Rom från mal

#1 - 8 november 2006 13:58
Är ny på området, men redan hunnit fått både massor av levande yngel och nu en mal som lagt rom i en håla i en trästock på botten. Rommen är orange och jag misstänker att det var hanen som vaktade den när jag hittade rommen...han ligger troget och vaktar den hela tiden. Kollat upp lite och jag är rätt säker på att jag har Ancistrus dolichopterus malar (2 st.) :D Äggen ska enl. uppgifter kläckas efter 5 dygn...men vad ska jag göra då? Kommer de att få vara ofredade från angrepp från andra fiskar, malar och föräldrarna själva?
#2 - 8 november 2006 16:58
Hanen vaktar ynglen tills dom är ca 14 dagar gamla sen släpper han ut dom i resten av akvariet utan att ta mer ansvar för dom.

Har man gott om gömställen och växter med lite alger på och inte för stora fiskar som sällskap finns det stor chans att dom växer och inte blir mat åt andra fiskar.
#3 - 8 november 2006 23:11
Rom från Mal

Ok. Tack för ditt snabba svar. Vet tyvärr inte hur länge hanen vaktat på rommen:confused:. Rom-kornen var rätt stora, ungefär som stor stenbitsrom. Kan man lägga dem i en sk. yngelkammare för att rädda några stycken?
#4 - 9 november 2006 08:47
Njae kanske inte rekomenderas att flytta äggen då hanen fläktar friskt vatten på dom tills dom kläcks.

Sen tar han hand om dom tills dom är stora nog att flytta själva.
#5 - 9 november 2006 08:55
Sen är väl inte ancistrus yngel nån favvo mat om jag har förstått det rätt, mest en massa vassa kanter. :)
#6 - 9 november 2006 09:12
BMoor skrev:
Är ny på området, men redan hunnit fått både massor av levande yngel och nu en mal som lagt rom i en håla i en trästock på botten. Rommen är orange och jag misstänker att det var hanen som vaktade den när jag hittade rommen...han ligger troget och vaktar den hela tiden. Kollat upp lite och jag är rätt säker på att jag har Ancistrus dolichopterus malar (2 st.) :D Äggen ska enl. uppgifter kläckas efter 5 dygn...men vad ska jag göra då? Kommer de att få vara ofredade från angrepp från andra fiskar, malar och föräldrarna själva?

Just Ancistrus dolichopterus L-183 är så fina :D , framförallt de små som har ljusblåa fenkanter och massa prickar, dock så blir de dassiga i färgen när de blir stressade.

www.goc.se kan du läsa mycket mer.

Lycka till.

//Calle
#7 - 9 november 2006 21:09
BMoor skrev:
Ok. Tack för ditt snabba svar. Vet tyvärr inte hur länge hanen vaktat på rommen:confused:. Rom-kornen var rätt stora, ungefär som stor stenbitsrom. Kan man lägga dem i en sk. yngelkammare för att rädda några stycken?

Jag har flera gånger lagt rommen i små yngelkammare i akvariet där rommen fanns från början. Rommen måste dock får friskt vatten cirkulerande runt sig så att de inte möglar. Efter 4-5 dagar kläcks rommen och man ser en tunn liten ryggrad sittande på en "gul boll".
Dessa små gula bollar är mumma för de flesta andra akvariefiskar så om rommen får ligga kvar hos hanen så räkna inte med att så många klarar sig.
#8 - 15 november 2006 19:14
Malyngel

Jag upptäckte precis att jag också har malyngel i akvariet men de har blivit rätt så stora, ca 2,5 cm. Är det något speciellt man måste göra för att de ska hålla sig vid liv eller är det bara att låta det vara som det är? De är de sötaste yngel jag sett! :D
#9 - 16 november 2006 00:26
Tilda86 skrev:
Jag upptäckte precis att jag också har malyngel i akvariet men de har blivit rätt så stora, ca 2,5 cm. Är det något speciellt man måste göra för att de ska hålla sig vid liv eller är det bara att låta det vara som det är? De är de sötaste yngel jag sett! :D

Bra vattenkvalité med mycket syre i i HELA karet och bra med mat så går det bra:D

Lycka till

//Calle
#10 - 19 december 2006 19:11
Klarade av att rädda en del av malynglen, de fick ligga kvar tills de kläcktes och så höll jag koll flera gånger varje dag efter ynglen - hittade ett helt gäng på botten och på stockarna och stenarna i akvariet. Nu lever de tillsammans med en massa andra yngel i ett mindre akvarium och växer duktigt! Så det gick att lämna dem kvar också, de sög sig fast så de var nog kanske inte så lätt byte för fiskarna:o) Några råkade jag klämma vid överflyttningen men har ca. 5 st. kvar.
#11 - 23 december 2006 14:53
Lycka till nu med dina mal bäbisar :)

Annons