Roligt och tråkigt på samma dag

#1 - 8 november 2013 20:33
Eftersom vi har glupska fiskar i alla akvarier och dessutom ska tömma ett av dem nu (se förra inlägget) var jag tvungen att flytta en havande grön svärdbärare till en yngelkasse i vårt 120-liters akvarium i vardagsrummet. Efter ett par dagar var hon så mogen att föda och imorse hade det satt igång. 6-7 små söta firrar simmade runt efter bästa förmåga, nere i kassens bottenslam. Eftersom jag inte har sett den här sortens grön svärdbärare någon annanstans var jag glad att få avkomma på dem. Det verkade vara fler yngel på väg och jag var tvungen att åka och skriva tentamen, så jag lät honan vara kvar i kassen över dagen.

När jag kom hem i eftermiddags fanns det bokstavligen ett halvt yngel kvar i kassen. Resten hade den ömma modern smaskat i sig.

Jag ska alltid ha ett yngelakvarium redo. Jag ska alltid ha ett yngelakvarium redo. Jag ska alltid...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 november 2013 11:47
Är det en avelsform av en grön svärdbärare som du har, eller den "gamla hederliga" gröna svärdbärare som brukar kallas för naturformen och var så vanlig förr?
#3 - 18 november 2013 20:23
[QUOTE=Kjell Fohrman;bt35513]Är det en avelsform av en grön svärdbärare som du har, eller den "gamla hederliga" gröna svärdbärare som brukar kallas för naturformen och var så vanlig förr?[/QUOTE]
Helt säkert en avelsform. Hanarna (fast jag har bara en kvar) har ett orange svärd. Mycket vackert till det gröna, men vildformens svärd är väl gula(ktiga)?

Annons