Rom av killis??

#1 - 14 november 2006 14:00
Jag tänkte smyga in en liten fråga..... Hur ser rommen ut?? Färg-storlek-befruktad-obefruktad????
Jag har just köpt ett killipar och de har massor av ställen att lägga sin rom, flytväxter, javamossa samt en burk med torv. Vart skall jag leta och vad letar jag efter:confused: :confused:
#2 - 14 november 2006 14:34
Små, genomskinliga "kulor", ca 1 mm eller mindre beroende på art, ofta mycket svåra att se. Om du inte ser någon rom behöver det inte betyda att det inte finns någon - det lönar sig att ta hand om torven eller vänta på yngel i lekakvariet ändå. Det händer inget värre än att man kan misslyckas, och ibland blir det glada överraskningar! :) Olika arter lägger sin rom på olika ställen. Vet du vad arten heter som du har köpt?

Olle
#3 - 14 november 2006 14:39
Jag har börjat med en sort som lär vara ganska "lättodlad", Aphyosemion australe "Kap Lopez". Jag tänkte behålla rommen med föräldrarna och se hur det går. Finns det någon nackdel annat än att äldre syskon äter de yngre? Äter föräldrarna sina ägg/yngel?
#4 - 14 november 2006 15:15
Kap Lopez lägger gärna äggen i flytväxtrötter, javamossa eller liknande.
Flytmopp kan vara bra om man vill samla in äggen.
Föräldrarna kan mycket väl äta både ägg och yngel men det brukar bli några över.
Att arten är lättodlad är något som SARF fått för sej på något sätt.
Det finns dom som kan vittna om motsatsen.
Men om det inte går av sej självt - vilket det ibland gör - kan dessa uppgifter vara av intresse - från Tim Addis: Långt ner på sidan under "breeding notes".
#5 - 14 november 2006 15:22
Tack och bock. Jättebra sida! Har du/ något tips om hur man höjer temp?? En doppvärmare blir nog för kraftigt för min 15l odlingsburk. Vad tror du/ni om att ställa den på badrumsgolvet där jag har golvvärme? Nu står den på diskbänken i köket där det är ca 24 grader.
#6 - 14 november 2006 16:45
Kap Lopez kan mkt väl gå att föröka med naturmetoden.. bara låta det sköta sig själv.. möjligt att ett o annat yngel eller ägg äts upp, men brukar funka.
Jag har själv Kap Lopez den gula varianten.. vackra fiskar... mina är dock kinkiga med maten av ngn anledning jag inte begriper.
Har du just börjat med lite killis så måste du kolla denna fantstiska hemsida
http://www.alfanita.com/
Där har du några som är duktiga på Killis.
#7 - 14 november 2006 17:01
Jag har redan sett den. JÄTTEFIN!! Jag håller som bäst på med att skämma bort mina med grindalsmask. de är ju ganska nya hos mig så jag lyxar till det lite:) Köpte dom i Handen i söndags där vi båda tydligen var:p
Tack för ditt svar!!
#8 - 14 november 2006 17:05
Jo var också där och såg dina fiskar.. Jag har svårt att få mina att ta artemia t.o.m.. brukar annars vara poppis hos Killis.. men inte hos mina kap Lopez.. har haft dem förr och då åt de allt, även torrfoder.. men bra du hittat ngt du kan fresta dina med.. har du den bruna eller gula varianten ? Tror de hade båda på auktionen.

