Roligt beteende hos P.Canaticulata

#1 - 20 februari 2007 10:00
Hej alla,
upptäckt ett roligt beteende hos mina nya Canas som jag fick som ägg från tyskland i höstas. Har aldrig sett det förrut men tror att det kan bero på att de haft dåligt med mat och börjat knapra på min stora anubia som jag ser var och när de äter på.

Sniglarna ligger och sover, gärna undangömda, när de vakanr kommer de fram och kryper direkt till Anubian och börjar ära. När de ärit färdigt kryper de därifrån, tar några varv i akvariet och kryper sen till kojs. Inget konstigt med det. Förrutom att de börjar äta när de vaknar på _exakt_ samma ställe på anubian som de slutade. Raka vägen dit och knaper, knaper som inget(dvs hela sov episoden) hade hänt.

Skoj va!
mvh Mattias
#2 - 20 februari 2007 10:11
Snäckor har rätt mycket såna där grejor för sig - de är vanedjur. Försök kolla om samma snäcka dessutom har till vana att sova på samma ställe - det är rätt vanligt bland snäckor att de alltid återvänder till exakt samma ställe för att sova.

Om du i framtiden vill ha växt-säkra äppelsnäckor så är P. bridgesii mindre & säker med (nästan) alla växter. P. canaliculata är numer rätt sällsynt i handeln just för att den är svår på växter.
#3 - 20 februari 2007 10:46
Hehe,
beställde Canas just för att de är ovanliga. Visste om växtproblematiken i förväg , annars hade de nog fått bo själva :)
mvh Mattias
#4 - 21 februari 2007 08:43
Jag upplever att bridgesi uppvisar liknande beteenden. Canaliculata har jag haft för länge sedan, ganska imponerande då de blev riktigt stora men oerhört otympliga och de åt mängder med mat. Nu håller jag mig till favoriterna bridgesi istället, de kan man ju dessutom få fram i fler färgvarianter ;-)...

MVH

Sabina

Annons