan ge fiskarna?
Tänkte oxå passa på att fråga hur ofta ni matar era fiskar? Och hur mkt matar ni dem?

(Har 13 kopparteror, 2 eldstjärtar, 10 platys, 2 glasmalar, 1 gibbiceps, 1 elefantnosfisk och 4 silvermollysar, i ett akvarium på 180 liter.) Kan man förresten ha några fler fiskar eller räcker det nu?

Nåt annat att tänka på när det gäller matning av dessa fiskar?

Tack på förhand, Anna[/quote]

Det enda problemet är att fiskarna antingen äter ihjäl sig på räkrom (mata försiktigt!) eller totalt struntar i det(ta bort överbliven rom!!!). Testa med lite i taget så får du se. Annars är alla sorters mygglarver, levande eller frysta, vattenloppor (Dafnier och Cyklops) mysis, räkmix mm väldigt bra och prisvärda foder. En del är till och med gratis, sånär som på jobbet att gå ut i skogen och hämta dem+ kostnaden för en håv(långt skaf är bra!). Blomflugor går säkert också ner.:D

Lycka till

Annons