Hälsn Robban
#9 - 14 november 2006 19:13
Jag köpte den bruna. Väntade på den tredje varianten som fanns där, men när de sa att detta var den sista killi-påsen för ett tag slog jag till och åkte hem. Mycket nöjd:) med mina vackra fiskar! Jag bor granne med Södermalms akvarieaffär så jag kan alltid köpa fler sorter av Janne om dessa fungerar bra hos mig! //Eva
#10 - 2 december 2006 03:00
Jag hade ett gäng Aphyosemion australe "Brun" för en massa år sedan - dock inte inköpta från herr Wester... :) De lekte bra: de enda killis jag haft som varit mer produktiva är Aphyosemion striatum "Cap Esterias, GBL 85/6". Jag höll båda arterna i artakvarium. Märkligt nog så tycktes produktiviteten hänga ihop med en viss kannibalism. Både mina vuxna australe och deras halvvuxna avkomma åt gärna de allra minsta ynglen. Mina striatum rörde å sin sida för all del inte några yngel, men kunde utan att blinka (de har i och för sig inga ögonlock...) sätta i sig uppemot 30 ägg på bara några minuter, genom att helt enkelt göra raider in i äggmopparna.

Jag har väl hållit en sådär 20-25 killiarter under mina dagar: det är emellertid bara hos ovanstående två jag haft problem med yngel- och romröveri. Kanske är det här olika på olika stammar, men det kan hursomhelst vara på sin plats att plocka äggen ganska snabbt.
#11 - 3 december 2006 22:40
Tack för rådet! Ska hålla ögonen öppna, men det är inte helt lätt att se ev rom i javamossan. Kanske dax att sätta in en lekmopp:D
#12 - 4 december 2006 08:32
Med en lekmopp har du bättre kontroll och kan samla upp ägg om du inte ser yngel i akvariet som klarar sig via naturmetoden.
Men bara för att man har en mopp så behöver ju inte alla ägg läggas där.

Lycka till.
#13 - 4 december 2006 08:53
Jag håller med Pär om att lekmopp är bättre än javamossa men det är inte alls omöjligt att leta ägg i javamossan. Man torkar av javamossan försiktigt och liksom glesar ut den. Motljus gör att man enklare ser äggen. Många ägg hittar man också mer på känseln. Och en del ägg hittar egentligen äggletaren än tvärtom. Så man gör bäst i att kolla fingrarna då och då eftersom en del ägg klibbar fast där.
På det senare sätter kommer det sej att jag fått en ensam Kap Lopez hanne från en inköpt torv som egentligen skulle innehålla Fp mirabilis moensis.
:D
#14 - 4 december 2006 08:56
Det verkar vara luriga fiskar som kan dyka upp på de mest överraskande ställen:D
#15 - 4 december 2006 14:53
Byter man växter mellan akvarier så kan det följa med lite ägg till "fel" ställe, något som kan vara besvärligt om man har liknade arter eller olika stammar av samma art och inte vill blanda.

Annars är detta just tjusningen med killis att man kan plocka och skicka ägg till varandra över hela jorden.
#16 - 6 december 2006 13:57
Hurra:) :) I dag så har det hänt!!

Jag lyckades aldrig se någon som helst lek eller ägg (nya glasögon??) men idag så har jag yngel eller i alla fall 2st!![:-79] [:-79] [:-79]
De är snabba som blixtar och blev uppskrämda når jag rörde runt i riccian. Det kommer nog att dröja innan jag ser den igen då jag nu är rädd för att deras "föräldrar" också skall få syn på dem och tro att de är grinddalsmaskar:)
#17 - 6 december 2006 15:56
grattis
:)
#18 - 6 december 2006 16:32
Tack, tack. Jag fick inte tag på levande artemia i dag så jag köpte flytande (JBL Nobil Fluid), någon som har testat med detta till yngel??
#19 - 8 december 2006 03:02
Jag har inte testat till killis men på några regnbågsfiskar och blåögon och det funkade väldigt bra. Du borde skaffa en vinägermikromaskodling. Bra att ha vid såna tillfällen. Den sköter sig själv nästan hur länge som helst. Janne Wester har att sälja av i butiken.
#20 - 8 december 2006 10:56
JBL nobil fluid är ett mycket bra yngelfoder som funkar bra men lever gör det inte. Du bor ju i levande foder delta. som Sonja säger vinägermicro är en klar favorit och tillgängligt hos Jan W. ;) Men nykläckt artemia är bäst, medan ynglen är riktigt små så växla om med foder så får alla i sig.

lycka till

erik l

Annons